Zaanse Sam Eggenhuizen in Zaantheater: van barman tot bariton

Zijn liefde en passie voor de klassieke zangkunst en de opera is begonnen met de musicals die het St. Michealcollege jaarlijks organiseerde. Daarna was hij onder andere barman in het Zaantheater.

Nu ervaart Sam Eggenhuizen de spanning van de laatste repetities voor de première van Mozarts opera Le Nozze de Figaro. De eerste opera waaraan hij meedoet als bas-bariton in het koor van Opera Zuid.

In de uitvoering van Opera Zuid is een grotere rol weggelegd voor het koor dan gebruikelijk, Sam Eggenhuizen:

“Wij gaan niet enkel op als er wat te zingen valt, maar zijn ook veel aanwezig tijdens scènes waarin we niet zingen. Het biedt een leuke kans om veel te spelen.”

Die toneelkant van de opera krijgt steeds meer aandacht en dat was voor Sam de reden om de overstap te maken van de klassieke zangopleiding aan het Amsterdams conservatorium naar de opleiding Muziektheater Klassiek van de Fontys Hogeschool in Tilburg. Hij zit daar nu in het vierde en laatste jaar van zijn bachelorsopleiding:

“Het is een nieuwe opleiding. Hier krijg je net als op het conservatorium een klassieke zangopleiding, maar er zijn ook groepslessen acteren, ballet en jazzdans. Op die manier bereid je je ook voor op het werken aan een opera in een operagezelschap.”

Opgegroeid in Assendelft
Sam Eggenhuizen, opgegroeid in Assendelft, kreeg zo de smaak te maken van het zingen in musicals dat hij les nam bij de zangpedagoge Inge Huisman.

“Ik kreeg te horen dat het publiek enthousiast reageerde op mijn spel en ik vond het leuk om te doen. Die wederzijdse voldoening was voor mij de aanleiding om serieus werk te maken van de zang en les te nemen.”

Inge Huisman ontdekte dat hij de kwaliteiten van een bas-bariton had en liet hem voorzichtig kennismaken met het klassieke repertoire. Zo effende zij de weg naar het conservatorium, waar Sam op auditie ging en werd toegelaten tot de vooropleiding van een jaar. Daarna verhuisde hij naar Tilburg.

sam-eggenhuizen-2

Het eerste jaar in Tilburg sloot hij af met een masterclass in Sicilië en daarna een in Kerkrade die werd gegeven door de sopraan Miranda van Kralingen. Zij is nu artistiek leider en algemeen directeur van de Opera Zuid in Maastricht.

“Toen ik aan mijn laatste jaar van de opleiding begon, was ik zo ver dat ik ervaringen wilde opdoen in een opera en het dat ik het repeteren kon combineren met mijn rooster. Ik heb toen een mail gestuurd naar de Opera Zuid en werd aangenomen voor het koor in Le Nozze di Figaro. Een geweldige ervaring.”

Thuiswedstrijd in Zaantheater
Op dinsdag 22 november speelt Sam Eggenhuizen een ‘thuiswedstrijd’. Dan is Le Nozze di Figaro in het Zaantheater te zien en te horen. ‘Een opera vol levensdrift over kleine mensen met grote verlangens, gevangen in het tijdloze spel dat liefde heet,’ zo staat er op de website van het Zaantheater.

“Als je nog nooit een opera hebt gezien dan is dit de ideale kans om een bekende, toegankelijke en vooral mooie opera te zien. De cast is verrassend jong. Dat is niet alleen gezellig, maar ook extra leuk, want veel van de personages horen ook jong te zijn.”

De jonge regisseur Daniël van Klaveren laat Le Nozze di Figaro afspelen in een achttiende eeuws poppenhuis dat geïnspireerd is op het beroemde poppenhuis uit het Rijksmuseum. Miranda van Kralingen vertolkt de rol van Marcellina. De uitvoering is in het Italiaans maar heeft boventitels in het Nederlands.

Speciale Vriendenvansam-prijs
Voor de aanvang van de voorstelling geeft Sam Eggenhuizen een rondleiding voor jongeren door het theater en vertelt hij meer over de opera. Hij kent het Zaantheater ook vanuit een heel andere ervaring: hij werkte er ooit als horecamedewerker.

In samenwerking met Sam en Opera Zuid is er een speciale ‘Vriendenvansam’ prijs voor iedereen onder de 30 jaar. Dan kan je voor € 15 (plus €3,50  voor garderobe en een drankje) een kaartje bestellen via deze site. Vul bij kortingscode Vriendenvansam in. Voor deze vrienden zal Sam om 18.30 uur tevens een rondleiding achter de schermen verzorgen en vertelt hij meer over de opera.

Een bijdrage van Jaap de Jong.

Hier vind je onze regels

Reageren? Ja, graag!

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *