‘All-inclusive’ suggereert gratis toegang en gratis eten en drinken op je vakantieadres, maar ‘all inclusive’ op de Zaanse Schans betekent: parkeren, plassen, molens en musea.

Als de kaart doorgaat, worden er geen geen losse kaartjes meer voor molens of musea verkocht. Toegang tot molens en musea zit in de parkeerkaart. De kaart krijgt een ‘marktconforme’ prijs voor gewone toeristen en dagjesmensen, inzittenden van touringcars betalen een ‘zeer gereduceerd tarief’.

Dat plan van Stichting Zaanse Schans, De Zaansche Molen, Zaans Museum en Museum Zaanse Tijd kwam op de valreep bij de gemeenteraad van Zaanstad binnen, een paar uur voordat in het Zaanstad Beraad over de invoering van een Vermakelijkhedenretributie (VMR) op de Zaanse Schans ging praten.

Die VMR van 25 cent per verkocht kaartje op de Zaanse Schans moet ingevoerd worden op 1 februari. Eerder werd de invoering al drie keer uitgesteld, en dat zou nu ook wel eens kunnen gebeuren. Voorwaarde is een alternatief plan van stakeholders op de Schans, en deze all-inclusive is zo’n alternatief.

Ondernemers

In het Zaanstad Beraad werd niet of lauw op de plannen gereageerd. Hans Kuyper van ROSA zei dat het hem weinig uitmaakte of VMR werd ingevoerd, “er komt toch niemand, een paar turfjes zetten is genoeg”.

Jos Kerkhoven van DZ was de felste tegenstander, vooral omdat ondernemers niet betrokken waren bij het plan. Dat lijkt vreemd omdat zij bij een Card niks betalen en aan de VMR nauwelijks (alleen de rondvaarten). Maar ondernemers zijn vooral tegen omdat ze de kaart onsympathiek vinden en vrezen dat het tot daling van bezoek zal leiden (wat in deze zware tijden fataal zou kunnen zijn).

Afsluiten

CDA’s Marc Wit wilde opnieuw praten over een kaart voor ‘iedereen’ wat in de praktijk zou betekenen dat de Zaanse Schans niet langer openbaar gebied zou zijn. Dat idee werd al snel onderuit gehaald door wethouder Baerveldt die stelde dat onttrekking aan de openbare ruimte eigenlijk geen optie was.

Via Twitter reageerde wethouder Rob Berkhout (Womerland) ook meteen:

“Ik mag toch hopen dat Marc een grapje maakt. Zo’n historisch belangrijke verbinding voor voetgangers en langzaam verkeer tussen #Wormer en #Zaandijk kun je toch niet opheffen! #nietdoen”

De kern van het nieuwe plan lijkt als twee druppels water op het vorige (toen het nog een ‘duinkaart’ heette). De kaart geeft toegang tot musea en molens; ‘faciliteiten’ (toiletten) zijn niet te bezoeken zonder de kaart. Parkeerders kopen automatisch de kaart met toegang tot attracties (ook dus als ze daar geen gebruik van willen maken of als ze in het bezit zijn van een Museumjaarkaart die ze sowieso gratis toegang geeft).

Variabel tarief

Voor het toiletbezoek hebben de bedenkers een oplossing: de kaart blijft bijvoorbeeld een maand geldig. Dus toch kopen, ook voor langsfietsende Zaankanters. Die zijn goedkoper uit als ze ergens koffie gaan drinken. Als een kaart lang geldig blijft ontstaat er ongetwijfeld een levendige zwarte handel.

Tegen het afsluiten van het toiletbezoek waren bij een vorige bespreking in de raad van Zaanstad grote bezwaren gerezen.

De kaart krijgt een variabel tarief: duur op drukke dagen en tijden en goedkoper buiten de spits, ‘bezoekmaximalisatie’ wordt dat genoemd. Als voorbeeld wordt gesteld dat een Nederlands gezin een ‘marktconform’ bedrag gaat betalen maar dat inzittenden in een touringcar een ‘zeer gereduceerd tarief’ betalen voor een kort bezoek.

Scheepswerf

Het grootste deel van de opbrengsten gaat naar de musea en molens, Zaanstad krijgt geld voor haar investeringen op de Schans, hoe die verdeling is en hoeveel Zaanstad krijgt moet nog worden vastgesteld. Ook wordt het gebruikt om nieuwe ‘attracties’ toe te voegen. Hier dus toch een een soort van primeurtje, als ‘nieuwe elementen’ worden een scheepswerf, een school, een brandweer en een Vermaning genoemd.

Voor de zomer ‘uitgerold’ volgens de bedenkers. Wie het plan leest, ziet meteen dat zoiets totaal onmogelijk is: technisch, juridisch, financieel en organisatorisch is het zeer complex.

Foto: Zaanse Schans afgelopen zondag