‘Een verrassing,’ noemt Raymond van der Velden van Line Up Events het. ‘Maar geen prettige. Hiermee wordt de braderie van Krommenie om zeep geholpen.’
Een week na de succesvolle, ondanks de regen gezellige, voorjaarsbraderie, viel er een onverwachte rekening op de digitale mat: € 1.842,85. Afzender: Gemeente Zaanstad. Omschrijving: ‘Buitenplanse omgevingsplanactiviteit: overige gevallen’.
Van der Velden organiseert door het hele land braderieën, jaarmarkten en festivals:
‘In Renesse, Dordrecht, Badhoevedorp, Zoetermeer, IJmuiden, Velp en ’s-Gravendeel, nergens gaat het er zo aan toe als in Zaanstad.’
Volgens Van der Velden zijn de regels in Zaanstad niet alleen onduidelijk, maar ook grillig:
‘Eerst werd ons verteld dat een omgevingsvergunning niet nodig was, nu moet het ineens wél. De verantwoordelijk ambtenaar van vergunningen zegt: ‘gewoon betalen’. In Amsterdam ben je bij de duurste vergunning € 460 kwijt. Hier bijna € 1.900. Dat is een twintigvoud van wat ik gewend ben.’
De organisator zegt echt niet meer uit de kosten te komen. Doorberekenen aan kraamhouders kan en wil hij niet: ‘dat is voor de marktkooplui ook niet te doen.’
Einde?
Hoe lang de braderie van Krommenie al bestaat weet Van der Velden niet, maar hij noemt het een begrip en een traditie die waarschijnlijk eeuwen teruggaat. Het verlies van deze markt zit hem hoog:
‘En dan krijgen we weer een mail van Zaanstad dat ze het makkelijker willen maken. Ja, voor zichzelf misschien. Hier wordt iets moois de nek omgedraaid.’
Volgens Van der Velden is dit ook door een andere ondernemer niet vlot te trekken:
‘De afgelopen markt was zeer waarschijnlijk de laatste; zo’n bedrag kan je simpelweg niet uit de winst betalen. Het is niet haalbaar. Zaanstad maakt het ons onmogelijk.’
DOKA
Winkeliersvereniging DOKA is initiatiefnemer van drie marken per jaar. De Voorjaarsmarkt, de Najaarsmarkt en de Kerstmarkt. Voorzitter Johan Duineveld vertelt dat deze rekening ‘als donderslag bij heldere hemel’ kwam:
‘Dit is diep teleurstellend. We besteden de markten uit aan Raymond die door het hele land ervaring heeft. De Kerstmarkt is de kleinste markt van de drie, die zal als eerste sneuvelen.’
Ze gaan binnen de vereniging kijken wat ze hiermee moeten. Gelukkig hebben we de beelden nog:
We hebben vragen gesteld aan verantwoordelijk wethouder Wessel Breunesse (evenementenbeleid). Zodra we meer weten melden we ons.
Door: Merel Kan, met informatie van Raymond van der Velden van Line Up Events.
Ja, niet alleen incapabel, overal willen ze geld uitslaan, kijk maar naar de Zaanse schans, alles word kapot gemaakt, ze zuigen het bloed onder je nagels vandaan die ambtenaren.
Ze vergeten dat ze een werkplek hebben die door ons bekostigd is, werkende Nederlanders.
Zou dit ooit nog goedkomen?
Als het in 2024 voor de braderie van Krommenie zoveel gunstiger was, vraag je je af wat er in 2025 is veranderd. Hoeveel en waarvoor betaalde de braderie dan in 2024?
Het is voor een gewone burger niet goed te begrijpen dat en waarom een braderie een "buitenplanse omgevingsplanactiviteit" is. In artikel 2.34a van de de legesverordening van Zaanstad (een lastige dichtbundel) stond daarvoor in 2024 een bedrag van € 1.753,02 en in 2025 is dat € 1.842,85. Misschien moet dat toch de € 783,20 zijn van artikel 2.34a sub 4 zijn?
Zie: https://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR727831/
Na Slegers nu ook Breunesse als wethouder die het vinkje "ongeschikt" voor z'n naam mag zetten. Kennelijk gesteund door incapabele ambtenaren.
Namens Democratisch Zaanstad heb ik hier zojuist schriftelijke vragen over gesteld. We hopen op een snel antwoord. Het bericht van DZ op de socials:
De braderie in Krommenie is voor zowel ons als vele inwoners van Zaanstad een begrip en zou niet verloren mogen gaan. Wij hebben inmiddels schriftelijke vragen gesteld om deze zaak tot op de bodem uit te zoeken. Wat ons betreft moer de braderie kunnen blijven bestaan.
Bijna alleen maar reacties van ongeloof, onmacht tot sarcasme en boosheid. Of het is een bureaucratie waar je gek van wordt of het kost je bakken met geld om iets te mogen organiseren. Langzamerhand beginnen er steeds meer evenementen te verdwijnen of er wordt een hek omheen gezet. En de burger levert bewegingsvrijheid in, wordt niet vertrouwd door zowel de landelijke als de gemeentelijke politiek.
Ziet dan niemand het grote verband?
Na de Boekenmarkt in Wormerveer weer iets leuks weg! Jammer!!!
Waanstad blokkeren ? ZNSTD is toch net zo goed niks ?
Maar ja, ze trekken € 35.000 uit voor een kermisvisie ( wat is dat eigenlijk ? ) en dat moet toch weer opgebracht worden.
Maar eh, als het mogelijk is dat een heel kabinet valt dan moet dat toch ook met een gemeenteraad kunnen ?
niet de gemeenteraad, maar het college
Nee, evenals de provinciale staten zitten ze de vier jaar uit. Ook al vechten ze elkaar de tent uit. Je kiest echt gemeenteraden voor de volle 4 jaar , al kan die Raad natuurlijk wel het College wippen en een Burgemeester de laan uit sturen.
Ja, dat snap ik hoor, was een beetje cynisch bedoeld.
Neemt niet weg dat ik het niet verkeerd zou vinden wanneer het spul ophoepelt.
Onlangs waren bij stadhuis Zaandam. Als je het stadhuis uitkomt en gaat links richting gedempte gracht staat aan de rechter kant een heel groot bord van Zaanstad met alle gemeentes
Maar we hebben heel goed gekeken, Krommenie zijn ze vergeten op deze grote collage
Dat is het teken dat we in het afvoerputje van Zaanstad zitten
Het is werkelijk om te janken. De gemeente heeft Krommenie en Wormerveer als het winkelcentrum van Zaanstad -Noord aangewezen en steekt daar ook veel geld in. Maar tegelijkertijd worden activiteiten die ons dorp (want zo noem ik het nog steeds) zo gezellig maken, onbetaalbaar gemaakt. Nieuwe uitstraling van het centrum met luxe bestrating, heeft wat mogen kosten. Maar ondertussen zijn wel meer dan de helft van de parkeerplaatsen verdwenen en is er een gevaarlijke situatie voor fietsers gecreëerd met een klein opstaand randje naar de stoep toe. Van de snelheid beperkende maatregelen zie ik vooralsnog niets, zodat de Zuiderhoofdstraat steeds meer een racebaan wordt, waar je als fietser je leven niet zeker bent. Van de vergroening die in het ontwerp stond aangegeven met verschillende bomen, is ook nog niets terug te vinden. En ondernemers moeten zelf betalen voor de plantenbakken die het dorp nog een beetje gezellige uitstraling moeten geven. Kortom: er is door de gemeente weer veel geld uitgegeven, maar het beoogde doel wordt weer niet gehaald. Waar hebben we dat vaker gezien???
Niet alleen als fietser is het gevaarlijk.
Als voetganger ook. Hoe vaak ik al ben aangereden op de stoep door fietsers en brommers. Zelfs een keer door een auto. Van mij mogen die hoge stoepranden weer terug komen. Vroeger liep je tenminste veilig op de stoep
Voor welke gemaakte kosten is deze rekening nu precies?
Een paar verkeersregelaars, hekken en schoonmaak achteraf en je zit snel op genoemd bedrag dan ja.
Dat regelt Line-Up allemaal zelf. Zaanstad hoeft niks te doen.
BouleVaart is op dezelfde manier de nek omgedraaid. Er is een uiterst merkwaardige trend gaande, alles wat verbindend is en kleur aan het leven geeft wordt succesvol in de vuilnisbak gekieperd. Is de gemeente er voor de burgers? Nee. Wat zit er achter dit beleid? Heeft de Orkaan nog een onderzoeksjournalist die daar even lekker in wil duiken? Of mag het huidige narratief niet teveel verstoord worden? Tijd voor revolutie, dit gekkenhuis is geen volksvertegenwoordiging meer.
