Wel in Purmerend, niet in Zaandam (de Intercity naar Hoorn)

Goed nieuws voor Purmerenders. Sinds 9 januari maken enkele Intercity’s tussen Amsterdam en Enkhuizen in de ochtend- en avondspits een extra stop op station Purmerend. De reistijd naar en van Amsterdam Centraal wordt verkort met circa 7-11 minuten (voor Purmerenders dus).

In Zaandam zien ze die Intercity’s nog steeds het station voorbij rijden zonder te stoppen.

Tussen Zaandam en Amsterdam rijden door de week nog steeds 4 intercity’s per uur maar sinds de tien-minuten-dienstregeling tussen Amsterdam en Utrecht is ingevoerd wel met een vreemd schema: om de 10 en dan weer om de 20 minuten. En er rijden sprinters op het traject.

Een extra stop in Zaandam zou vooral goed nieuws zijn voor iedereen die van Enkhuizen, Hoorn en Purmerend naar Zaandam reist (of omgekeerd).

Foto: de intercity uit Purmerend op weg naar Amsterdam (Rens Kamminga)

Deel dit artikel:

12 reacties

  • Paula de Jongh

    Tis echt vervelend dat er niet gestopt wordt op station zaandam.
    Als je vanuit Purmerend naar zaandam wilt moet je eerst naar Amsterdam sloterdijk en dan weer terug naar Zaandam. Wat een flauwekul.

    • Arjan Schrier

      Er rijd natuurlijk ook een stoptrein. Va Adam Cs naar Hoorn Kersenboogerd.

      • Het is de sprinter van Kersenboogerd naar Schiphol – Hoofddorp – Den Haag, waarmee je van Hoorn/Purmerend naar Zaandam kunt.

      • Arjan Krabbenbos

        De Sprinter van Hoorn naar Amsterdam Sloterdijk en terug rijdt naar Schiphol Airport en komt NIET op Amsterdam Centraal. Deze trein stopt op het aparte perron 9 en 10 op de zogeheten Hemboog.IC treinen komen op het lagere deel sporen 3 tot 8 aan.

    • Angelo Molenaar

      duurt de reis toch weer 6 minuten langer vanaf hoorn hebben wij Reizigers het eindelijk voor elkaar gekregen dat de trein niet op Purmerend stopt gebeurt het nu (gelukkig) alleen op een paar treinen.

      maar om de trein ook nog op zaandam te laten stoppen kan je er net so goed weer als vroeger een sprinter naar centraal van maken

  • Cees Viergever

    Normaal gesproken moeten Purmerenders overstappen om op Centraal te komen dus dit is wel vooruitgang. Ook vermoedt ik dat het voor Zaankanters richting Enkhuizen vooruitgang is omdat je nu in Purmerend kunt overstappen ipv op Sloterdijk of Hoorn mogelijk verkort dit ook de reistijd afhankelijk van de wachttijden

  • Louis Dirksen

    Intercitystops in Zaandam zijn al sinds de ontsporing op de Provincialeweg begin jaren tachtig problematisch. Er moest na die ontsporing een dubbel treinviaduct komen over de Provincialeweg. Zaandam wilde niet meebetalen en toen legde NS er één aan.

    Naar verluid zijn toen de discussies tussen NS en Zaanstad zo hoog opgelopen dat een NS bons een bestuursbons in Zaanstad in de wandelgangen heeft toegebeten dat zolang hij iets te vertellen had elke Intercity aan Zaandam voorbij zou rijden.
    Zeker 4 jaar zag ik de Intercity’s ’s ochtends op het perron voorbijscheuren tot dat een van de bonzen de geest gaf. Daarna werd ook Zaandam een IC station.

    Maar dat viaduct is nog steeds enkel. Schijnbaar waren de spoken uit het verleden nog steeds rond in de hoofdkantoren van NS…..

    • Arjan Krabbenbos

      Het enkele viaduct in de lijn Hoorn Zaandam is natuurlijk mooi, de andere kant op is er de gelijkvloerse kruising met het wegverkeer. Daarom rijdt de trein hier ook met aangepaste snelheid overheen. Het is en blijft een bottleneck, maar misschien kon hier voorlopig geen viaduct komen uit kosten overwegingen. Wie weet dat het ooit nog er van komt om ook hier een viaduct aan te leggen
      Maar de toekomst kan men niet altijd voorspellen. Het station Zaandam is met de opnieuw geverfde buizen overkapping in de witte kleur een beauty. Ook de Zaanse architectuur rondom deze hub of knooppunt maakt het tot een bijzondere stationsomgeving die uniek is in Nederland en er buiten!

    • R. de Vries

      ” Tijdens het openbare onderzoek van de Spoorwegongevallenraad werd duidelijk dat in 1975 foute inschattingen zijn gemaakt bij de verdubbeling van de spoorlijn Zaandam-Purmerend. Toen werd besloten één van de sporen via een viaduct over de weg te laten lopen en het andere gelijkvloers te handhaven. Uit rijproeven werd duidelijk dat vanuit Station Zaandam vertrekkende treinstellen niet voldoende snelheid hadden om de helling van het met de Betonprijs 1983 geprezen viaduct succesvol op te rijden.

      Dat niet beide sporen over het viaduct lopen, is het gevolg van onenigheid tijdens de bouw. De NS wilden een dubbelsporige brug, maar de gemeente Zaanstad en de provincie Noord-Holland waren het daar niet mee eens. Het ministerie van verkeer stelde geen extra geld beschikbaar, waarna in 1976 de huidige situatie ontstond.”

      • dat viaduct stamt uit 1983, niet uit 1976. En de enige reden dat ze het toen gelijkvloers hebben gehouden is dat het materieel van toen vanaf het station Zaandam de heling niet kon nemen. De huidige sprinters kunnen dat wel, maar de zwaardere intercity’s die nu rijden zullen er toch nog ernstig veel moeite mee hebben zodat een gelijkvloerse kruising zal blijven, tenzij je gewoon vanaf Zaandam sprintermaterieel inzet. Die intercity Amsterdam – Enkhuizen is toch al een raar ding, tussen Hoorn en Enkhuizen komt de snelheid niet boven de 70 km/u uit en is het enkelspoor. Met sprintermaterieel zouden de stops op dat stukje een stuk rapper gaan.

  • P. Hoogkamer

    zaandam kan niet alles hebben.. anders wordt de sneltrein een stoptrein.

Reageren? Ja, graag! Houd je aan onze regels

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *