De afsluiting van de A7 lijkt toch meer invloed te hebben op het verkeer in de Zaanstreek dan verwacht. Aanvankelijk zou alleen zwaar vrachtverkeer (boven 25 ton) via West-Grafdijk en de N246 door Wormerveer omgeleid worden. Omdat dat zwaar vrachtverkeer zich niet aan het A7-verbod hield, heeft Rijkswaterstaat besloten alle vrachtverkeer om te leiden.

Dat leidt tot grote drukte door Wormerveer, en dat wordt nog verergerd omdat er ook gewerkt wordt bij het kruispunt Zaanweg/Stationstraat. Ook is het lastig Wormerveer-Noord uit te komen. Het gevolg is onder meer filevorming op de Kerkstraat.

Steunraadslid Anés Weerden van de VVD in Zaanstad vroeg wethouder Gerard Slegers of hij ideeën had om de problemen op te lossen.

Veel kon Slegers er niet aan doen, ook hij was overvallen door het besluit om al het vrachtverkeer van de A7 te weren. Volgens hem was er inderdaad ‘aanzienlijk’ meer verkeer op de N246. De oorzaak was het negeren van het verbod op de A7 door zware vrachtauto’s. Slegers: “Er blijft vrachtverkeer over die weg rijden, ze nemen die boetes kennelijk voor lief, ik begrijp er niks van.”

Zijn enige ‘oplossing’ was er bij de aannemer van de werkzaamheden in Wormerveer op aan te dringen het werk aan de Stationsstraat en Zaanweg ‘zo snel mogelijk af te ronden’. Dat zou uiterlijk 5 juli klaar moeten zijn. Tot dan wordt het even doorbijten in Wormerveer.

Het werk aan de A7 duurt tot begin september. Via de webcam is live te zien hoe ‘goed’ het vrachtverkeer zich aan het A7-verbod houdt (niet dus).

Door Piet Bakker. Bronnen: Zaanstad Beraad 30 mei, vragen Anés Weerden, en eerder nieuws op De Orkaan. Foto helemaal boven: Michel Schermer, onder: Piet Bakker (omleiding vrachtverkeer in Wijdewormer).