Vanaf 1 januari 2020 moet iedereen digitaal een afspraak maken om bij de gemeente Zaanstad zaken te regelen.

Dus niet meer binnenlopen om een paspoort of rijbewijs aan te vragen of op te halen. Maar ook voor geboorte-aangiftes of bij het afhalen van documenten moet eerst digitaal een afspraak worden gemaakt.

Inwoners moeten via www.zaanstad.nl een afspraak maken en zijn dan volgens Zaanstad “op het afgesproken tijdstip gelijk aan de beurt, zonder wachttijd.”

Langskomen

Inwoners die minder of niet digitaal vaardig zijn kunnen telefonisch (14075) een afspraak maken. Ook kunnen inwoners langskomen om een afspraak te maken. In het stadhuis zijn gastvrouwen en –heren aanwezig die ter plekke een afspraak kunnen inplannen.

Volgens wethouder Dienstverlening, Rita Noordzij is de nieuwe opzet een verbetering:

“Wij werken continu aan het verbeteren van onze dienstverlening. De wachttijden voor inwoners worden hiermee verkort en het werkt efficiënter. Natuurlijk heeft elke inwoner, ook die minder digitaal vaardig is, de mogelijkheid om op een andere manier een afspraak te plannen.”

Volgens de gemeente is het werken op afspraak efficiënter voor Zaanstad zelf:

“de bezetting aan de balies wordt afgestemd op het aantal bezoekers en de gevraagde diensten. Daarnaast kunnen ingewikkeldere zaken beter worden voorbereid en dat kan zorgen voor een snellere afhandeling.”

Vragen DZ

Juliëtte Rot van Democratisch Zaanstad (DZ) heeft inmiddels vragen over de digitalisering gesteld.

  1. Op welke wijze wordt er rekening gehouden met (oudere) mensen die om wat voor reden dan ook, niet in staat zijn om online een afspraak te maken?
  2. Is er nagedacht over een ‘inloop’ dag/moment zonder dat daarvoor een afspraak gemaakt dient te worden? Wat zijn de voor -en nadelen daarvan?
  3. Wat levert deze besparing concreet op ten aanzien van dienstverlening enerzijds en kostenbesparing anderzijds?

Het antwoord op vraag 1 kunnen we wel raden: telefonisch of langskomen om een afspraak te maken.