Zaanstad stopt met WhatsApp

Vanaf december is het niet meer mogelijk om via WhatsApp contact op te nemen met de gemeente Zaanstad.

Dit terwijl we in juli 2017 nog zo blij konden melden dat het lijntje met de gemeente zo goed werkte.

WhatsApp (eigendom van Facebook) stelt dat WhatsApp bedoeld is voor privé-verkeer tussen personen, bedrijven mogen het dus niet gebruiken voor de dienstverlening.

Volgens de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) is het vanaf 7 december niet meer mogelijk “om WhatsApp als dienstverleningskanaal te gebruiken zonder zakelijk account.”

WhatsApp zegt al ‘miljoenen onrechtmatige accounts’ gestopt te hebben en via technische en juridische maatregelen verder ‘misbruik’ te zullen stoppen.

WhatsApp heeft wel een oplossing voor kleine bedrijven (WhatsApp for Business) en is bezig met een toepassing voor grootschalig zakelijk gebruik, maar die oplossing zit nog in de testfase. Booking.com en Uber doen al mee met die test.

Volgens de VNG is zo’n zakelijk oplossing (nog) niet beschikbaar voor Nederlandse gemeenten.


Bronnen: WhatsApp, Binnenlands Bestuur, VNG, eerder nieuws op De Orkaan en een bericht van wijkmanager Erik van Druenen van Zaanstad op Nextdoor.

3 reacties op Zaanstad stopt met WhatsApp

  1. bas sommeijer schreef:

    Mooi moment om over te stappen naar Signal. Stuk veiliger en gratis voor bedrijven

  2. Robin Blom schreef:

    Of telegram, zoek iig naar een creatieve oplossing.
    Ik vond de gemeente een bereikbaarder.
    Meerdere keren dankbaar gebruik gemaakt van deze dienst

  3. Michel Oosterling schreef:

    Jammer, alles wat je melde werd keurig opgepakt en opgelost.

    Ga dan voor de zakelijke wattsapp!

Hier vind je onze regels

Reageren? Ja, graag!

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *