Zaanstad gaat scannen

Vanaf vandaag (maandag 13 december) controleert Zaanstad op betaald parkeren met een scanauto.

De elektrische scanauto kan 1.500 kentekens per uur controleren. Dat is veel meer dan de handhavers het met de hand kunnen doen.

Volgens Zaanstad wordt de betalingsbereidheid groter door het gebruik van de scanauto.

De gegevens van de mensen die betaald hebben worden meteen verwijderd. Daarna volgt een automatische controle via het Nationaal Parkeerregister, of de eigenaar van het voertuig (voldoende) parkeergeld betaalde. De scanauto gaat zeven dagen per week rijden in de gebieden met betaald parkeren.

In het stadhuis controleren medewerkers de foto’s van de kentekens van auto’s waarvoor niet is betaald. De gemeente doet een paar uur later nog een extra controle om te voorkomen dat iemand een parkeerboete krijgt, die net aan het betalen was toen de scanauto langsreed. Wie niet of te weinig parkeergeld betaald heeft, krijgt de parkeerboete thuisgestuurd. Als blijkt dat vijf of meer parkeerboetes niet betaald zijn, brengt de gemeente een wielklem aan (dat kost in 2022 € 118,25 – het wegslepen gaat € 342,50 kosten).

Voor 2021 verwachte Zaanstad bijna € 2,3 miljoen aan inkomsten uit parkeerautomatengelden, € 1,3 miljoen uit parkeerbelasting en € 431.000 van parkeervergunningen. Zaanstad schat dat de inkomsten uit naheffen zullen stijgen door het scannen met € 100.000 per jaar.

Een parkeerboete in Zaanstad in 2022 is € 61,85. Zaanstad verwacht in 2022 24.500 naheffingen op te leggen, 4.100 meer dan in 2021.

Ook worden vanaf 2022 blauwe zones vervangen door betaald parkeren tegen een “zeer laag tarief voor de eerste twee uur”.

Deel dit artikel:

20 reacties op Zaanstad gaat scannen

  1. Lize Leguit schreef:

    Ik verwacht dat (een deel van) de opbrengst wordt gebruikt om de fietsenstalling bij het station beter te beveiligen tegen diefstal.

  2. Blanka Kratochvilova schreef:

    wat gebeurt als iemand te veel betaald. Als iemand in Rozenhof of in het ziekenhuis b.v. 2 min te laat komt, dan moet je voor hele uur betalen, dat is ook kassa voor gemeente.

  3. Peter de Vries schreef:

    Goed bezig Zaanstad hou die ongehoorzame burgers in de gaten houden Massa is Kassa ook voor de gemeente.
    Ze scharen zich graag achter de grootste vijand van de burger op dit moment de Belastingdienst.

  4. Jaap Meeuwsen schreef:

    Nou, hij rijdt in ieder geval elektrisch, dat is mooi.
    Ideaal voor dat werk.

  5. A. te Nooije Leijne schreef:

    Oneerlijke controle.
    De scanwagencamera ziet alleen kentekens en niet of iemand een pakketje aflevert of zulks. In Amsterdam moest er altijd nog een brommertje langs om te conformeren dat de overtreder ook daadwerkelijk geparkeerd stond. Maar dat is niet meer nodig, de wet is aangepast hiervoor, stilstand betekent nu parkeren, ook al is het maar voor eventjes (geld pinnen oid) ook al is de bestuurder aanwezig in de wagen.
    Op je partner wachten bij het station geeft nu al vaak problemen door de overijverige Eftelingpolitie. Je moet maar rondjes gaan rijden of een parkeerticket kopen voor die 5 minuten.

    Het zou beter zijn als ze wat vaker in de door diefstal geplaagde fietsenstalling lopen.
    Respect dwing je niet af door iemand die even staat te wachten een bon te geven.

  6. Kees Hamster schreef:

    Blauwe zone komt te vervallen, vervangen voor betaald parkeren met een laag tarief. Tuurlijk, dan kun je parkeerboetes uitschrijven de scanauto moet ergens van worden betaald. Het gaat niet om handhaven maar burges pesten. Amsterdam is dichterbij dan je denkt en wat ze daar kunnen….. kan Zaanstad niet nalaten. Leuker kunnen we het voor de Zaankanters niet maken, duurder wel.

    Gaan ze de verdiensten in groen onderhoud stoppen🤔 dan hebben we er allemaal nog wat aan.

  7. Bart Prins schreef:

    “De gemeente doet een paar uur later nog een extra controle om te voorkomen dat iemand een parkeerboete krijgt, die net aan het betalen was toen de scanauto langsreed.”

    In het filmpje van de gemeente wordt gezegd dat gewoon een bepaalde tijdsspanne wordt aangehouden. Dan denk ik, als je binnen 5 of 10 minuten een kaartje hebt, dan wordt dat gezien als ‘betaald’. Je gaat toch niet een paar uur later nógmaals langsrijden? Wat wil je dan registreren? Hier ontgaat mij de logica totaal.

    • Bart Prins schreef:

      Oh, wacht… met ‘extra controle’ wordt waarschijnlijk gewoon een automatisch administratief proces bedoeld. Niet dat ze nogmaals een ronde rijden.

      Ben wel benieuwd hoe lang je hebt om een kaartje te kopen.

  8. A. te Nooije Leijne schreef:

    Voorheen was het de ‘warme motorkap’ waar de tweede controleur-op-scootertje-even aan voelden om te kijken of het wel zo was. Met de komst van de elektrieke auto is dat wat minder waarneembaar.

    Mocht het zo zijn dat je weggereden bent binnen die “bepaalde tijdspanne” dan is er niemand die dit kan bevestigen. Dus de bekeuring is geschreven. En dan mag de automobilist bewijzen dat hij er niet meer was. (Veel succes!)

    Een oneerlijk systeem dus.

    Check. Check. Dubbel check geldt hier niet meer.
    De auto heet niet voor niets de “Heilige (melk)Koe”.

    Een systeem wat door machtswellustelingen verzonnen is om het gepeupel er onder te houden en het geld van hen af te pakken. Je zou jezelf als gemeente eigenlijk moeten schamen dat dit bestaat.

    Maar gooed, in 2022 mogen we weer naar de stembus en een nieuwe lichting vertegenwoordigers kiezen die eigenlijk gewoon amateurs zijn.
    Dat is nou “democratie”.

    • Als je gescand bent, dan heb je geparkeerd, want je auto stond er.
      Als jij voor de tijd die je hebt geparkeerd niet betaald hebt, dan heb je een boeten, heel simpel.

      Als je binnen de tijdspanne tussen scannen en parkeren een bonnetje hebt gekocht, dan vervalt de boete automatisch.
      De hoeveelheid tijd die je ‘gekocht’ hebt, moet natuurlijk wel afdoende zijn.
      Na die tijd krijg je ook weer een boete.

      Ja, de auto blijf een melkkoe, maar de soep wordt niet zo heet gegeten als deze wordt opgediend.

      De tip die al eerder werd gegeven. Neem iets als ParkMobile of Yellowbrick,
      Betalen per minuut en activeren en stopzetten vanaf je mobiel.

      • A. te Nooije Leijne schreef:

        Nee, het is niet zo dat als je gescand bent dat je per definitie geparkeerd staat. Zoals ik al eerder schreef zou je ook iets aan het afgeven kunnen zijn bij een huis of bedrijf. Of is er iemand aan het instappen bij het station oid. Die scanwagen ziet het verschil niet en registreert alleen het kenteken. Als het systeem enige tijd later nog geen parkeertijd-betaling heeft volgt er een bekeuring.
        Daarom zou er een fysieke dubbelcheck moeten zijn.

  9. Sam Huisman schreef:

    Ik hoop dat het een elektrische scanauto is?

  10. Arno Harbering schreef:

    Je kan ook een parkeer Ap op je telefoon zetten.
    Op het moment dat je parkeert zet je hem aan en als je weer weg gaat meld je dat je vertrekt.
    Je betaald dan per minuut,en de Ap registreert hoelang je gestaan hebt dit als bewijs ter controle als er iets mis mocht gaan. En Sam , de controle wagen is elektrisch dat staat in het verslag

  11. Marianne Weeber schreef:

    Parkeren op de stoep wordt niet gescand?En de auto,s allemaal diesels die staan te draaien?Bij wachten of naar de winkel of bellen?hoezo de boeren bestraffen voor co 2.Ik kom elke dag op weg naar de winkels 10 auto,s tegen die staan te draaien.Dat moet bekeurd worden en de boeren met rust laten.LEt OP HET luchtvervuiling!!!!!

Hier vind je onze regels

Reageren? Ja, graag!

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *