Waarom veel mensen de energietoeslag (nog) niet krijgen…

Het gaat – zoals zo vaak – om de kleine lettertjes. De energietoeslag in Zaanstad voor mensen met een inkomen tot 140% van de bijstandsnorm wordt alleen uitgekeerd als je kan aantonen dat je “zelf verantwoordelijk bent voor het betalen van de energienota.”

En dat is niet het geval bij veel mensen die in wooncomplexen wonen, flatgebouwen met een gemeenschappelijk energiecontract, appartementen met de energiekosten in de servicekosten en mensen die gebruik maken van stads- of blokverwarming.

Kortom: iedereen die de energie niet afrekent met de energieleverancier valt – voorlopig – buiten boord.

Woordvoerder Pim de Ruiter van wooncorporatie Rochdale: “het is gewoon niet goed geregeld. Voor individuele contracten is het geregeld, maar hier is dus nog geen duidelijkheid over.” Bij Rochdale gaat het in totaal om 10.000 van de 38.000 woningen (ook buiten Zaanstad) waar geen individueel contract is.

De Ruiter gaat er overigens vanuit dat het wel geregeld wordt: “wij gaan er vanuit dat het goed gaat komen”. De corporaties zijn al met de overheid in overleg.

Financiële problemen

In de tussentijd zitten de mensen waar het om gaat op hete kolen (of juist niet natuurlijk). Hun energiekosten gaan omhoog maar de toeslag lopen ze waarschijnlijk mis. Marieke Hollenberg, woordvoerder bij Parteon, geeft aan dat de wooncorporatie ‘in gesprek’ is met bezorgde huurders. Parteon is intern bezig met mogelijke maatregelen voor huurders die in de problemen (gaan) komen door de gas- en energierekening. Bij de wooncorporatie gaat in totaal om 1.810 woningen die gebruik maken van een collectieve verwarming.

Ook bij ZVH komen signalen binnen van financiële problemen, meer mensen vragen om afbetalingsregelingen. Volgens Renske de Wit, manager Wonen bij ZVH, gaat het om ongeveer 1.500 woningen van de corporatie waar geen individuele contracten met de leverancier zijn. Dat zijn overigens niet allemaal mensen die in de problemen dreigen te komen of de toeslag mislopen, dat hangt van het inkomen en van de kosten af. Bij de gerenoveerde ‘kleurenflats’ zijn de energiekosten bijvoorbeeld laag omdat die Energielabel A hebben gekregen na de renovatie.

Ook deelt de corporatie bespaartips met de huurders. Ook bij Parteon worden huurders proactief geïnformeerd over de maatregelen die er zijn en waar ze gebruik van kunnen maken. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de Energiecoaches of de FIX brigade die kunnen helpen in deze lastige tijd.

Energie-armoede

Bij ZVH wordt met bewonerscommissies en de BBZ (Belangenvereniging Bewoners ZVH) overlegd over de problematiek. Maar bewoners financieel tegemoetkomen bij een uitblijvende energietoeslag is geen optie. Wel maakt ZVH zich “zorgen over grote energie-armoede” die dreigt te ontstaan. ZVH houdt nauwkeurig de ‘dagkoersen’ van de energieprijzen bij: “in juli was het al verdubbeld, in september was het zo hoog dat ik dat bedrag niet eens durf te noemen, het was vreselijk.”

Wooncorporatie Woonzorg, onder meer eigenaar van complex de Schildershoek in Zaandam, waarschuwde eerder huurders al voor een tariefsverhoging. Boris Briels, Teamleider Verhuur en Servicekosten, schreef aan het Landelijk Huurders Platform (LHP):

“relatief gezien stijgen ook hier de tarieven fors. Onze huurders zullen per saldo naar verwachting in 2022 ongeveer 30% meer betalen voor hun verwarmingskosten dan in 2021. De meeste huurders hebben na onze oproep hun voorschot verhoogd om dit (deels) op te vangen.”

Collectief verwarmingssysteem

In een mailwisseling tussen de corporatie en het LHP laat Woonzorg weten dat het ‘een politiek punt’ is:

“In Den Haag wordt wel breeduit gesproken over compensatie voor mensen met een eigen energiecontract via de energieleverancier, maar het lijkt er op dat ze collectieve verwarmingssystemen niet in beeld hebben of bewust nog vergeten vanwege de complexiteit.

Dit probleem geldt niet alleen voor sociale huurders, maar ook voor de vrije sector, VVE’s, iedereen met een appartement dat verwarmd wordt door een collectief verwarmingssysteem.”

Ook Woonzorg probeert het “via ons netwerk van corporaties aan te kaarten bij de betrokken instanties.”

Wethouder René Tuijn (o.a. Armoede en Duurzaamheid, PvdA) schrikt van de problemen voor de groep die buiten de boot valt, “een serieus ding waar we een oplossing voor moeten vinden.” Dat inwoners alleen toeslag mogen aanvragen als ze zelf verantwoordelijk zijn voor het betalen van de energienota zou volgens hem overigens wel een juridische ontsnappingsmogelijkheid inhouden: ook als je aan de corporatie betaalt, betaal je immers een energienota.

Bij Zaanstad wordt nog uitgezocht hoe de gemeente mensen zou kunnen helpen die geen individueel contract hebben.

Lees ook: Meer mensen in Zaanstad krijgen energietoeslag

Deel dit artikel:

7 reacties

  • Sandra Fabries

    Ik snap het niet zo goed. Ik las vanmorgen iver de energietoeslag dat ‘Zaanstad aan NH Nieuws laat weten dat inmiddels 75 tot 80 procent van de mensen die er recht op hebben, dit hebben gekregen. De overige 20 tot 25 procent is nog in behandeling, omdat de gegevens bijvoorbeeld nog niet juist zijn.’ en was aangenaam verrast dat dit in Zaanstad voor de wat minder bedeelden goed geregeld leek te zijn. Maar nu lijkt het erop alsof dit wat al te rooskleurig is voorgespiegeld?

    • De Orkaan

      In dit artikel gaat het over de mensen geen recht op die toeslag hebben omdat ze zelf niet rechtstreeks de energierekening betalen aan de leverancier (ook al hebben ze een laag inkomen).

      Dus dat 75 à 80 procent van de mensen die er wel recht op hebben de toeslag hebben gekregen is daar niet mee in strijd.

  • Gazelle Leijen

    Het is allemaal slecht geregeld.
    Het is diep triest dat alle gemeenten hun eigen beleid hebben..
    Ik woon in Den Helder daar hanteren ze 120% incl.vakantegeld dat zou de eerste golf zijn daarna zou de volgende golf 130% zijn.
    Vandaag weer een bericht van Utrecht dat de meeste bewoners worden geholpen tot 150%
    Nu maar afwachten wat Den Helder nog kan doen voor de vele bewoners die tot hun nek in de shit zitten echt heel triest.
    dit wilde ik even kwijt je wordt hier zo verdrietig en boos van.
    de ongelijkheid die er nu is.

  • Wat ook meespeelt is dat slechts drie maanden inkomen moet opgeven. Vakantiegeld telt gewoon mee. Dus als je op jaarbasis ver onder de 140% grens zit, kwam je bij aanvragen binnen drie maanden na de uitkering van je vakantiegeld vaak net te hoog uit. dus sommigen moeten wachten tot eind september met aanvragen.

  • Anne Versteegh

    U verbaasd zich erover dat ik al in 2021 zo’n dikke 500 euro verwarming moest betalen?….. in 2020 heb ik ook al een dikke €300,= extra moeten betalen voor de verwarming. Ja, ik huur een sociale benedenwoning van WoonZorg Nederland in de Schildershoek in Zaandam.

    Mijn flatje is erg koud en vochtig, waardoor ik nu de schimmel tot in mijn servieskast heb zitten. Dat er vocht is, is natuurlijk niet van de ene dag op de andere. Het komt ook omdat men het grondwaterpeil hoog houdt vanwege de Zaanse huizen op palen staan die gaan rotten bij dan weer hoog dan weer laag water. Althans die smoes is mij verteld.

    Daarnaast heb ik alleen oude verwarmingen, nog van de jaren ‘70. Die zijn nog nooit doorgespoeld. Dus al de roest en waterrotzooi zit onderin de verwarming. Alleen de bovenkant wordt warm, waar het metertje zit. De onderkant wordt hooguit een beetje koel net niet meer koud.

    Warmte stijgt op, dus de vloer krijgt geen warmte en heeft nooit de kans om op te warmen of te drogen……

    Ik klaag al gedurende al de jaren dat ik hier woon. Dan komt men even kijken en constateren dat wat ik net geschreven heb klopt. Het enige wat ze doen is een beetje ontluchten en dat is alles.

    Een keer heeft een monteur zelfs gezegd dat ik maar een gaatje moest boren onderin de verwarming, want als hij zou lekken werd hij vervangen. Maar ik ben niet zo goed in belazeren, hoewel ik nu het gevoel heb dat ik belazerd wordt…. Toch ga ik zoiets niet doen. Er moet een eerlijke manier zijn om dit op te lossen.

    Eigenlijk moet Woonzorg Nederland eens onderhoud gaan plegen op zijn gebouwen en niet alleen geld er uit peuren!

    Dit alles ik je gerust vertellen Piet Bakker, want ik ben bang dat ons gebouw niet het enige is waar de bewoners zo slecht behandeld worden wat betreft het onderhoud van hun woning. Op het moment heb ik een lading foto’s en mails in mijn dossier zitten Die ik best openbaar wil maken. Als zoals ik in een sociale woning zit, kun je geen kant op!

    Misschien moet ik ook eens met de Landelijke Huurders Commissie/ vereniging contact opnemen, maar daar ik heb geen idee hoe ik dat zou moeten doen. Anne Versteegh.

  • Hugo Meulenhoff

    U woont hoogstwaarschijnlijk voor een vrij lage huur. Alle waar is naar z’n geld. Mocht de woningbouwvereniging besluiten om wat te verbeteren aan Uw sociale benedenwoning dan gaat de huur logischerwijs omhoog. Dan heeft U weer wat om over te klagen

Reageren? Ja, graag! Houd je aan onze regels

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *