‘Geachte minister Harbers,

Ik vraag mij in gerede af of u knettergek bent of bent geworden.’

‘Geachte minister Harbers, De huidige geluidshinder is al meer dan genoeg. Het verstoort onze slaap, geeft ons stress, verhoogt onze bloeddruk en met een open raam slapen is niet mogelijk.’ 

‘Minister Harbers, Terwijl ik dit schrijf komt er een vliegtuig met donderend geraas over mijn dak. Het geluid van het vorige vliegtuig is nog maar net verstomd.’

Bovenstaande quotes is een kleine Zaanse greep uit de reacties die binnenkwamen via de Internetconsultatie ‘Experimenteerregeling Schiphol’ van de overheid. 

Krimp uit voorzorg

Minister Mark Harbers werkt aan deze ‘experimenteerregeling’, vanwege de vorig jaar aangekondigde krimp naar 440.000 vluchten. De aangekondigde krimp is een vlucht naar voren, omdat de minister verwacht dat de rechter het jarenlange gedogen van veel te veel lawaai in de regio Schiphol een halt toe zal roepen. De minister zal namelijk 1 maart a.s. schriftelijk moeten hebben gereageerd op de dagvaarding van de Stichting Recht op Bescherming tegen Vlieghinder, die dit onrecht bij de civiele rechtbank heeft voorgelegd.

Bij de voorgelegde regeling zal de geluidsoverlast van Schiphol nog wel worden aangepakt, maar er worden hierbij toch weer 20.000 vluchten extra toegestaan. De minister zegt in de uitzending van EenVandaag over dit onderwerp, dat de totale hinder minder wordt, maar daar staat tegenover dat op tien plekken de geluidsgrenzen flink worden opgerekt. Een van die punten ligt tussen Uitgeest en Krommenie in. In plaats van minder overlast, betekent de experimenteerregeling van Harbers meer overlast boven Krommenie.

Overstappen in de knel

Harbers komt met die extra vluchten, omdat anders Schiphol, en met name de KLM, geschaad worden in hun verdienmodel om overstappers te blijven bedienen, mensen uit heel Europa die goedkoper uit zijn met een tussenstop via Schiphol.