Het dilemmaspel dat door Zaanstad online is gezet, is speciaal bedoeld om jongeren te betrekken bij het ontwikkelen van de Omgevingsvisie 2040.

Om de webapplicatie voor het spel te bouwen heeft Zaanstad € 3.200 (exclusief btw) uitgegeven.

Op 30 december schreef De Orkaan over het spel, naar aanleiding van het bericht stelde de VVD ook vragen aan B&W.

De dilemma’s zijn volgens woordvoerder Leon Veldt van wethouder Krieger (Omgevingsvisie):

“doelbewust extreem en vergezocht. Het gaat er dus niet om dat dit reële dilemma’s zijn en of de gemeente er wel/niet over gaat; het gaat om de waardering van de opgaven waar de dilemma’s aan gekoppeld zijn.”

Die opgaven gaan over economie, duurzaamheid, verstedelijking, kansengelijkheid, veiligheid en gezondheid.

Het spel is “losjes gebaseerd” op de website dilemmaopdinsdag die populair is onder jongeren volgens de gemeente: “Jongeren moet je op een anderen manier prikkelen dan volwassenen.” Jongeren werden onvoldoende bereikt volgens de gemeente.

“De makers hebben hun licht opgestoken bij jongerenorganisatie Raaz over wat nodig is om jongeren bij participatie te betrekken. Daar kwam duidelijk uit naar voren dat jongeren betrokken willen worden op een manier die prikkelt en leuk is. Het spel zelf is vervolgens met een groep trainees van de gemeente Zaanstad (allen in de twintig) gespeeld. Zij reageerden zeer positief op het spel. Ze vonden het leuk en gaven ook aan dat de uitkomst daadwerkelijk overeenkomt met de opgaven die ze echt belangrijk vinden.”

Aan de ontwikkeling van het spel ligt geen expliciet voorstel van B&W ten grondslag, het is het gevolg van het algemene B&W-besluit over de omgevingsvisie.

Van de ruim 750 mensen die het spel hebben gespeeld (150 via de de link op De Orkaan), geeft het overgrote deel aan dat de opgaven die als belangrijkste uit het spel komen, overeenkomen met wat ze daadwerkelijk belangrijk vinden. Omdat 22 procent van de mensen die tot nu toe het spel gespeeld hebben jonger is dan 25 jaar, heeft Zaanstad “al meer jongeren bereikt dan in eerdere participatietrajecten in het stedelijk domein.”

Volgens de gemeente zijn de dilemma’s “slechts een onderdeel van wat we ophalen uit de stad”. Daarnaast kunnen ze dromenkaarten invullen, schoolklassen doen wijkgerichte projecten en ook uitkomsten van MAAK, Zaanse Geluiden, 150 dagen en de cultuurvisie worden “meegenomen”.