23 tips voor veiliger fietsen op 1,5-meter

Maak van Westzijde, Leliestraat, Paltrokstraat en Zaanweg een fietsstraat, voer op meer plekken 30 km in, verbreedt fietspaden en zet stoplichten langer op groen voor fietsers.

Om de anderhalve meter afstand tussen fietsers en voetgangers goed te organiseren heeft de Fietsersbond Zaanstreek een lijst met 17 fietspaden gemaakt waar de situatie verbeterd kan worden. Voor 6 verkeerslichten is aangegeven hoe die beter afgesteld kunnen worden.

De 23 tips die in een document op de site van de bond staan, nemen we hieronder (in verkorte vorm) op.

Eerst de fietspaden:

  1. Maak fietsstraten van Westzijde, Oostzijde, Leliestraat-Paltrokstraat-Veldbloemenweg en Zuideinde–Dubbelebuurt–Zaanweg in Wormerveer.
  2. Maak van De Weer (tijdelijk) 30 km of advies 30 km met fietsstroken.
  3. Verbreedt het smalle tweerichtings fiets-, voetpad tussen de Hoogaarslaan en de Gouw.
  4. Van de centrumbruggen een niet verplicht fietspad maken en een 30 km zone.
  5. Fietsstroken aanleggen op de rijweg van de Peperstraat en het fietspad niet verplicht maken.
  6. Het snelfietspad langs station Zaandam is te smal voor fietsers uit twee richtingen. De steiger moet worden opgeruimd.
  7. Het tweerichtingenfietspaadje naar Hornbach is extreem smal. Sluit dat af, of maak het eenrichtingsverkeer.
  8. Zet fietscoaches op de Kalverringdijk (Zaanse Schans) of versnel de uitvoering van het nieuwe fietspad.
  9. Maak duidelijke (rode) fietsstroken bij de Genieweg in Assendelft. Het pad is nu te smal.
  10. Idem voor Vonderweg in Assendelft.
  11. Het bromfietspad langs de N246 tussen Communicatieweg Oost (Watertoren) en Buitenhuizen is te smal. Kaart dat aan bij de provincie.
  12. Het drukke tweerichtingsbromfietspad in Westzaan langs de N515 is veel te smal
  13. Wandelweg, Wormerveer: de eenrichtingsfietspaden van 1,50 tot 1,80 zijn veel te smal en er wordt veel ‘gespookfietst’.
  14. Bij de rotonde, Symon Spiersweg is bromfietspad vorig jaar versmald(!). (Brom)fietsers kunnen elkaar daar niet goed passeren.
  15. Het tweerichtingsfietstunneltje onder station Koog aan de Zaan is veel te smal.
  16. Het tweerichtings bromfietspad Noorder IJ- en Zeedijk is veel te smal.
  17. Heropen in Wormer de slinger in de Rigastraat bij de Witte Villa voor fietsers in zuidwestelijke richting of geef fietsers bij de oversteek van Rigastraat naar Zaandammerpad voorrang op auto’s.

Verkeerslichten

Bij verkeerslichten is er volgens de Fietsersbond te weinig ruimte en moet je op potentieel besmette knopjes drukken. Fietsers moeten meer ‘groentijd’ krijgen. Concrete voorstellen:

  1. spoorovergang Guisweg. Fietsverkeer veel vaker groen, als de spoorbomen open gaan moet eerst het verkeerslicht over de Provincialeweg voor fietsers op groen.
  2. Ditzelfde geldt voor kruising Lagedijk/Guisweg bij de Julianabrug
  3. Ook bij de Bernardbrug bij de Westzijde vaker/meer groen voor fietsers.
  4. In Wormerveer na openstelling van de Zaanbrug de lichten voor fietsers op groen zetten op de kruising van de Zaanweg
  5. De verkeerslichten bij de kruising Provincialeweg en de Leliestraat (Koog aan de Zaan) aanpassen. Sneller op groen voor fietsers. Vooral de oostkant is de situatie slecht. Fietsers blokkeren hier het snelfietspad.
  6. Verkeerslichten bij de kruising spoorwegovergang en Provincialeweg in Krommenie aanpassen

Foto boven: stoplicht Bernhardbrug (De Orkaan), onder: obstakels op snelfietspad langs station Zaandam (Valentijn Sessink).

fietspad stadhuis valentijn sessink

3 reacties op 23 tips voor veiliger fietsen op 1,5-meter

  1. Harry Steur schreef:

    Prima voorstellen van de fietsersbond. Maar zolang heel veel fietsers op fietspaden naast elkaar blijven fietsen, in plaats van achter elkaar om de 1.50 meter afstand te garanderen is er voor de fietsersbond nog veel werk aan de winkel

  2. Ria van Dijk schreef:

    Natuurlijk Jan mogen mensen uit een gezin naast elkaar fietsen. Alleen de tegemoetkomende fietser kan dan niet meer op 1,5 meter erlangs fietsen. Ik moet dan vaak afstappen en de berm in.

Hier vind je onze regels

Reageren? Ja, graag!

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *