Waarom het zonnepanelenfietspad in Krommenie misschien toch geen goed idee is

Overmorgen, 12 november, komt Minister Kamp naar Krommenie om het eerste zonnepanelenfietspad officieel open te fietsen. Een wereldprimeur: 70 meter fietspad met zonnepanelen.

Het Solaroad fietspad in Krommenie haalde probleemloos de wereldpers.

Van Spanje tot Rusland, van de US tot Finland werd over dit wonder geschreven. The Guardian: “The world’s first solar cycle lane (!) opened in… the city of Krommenie in The Netherlands”.

Internationale lof was niet van de lucht:

  • The Netherlands Has Built Something No Other Country Has Done
  • Apre in Olanda la prima “strada solare” del Mondo!
  • Radweg als Stromquelle
  • Maailman ensimmäinen aurinkopaneeleilla päällystetty pyörätie avataan Hollannissa
  • A small step for Krommenie, a giant leap for mankind 😉
  • Mais um exemplo vindo da Holanda

Ook De Orkaan deed mee aan de hype, wij schreven er al over in juni, en de afgelopen weken nog een paar keer: “Wereldprimeur in Krommenie”.

Innovatief! Baanbrekend! Iedereen enthousiast. Bijna dan… want het ronkende artikel in The Guardian zette ook de criticasters op scherp. Het was helemaal geen goed idee volgens Graig Morris van het tijdschrift Renewables International. Het was het eerste zonne-fietspad, en hopelijk het laatste: “Please, just stop. Netherlands gets (stupid) solar cycling paths”.

Wat zegt Morris?

  • het pad wordt smerig, dat zal de stroomopbrengst verminderen;
  • omdat de panelen niet in de optimale hoek van 30 graden liggen, is de opbrengst 30% lager dan van andere zonnepanelen; en
  • doordat de panelen met een laag getint glas zijn afgedekt daalt de opbrengst.

Er wordt niet eens genoeg energie opgewekt om de weg ijsvrij te houden, sneert Morris die ook een suggestie heeft: bouw een dak boven het pad, dat is gezien de Hollandse weersomstandigheden sowieso handig, en zet daar zonnepanelen op: meer opbrengst, en de fietsers rijden droog.

Eerder was er ook al in het Duitse tijdschrift Der Spiegel een kanttekening bij het experiment gezet. Het was wel een “zukunftsweisenden Hightech-Radweg“ maar het drie miljoen euro kostende project zou slechts stroom opleveren voor drie huishoudens (als de angsten van Morris geen bewaarheid worden, want dan is het nog minder).

 

 

Hier vind je onze regels

Reageren? Ja, graag!

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *