Vanwege de werkzaamheden voor het nieuwbouwproject aan de Molenwerf in Westerkoog heeft een grasveldje tussen de weg en de stoep plaatsgemaakt voor een rij parkeerplaatsen. Om gevaarlijke situaties met parkerende auto’s te voorkomen, is besloten het fietspad om te leggen — wat het des te opmerkelijker maakt dat het voetpad daar nog steeds in gebruik is. Sinds begin dit jaar is de oorspronkelijke route voor fietsers verboden.
Aan beide kanten van het betreffende stuk fietspad zijn borden ‘verboden voor fietsen’ geplaatst. Geweldig, dus nu rijdt iedereen vast keurig over het verlegde fietspad! Hoor ik je denken. Maar in de praktijk valt dat toch tegen. Tijdens het halve uur dat wij daar postten, reden 49 van de 71 fietsers gewoon door over de oorspronkelijke route. (Zeven van de zeven fatbikes niet meegerekend.)
En dat is misschien ook niet zo vreemd. Zoals een voorbijganger opmerkte: ‘Het maakt ook niet zoveel uit, hè.’ Dat lijkt de algemene houding te zijn. Zelfs onder de mensen die wél de nieuwe route nemen, lijkt niet iedereen overtuigd van het nut ervan.
‘Nou kom je op hetzelfde baantje terecht!’ Moppert een gefrustreerde voorbijganger wanneer hij weer invoegt op het laatste stukje van de Westerkoogweg.
En wie vanaf de Molenwerf (ter hoogte van de Dynamica-onderwijslocatie) nietsvermoedend richting het fietspad rijdt, moet toevallig schuin omhoog kijken om het bordje überhaupt te zien.

In het begin werd de parkeerplaats nog vrij weinig gebruikt en raakten bewoners gewend de oude route aan te blijven houden ondanks de borden. Maar inmiddels kan de bouw aan de Molenwerf bijna beginnen en is de parkeerplaats dikwijls goed gevuld waardoor de kans op gevaarlijke situaties toeneemt.


Door: Marijn Kerkhoven
De manier waarop het is ingedeeld is niet handig. Kom je op de fiets van de kant van Westerwatering dan moet je na pakweg 100 mtr linksaf het nieuwe fietspad op (want daar begint het deel van de oude route wat nu voor fietsers verboden is) om de fietsroute achterlangs te volgen. Wil je dan richting de Doppenmolen, ga je na 30 mtr rechtsaf, moet dan de oorspronkelijke route kruisen (opletten voor de auto’s, scooters en de fatbikes) om je weg te kunnen vervolgen. Vanuit de andere richting speelt iets vergelijkbaars als je vanaf de oorspronkelijke route richting de Elzeboom wilt fietsen.
Kortom een volkomen onlogische indeling. Het was logischer geweest om het om te draaien: oorspronkelijke route voor fietsers etc laten, auto te gast functie instellen en auto’s achterlangs rijden om te parkeren. Hoe moeilijk kunnen we het maken?
Volledig mee eens!
De zoveelste mispeer die op het stadhuis achter de tekentafel bedacht is.
Weggegooid geld.
Ik neem bij een lege weg eigenlijk altijd de oude route. Korter. Plus, het fietspad wordt vaak al gebruikt door wandelaars en hun honden, waardoor de oude route veiliger en minder hinderlijk is, wanneer er geen auto's zijn. Ik heb er sindsdien niet al te veel auto's gezien.
Het betreft hier volgens mij meer een vorm van magisch denken.
Een bedrijf of instantie bedenkt:
We gaan het zo inrichten en dan gaat de consument / eindgebruiker zich zus en zo gedragen, naar hoe wij het bedacht hebben. Want dat is logisch.
Je ziet het op zoveel plekken en vooral in winkels.
Maar het laatste waar de persoon achter het bureau over gaat is hoe mensen zich natuurlijk gedragen en wat logisch is.
Dit mini fietspad ziet er ook zo knullig uit. Je moet afslaan om een kort stukje verder weer uit te komen op de plek waar je al bijna was. Ondertussen kun je op het terrein meestal een kanon afschieten, zo rustig is het er.
Wellicht dat het zinniger is wanneer de werkzaamheden beginnen maar nu denk ik dat het de meeste mensen niet eens opvalt.
Als ik met deze gedachtengang mee zou gaan zouden fietsers dus uiteindelijk bochten van 90 graden gaan maken. Ik weet het niet, maar mij lukt dat niet, jou wel of lukt het alleen de bedenker achter de tekenkamer?
Elk kruispunt heeft toch bochten van 90°🙄
Wie zegt dat parkerende automobilisten de verkeersregels niet kunnen toepassen? Ik rij daar dagelijks om mijn dochter naar de dagbesteding te brengen en het zijn echt niet de automobilisten die voor gevaarlijke situaties zorgen. Mensen (kinderen) op fatbikes en scooters die proberen in te halen of op je bumper rijden omdat je met de auto 15/20 km per uur rijdt, die zorgen voor gevaarlijke situaties. En natuurlijk is het ook idioot dat voetgangers wel langs de geparkeerde auto's moeten lopen.
De redactie van de Orkaan zegt dat. Lees het artikel nog maar eens.
We lezen niet hetzelfde artikel dan.
Het is dan ook een vreemde situatie dat een doorgaand fietspad moet worden afgesloten omdat parkerende automobilisten de verkeersregels niet kunnen toepassen.
Maar helaas komt dat vaker voor. Aan de andere kant van de busbrug negeerden zoveel fietsers het feit dat ze voorrang moesten verlenen, dat zíj nu voorrang hebben gekregen.
De onderliggende les: asociaal gedrag loont.
Typisch voorbeeld van nutteloze actie; zonde van het geld.