Nog een klein weekje met één Hempont. Daarna – vanaf 12 juli t/m 15 september – varen er twee stuks tussen Zaandam en Amsterdam zodat je elke 10 minuten met de pont mee kan. Als dat maar goed gaat…
De reden is namelijk de afsluiting van de Tweede Coentunnel. Het autoverkeer krijgt als alternatief de extra pont. Maar die pont is dus vooral bedoeld voor verkeer dat niet door de tunnel kan: fietsers, scooters en voetgangers.
In de afgelopen weken haperde de voorrangsregeling voor langzaam verkeer. GVB-personeel leek niet altijd bereid om de hekken zo te verplaatsen dat er een maximale hoeveelheid fietsers meekon. In enkele gevallen werden fietsers achtergelaten ten faveure van auto’s. ‘Niet de bedoeling’ volgens het GVB maar het gebeurde toch.
Vervoerregio
Vorig jaar was dat bij grote drukte ook het geval geweest omdat het personeel zich bedreigd voelde door automobilisten die lang op de overtocht moesten wachten. In de afgelopen weken (en de komende maanden) was en wordt het ook druk.
Bij het GVB heeft men er het personeel op gewezen dat fietsers echt voorgaan, en ook de Fietsersbond heeft er nogmaals op aangedrongen die regel te handhaven. Natascha Stroo, fractievoorzitter van GroenLinks in Zaanstad zal vanavond de zaak in de vergadering van de Vervoerregio Amsterdam aankaarten: ‘de Hempont is een cruciale verbinding voor de doorfietsroute naar Amsterdam’.
Bas Sommeijer maakte gister de overtocht en fotografeerde de pont met de hekken naar binnen geschoven zodat er veel fietsers meekunnen. Zo hoort het dus.
Door Piet Bakker op basis van eerder nieuws op De Orkaan, informatie van GVB, Fietsersbond en Natascha Stroo. Foto: Bas Sommeijer.
De pont is voor fietsers en evt ander verkeer dat niet door de tunnel kan of mag.
Er gaat nu een extra pont varen, hopelijk bedoelt voor verstandige automobilisten die besluiten tijdelijk vanwege de situatie met de fiets te gaan indien mogelijk en natuurlijk voor verkeer dat geen keus heeft.
Dat die extra pont de file helpt te verkorten is een illusie, een extra pont scheelt 20 auto's per 10 minuten terwijl de file bestaat uit honderden auto's per 10 minuten.
Kortom het is een druppel op de gloeiende plaat.
Fietsers laten staan is natuurlijk het laatste wat je doet.
Echt Ik snap niet dat mensen (Fietsersbond en GroenLinks) niet normaal om kunnen gaan met een afwijkende situatie.
maar nee, de krijsende fietsers willen dat er maar 4 a 5 auto's per keer mee kunnen, dus staan automobilisten uren in de rij te wachten.
Belangrijke aanvullen: VRACHTWAGENS met ADR(Gevaarlijke Stoffen) kunnen ook niet door de Tunnel, DAT is de reden dat de pont vaart. Zonder Vrachtwagens was de pont al lang weg bezuinigd voor een klein mini bootje. (Of fietsers moeten betalen! een schande voor de zielige fietsers!)
Ik neem ook liever een vrachtwagen vol gevaarlijke stoffen een tunnel in, waar mensen onnodig gaan remmen en ongelukken kunnen veroorzaken. Vóór vrachtwagens invoegen en gaan remmen en dan verongelijkt doen als hun KIA Picanto naar de sloop gaat. Maar nee, niet hun schuld hoor!
Leyena van der Laan,
Ik heb de indruk dat jij een mening hebt over iets waar je weinig van af weet en daarbij ook nog eens fors overdrijft. Ben je weleens met de Hempont het kanaal overgestoken? Dan moet je gezien hebben dat er zelfs met de hekken uit nog ruimte is voor veel meer auto's dan de 4 á 5 die jij noemt. En niemand hoeft daar urenlang te wachten. Zeker automobilisten niet, want als die inschatten dat het erg lang gaat duren kunnen zij alsnog besluiten de tunnel te nemen. Die optie hebben fietsers helaas niet.
Daarom zijn er afspraken gemaakt over de prioriteitsvolgorde van overzetten. Die afspraken zijn er juist voor die drukke momenten, waarbij er keuzen gemaakt moeten worden. En precies dát is nu verkeerd gegaan. Het is goed dat partijen als Fietsersbond en GroenLinks dit aan de kaak stellen.
Volgens het GVB was er geen sprake van 'krijsende fietsers' maar van scheldende en dreigende automobilisten.
Fietsersbond is anders aardig aan het jammeren steeds. oh nee "aandringen".
Er is dadelijk gewoon een bijzondere situatie gaande, en dan moet iedereen een beetje "schipperen". Dus de fietsers moeten een beetje ruimte inleveren, en de automobilisten en vrachtwagenchauffeurs uren van hun (vrije) tijd. Want oh nee, de fietser moet 10 minuten langer wachten. schandalig.
En automobilisten moeten ook niet schelden en dreigen. Autobezit mogen ze van mij echt vergunningsplichtig maken.
Beste Leyana, de fietser moest dan 20 minuten wachten. De 10 minuten regel gaat pas 12 Juli in. En auto's die moesten blijven staan moesten dus ook 20 minuten extra wachten. Gelukkig gaat er dus vanaf 12 Juli elke 10 minuten een pont en hoop ik dat de irritatie's en aggressie richting GVB personeel achterwege blijft.
Vorige week 1 uur in de wacht gestaan met de vrachtwagen. 20 minuten zou een droom zijn. Dit zal enkel erger worden volgende week, als de tunnel echt dicht is.
Ik heb nooit Agressie richting GVB personeel, ik ben een beroepschauffeur.
Ik heb wel irritatie aan het feit dat de mensen die Fietsers vertegenwoordigen, koste wat kost niks willen toegeven in een bijzondere situatie!
Tuurlijk is het beste dat iedereen het OV in gaat voor die 2 maanden, maar dat is wensdenken. Automobilisten hebben vaak alternatieven, chauffeurs niet.
Fietsers zijn die alternatieven. Op een enkele recreant na, zijn dit werknemers (o.a. zorgverleners naar NKI, Sanquin) die samen met jou als vrachtwagenchauffeur het land draaiende moeten houden. Tegen 1 personenauto (met 1 persoon er in) gaan er weer 10 fietsers mee...
Geldt er geen voorrangsregel voor vrachtwagens met gevaarlijke stoffen, vergelijkbaar met die voor fietsers? Ook daarvoor is er immers geen alternatief.
Nee, tot we op het terrein van de pont komen niet. Dus als er een file staat naar de pont, moet je wachten. Vorige week een uur, dan zal dat volgende week nog net wat erger worden.
Misschien dat een stukje geschiedenis het u wat duidelijker maakt. De Amsterdamse Kanaalmaatschappij die het Noordzee kanaal heeft laten graven heeft in 1866 met de gemeente Velsen afgesproken volgens het Canon van Nederland dat fietsers en voetgangers altijd recht hebben op gratis overtocht. Of genoemde fietsers zielig zijn zal sterk van de weersomstandigheden afhangen.
Daarom zei ik al: Kleiner veerbootje.
De rede dat er zo'n grote vaart, is Vrachtverkeer met ADR. Niet omdat iemand iets beloofde in 1866, iets van 20 jaar voor de eerste auto.