In de afgelopen weken zijn diverse keren fietsers niet toegelaten op de Hempont. Het GVB-personeel koos ervoor de maximale hoeveelheid auto’s op de pont toe te laten en de hekken niet te verzetten om meer plek voor fietsen te maken. Dat is niet voor het eerst en het is ook tegen de afspraak.
Eind juni kreeg De Orkaan de eerste signalen dat het pont-personeel van het GVB ‘regelmatig besluit om de hekken op de pont op z’n smalst te zetten waardoor er minder fietsers en meer auto’s op kunnen. Het gevolg is dat er fietser en scooters moeten achterblijven.’
Wij informeerden bij GVB of dat klopte. Nee dus: ‘dat is niet de bedoeling. Soms kan het wel gebeuren dat er per ongeluk te weinig ruimte overblijft voor fietsers en scooters, bijvoorbeeld als het ineens drukker wordt dan verwacht. We proberen daar goed op te letten, want het is elke keer weer een puzzel om iedereen – fietsers, automobilisten en voetgangers – veilig en eerlijk mee te nemen.’
‘Volgende pont’
Maar ook in juli bleven de klachten. Volgens de Fietsersbond Zaanstreek kreeg een fietser te horen van een pont-medewerker dat die de hekken niet wilden verzette: ‘neem de volgende pont maar’. Een andere lezer constateerde ook dat flexibele hekken zo waren ingesteld dat er ‘zoveel mogelijk auto’s op gelaten werden in verband met de afsluiting van de Ring en lange file voor de Coentunnel’.
De Fietsersbond begreep van de ‘programmamanager veren’ dat deze GVB Veren hier op heeft aangesproken met de opdracht om vast te blijven houden aan de basisafspraak en fietsers voorrang te geven. Het GVB heeft beloofd ook naar de nieuwe klachten te kijken.
De afspraak met het GVB is dat langzaam verkeer voorrang krijgt boven gemotoriseerd vervoer. Het GVB stelde eerder tegenover de Fietsersbond: ‘In de praktijk betekent dit dat normaliter het fietsgedeelte zo groot mogelijk wordt gemaakt (als het aantal wachtende fietsers/voetgangers/etc hier om vraagt).’ Maar daar kan vanaf worden geweken:
‘GVB Veren wordt ook de vrijheid gegeven om bij uitzondering van deze standaardpraktijk af te wijken, meer specifiek als de situatie daarom vraagt. Afwijken van de situatie is toegestaan als de (ervaren) veiligheid voor GVB-medewerkers of voor andere reizigers in het geding komt.’
Het GVB heeft geen veiligheidsproblemen gemeld die de afwijking van de regels zou rechtvaardigen. Het is in deze maanden vanwege afsluitingen bij het Thorbeckeweg-project en werk aan de ring A10 wel extra druk rondom Amsterdam.
‘Rare actie’
Het is niet de eerste keer dat dit gebeurde. In september 2024 koos GVB-personeel dat zich bedreigd voelde door automobilisten ervoor fietsers achter te laten ten koste van auto’s. Wethouder Gerard Slegers zei daar destijds over: ‘voorrang geven aan auto’s op pont is not done, een hele rare actie en niet in lijn met het beleid van Zaanstad’.
Voetgangers en fietsers moeten voorrang houden volgens de wethouder die destijds ook zei dat dat de gemeente Amsterdam in gesprek is met het GVB zodat deze aangepaste ‘voorrangsregeling’ niet nog een keer toegepast gaat worden.

Door Piet Bakker. Bronnen: diverse tips van lezers, reacties Fietsersbond Zaanstreek en GVB (Amsterdam). Foto boven via één van onze lezers, onder: Fietsersbond Zaanstreek.
Onderwerpen om eens aan te kaarten in de VRA, via de Gemeenteraad. #GLPVDA #D66 #PVDD
Aanvulling op Sebastiaan Bernard ter bevestiging. Jl. donderdag 3/7, 07.30 uur Zaanse kant: slagbomen omlaag, klep omhoog. Komt een auto aan: klep omlaag, slagbomen omhoog, auto erop, opnieuw vertrekprocedure. Mijn mond viel open van verbazing. Diezelfde dag, ik kom met een aantal fietsers aanrijden voor de pont van 16.30 uur, gaan vlak voor onze verbaasde neuzen de slagbomen omlaag. En vervolgens blijft ie nog even roerloos liggen zonder aanstalten te maken te vertrekken. Grrrrr….
Waarom niet gewoon de pont alleen voor fietsers en brommers laten varen? En bij , 'nood' een aparte pont voor autos?
Die toevoeging was inderdaad ook afgesproken met de manager Veren. ik zal hem daarover nog eens op wijzen.
Gedaan
Gelukkig is er veel aardig pont-personeel. Helaas zijn er ook die totaal onverschillig zijn wat betreft vertrektijden. En gezellig keuvelend pas naar beneden komen als de pont al een poosje ligt aangemeerd. Eindeloos passen en meten tot nét die ene auto er nog op past. Die pak-‘m-beet 80 fietsers wachten wel, zullen ze denken 🤨.
Jammer, de oude dieselpont stonk en maakte herrie, maar vertrok wel vaker op tijd. Of zou dat toch aan het personeel liggen…
Gemeentelijk VervoersBedrijf Amsterdam.
Wiens brood men eet, diens taal men spreekt.
Automobilisten brengen geld op.
Is weleens gedacht aan uitbreiding dienstregeling? Elke 10 minuten de pont laten varen in de spits, om mee te beginnen? Sinds mensenheugenis dezelfde ponttijden, terwijl aantal passagiers drastisch is toegenomen. Benieuwd! En sterkte fietsers Hempont!!!
Helemaal mee eens!! Zoveel meer fietsers dan voorheen die met b.v. e-bike naar Amsterdam gaan i.p.v. auto of openbaar vervoer!
Zo is dat Sebastiaan Bernard helemaal mee eens!
Prioriteiten geven aan auto,s is van de gekke in deze gevallen, maar ja Pontpersoneel hebben géén idee wat het betekend voor een fietser in deze situatie
Waarschijnlijk allemaal autobezitters, en nog nooit met de fiets gegaan naar werk , of alleen met mooi weer , een héél klein stukje !!
Prioriteiten geven aan auto,s is weer rare beslissing. Pontpersoneel en vele andere ambtenaren hebben géén idee wat het betekend voor een fietser. Fietspad afgesloten rij naar een paar kilometer om. Deze keer wacht maar op de volgende pont. Je zou naar school , arts of naar je werk moeten. Ik het al voor mij, sorry dat ik te laat ben mocht niet met de pont mee.
Waarschijnlijk zijn deze ambtenaren allemaal autobezitters, waarschijnlijk hebben ze niet eens een fiets.
Schande om fietsers te weren t b v auto ‘s
In de auto zit je droog als het regent, de fietser staat in de regen bij nat weer.
Francine
Fm. Buntsma@ kpnmail. Nl
Als het de afspraak is dat langzaam verkeer voorrang heeft dan is een toevoeging aan het bord op zijn plaats:
Langzaam verkeer heeft voorrang en gaat altijd mee!
Elke 10 minuten een pont in de spits zou een verademing zijn en meer van deze tijd. Men moet de fietsers omarmen, als deze groep met de auto zou gaan is de chaos helemaal niet te overzien.
Die toevoeging was inderdaad ook afgesproken met de manager Veren. ik zal hem daarover nog eens op wijzen.
Waarom varen er niet gewoon twee ponten?
Een tweede pont gaat varen van 14 juli tot 15 september als eendeel van de Coentunnel afgesloten wordt. informatie hierover volgt nog.
Ik ga vaak met deze pont en het valt mij op dat diverse pontmedewerkers weinig op lijken te hebben met de fietsers. Geen groet, geen glimlach en geen compassie.
Regelmatig vertrekt de pont te laat omdat er lang gepuzzeld wordt om zoveel mogelijk auto's mee te nemen. Maar o wee als je als fietser precies op het afvaartmoment komt aanrijden; de slagboom gaat voor je neus omlaag. En waag het niet om daar na 20 minuten wachten over te klagen, want dan wordt meteen gedreigd je van de pont te zetten.
Overigens werd op 21 juni, tijdens de feestjes op de ring, een extra Hempont ingezet. Waarom kan dat niet vaker bij voorziene piekmomenten?
Lijkt me ook lastig voor pontmedewerkers, wanneer het zo druk kan zijn door werkzaamheden op de ring, zowel door mensen die omrijden als mensen die dan maar met de fiets gaan. En hekken verzet je inderdaad niet binnen een paar seconden lijkt me.
Ik heb het ze weleens zien doen. Niet in een paar seconden, maar wel binnen een minuut was het hek verzet. Het hek staat op wielen en wordt via een grote (hydraulische?) uitschuifbare balk grotendeels automatisch verplaatst.
Klopt helemaal,meestal te veel werk voor ze . fietsers weigeren is makkelijker