Na anderhalf jaar tijdelijke maatregelen, waarschuwingsborden, verkeersregelaars en roadblocks wordt de fietsroute over de Wilhelminabrug nog dit jaar aangepakt.

Het gaat niet om ingrijpende aanpassingen. De belangrijkste is dat de slinger in de bocht bij het Zaantheater verdwijnt (foto boven). De schuine randen die de rijgedeeltes scheiden, worden vervangen door rood-witte attentiebakens, “zodat het hoogteverschil meer opvalt”.

Volgens Zaanstad is gekozen voor variant 1 uit het verkeersrapport van Goudappel. Een belangrijke aanbeveling van die variant, de verbreding van het fietspad ten koste van de breedte van het voetpad (“indien dat technisch mogelijk is”), zal niet worden nagevolgd.

Navraag bij de woordvoerder van wethouder Slegers (CDA) leert dat zoiets volgens de gemeente niet mogelijk is. In de raadsinformatiebrief wordt die variant als volgt samengevat:

Het behouden van de bestaande fiets- en loopassen voor het fiets- en loopverkeer en de S-bocht aan de zuidwestkant van het brugdek veiliger te laten aansluiten op en naar de Dam.”

In het originele rapport is de variant veel uitgebreider omschreven:

“Om te komen tot een situatie waarbij fietsers veilig het fietspad kunnen gebruiken, moet het fietspad eerder en geleidelijke beginnen. Aan de zijde van de Nicolaasstraat moeten de trottoirbanden worden verlegd. Vanaf de Wilhelminastraat moet de huidige fietsstrook worden opgetild zodat er een doorgaand verhoogd fietspad ontstaat vanaf de Zuiddijk tot op de brug. Indien dat technisch mogelijk is, is het wenselijk het fietspad op de brug te verbreden ten koste van de breedte van het voetpad. We adviseren een andere kleurstelling van de banden tussen de verschillende verkeerssoorten, zodat de banden niet voor markeringsstrepen aangezien worden. Fietsers van en naar De Burcht moeten de gelegenheid hebben om het fietspad af en op te draaien.”

Volgens Zaanstad zorgt “de nieuwe indeling voor meer veiligheid voor fietsers en voetgangers en biedt meer ruimte voor het autoverkeer.”

De kosten van variant 1 zijn € 40.000. Dat is zonder de maatregelen van de afgelopen anderhalf jaar en de kosten voor het onderzoek.

Nadat de Wilhelminabrug in mei 2020 in gebruik werd genomen, werd het fietspad afgesloten met rood-witte barrières omdat de situatie als gevaarlijk werd beoordeeld en er diverse ongelukken waren gebeurd. Fietsers moesten voortaan over de rijbaan.

Hier ons dossier Wilhelminabrug. Foto boven: De Orkaan, onder: Sely Friday