Ik vind toch wel dat een tegengeluid hier nodig is. Het organiseren van dit soort evenementen heb je al jaar en dag een vergunning voor nodig en ook al is 1800 hoog zie ik niet waarom dit niet gedragen kan worden door de kramen en horeca? Volgens mij stond er er ruim 40 kramen dus de kosten per kraam vallen mee. Als dat niet uit kan moet je je afvragen of het überhaupt een goed idee is.
1842,85:40= 46,07
Wat kost het huren van een kraam per dag op zo'n markt normaal gesproken?
ik heb laatst 250€ betaald voor twee kramen op een evenement. de kramen zelf kosten misschien 25€ incl plaatsen bij een grote hoeveelheid. als er nog een 50€ naar de gemeente moet per kraam... dan kan je amper nog iets verdienen.
ik heb zelf besloten dat ik geen evenementen meer doe. kosten hoger dan je winst, soms is het weer zo slecht dat je niks kan verkopen, en dan moet je toch alles betalen.
ik ben wel benieuwd waarom Zaanstad dat bedrag wil hebben.
veeg je zelf je straatje schoon of doet dat de gemeente. ???
dat is simpel, ondernemingsrisico noemen ze dat.
Ik heb hier maar 1 woord voor:
Schandalig!!
Twee weken geleden ving ik vergelijkbare geluiden op bij de Kortebaan in Assendelft dat de vergunningendrift van de gemeente Zaanstad had toegeslagen.
Er is nota bene een bureau ingehuurd door de gemeente om evenementen soepeler en met minder vergunningen te kunnen organiseren, maar het leidt geheel niet tot een beter beleid.
En de kosten die het bureau gedeclareerd heeft hadden we prima aan de organisatoren kunnen geven.
Gemeenten wurgen het ondernemerschap met een verstikkende deken van regels. Het lijkt wel of elke commerciële activiteit bij voorbaat als een probleem wordt gezien in plaats van een kans. Zelfs een simpele jaarlijkse braderie, ooit een gezellig hoogtepunt voor lokale ondernemers en bewoners, sneuvelt nu onder de last van bureaucratie of kosten.
De steeds toenemende eisen voor vergunningen, veiligheidsvoorschriften en milieu-eisen maken het voor zowel gevestigde bedrijven als start-ups bijna onmogelijk om te floreren. Ondernemers die met goede ideeën komen, stuiten op een muur van ambtelijke procedures, waardoor innovatie en groei worden belemmerd. Het resultaat is een steeds minder dynamische lokale economie en minder levendige dorpen en steden. Het wordt hoog tijd dat gemeenten hun rol heroverwegen en ondernemerschap weer gaan stimuleren in plaats van frustreren. Ieder burgerinitiatief wordt ook de grond ingeboord en de overheden verschuilen zich steeds meer naar hun opgelegde regels. Ze zijn zo soepel als een loden deur.
belachelijk voor woorden
Met verbazing lees ik dit bericht "Een buitenplanse omgevingsplan activiteit,overige gevallen" nooit geweten dat een gewone braderie zo'n dure naam heeft. Je vraagt je af welke studie je gedaan moet hebben om zo'n naam te verzinnen. Maar de grootste vraag is toch: Waar is men daar op het stadhuis mee bezig! Eerst Boulevaart om zeep helpen, nu dit weer en als je als betrokken Krommenieer iets leuks wilt organiseren en je vraagt een kleine bijdrage aan de gemeente dan wordt je het oerwoud van "Voor mijn wijkie ingestuurd" Volgens mij hoef je niet gestudeerd te hebben om te weten dat saamhorigheidsgevoel ontstaat bij activiteiten waar men met elkaar iets onderneemt en waar men elkaar ontmoet. Dus gemeente stimuleer dat in plaats van het onmogelijk maken met "buitenplanse omgevingsplan activiteiten"
Fijn om in een rode gemeentschap te leven. Zo is er alwat om zeep geholpen en er volgt nog meer. bouwen van apartementen zodat er geen stukje groen overblijft.
misschien iedere Krommenier stoppen met gemeente belasting te betalen? en dan alles als dorp zelf maar regelen?
Weer een zelfstandige gemeente worden. Dat is beste beslissing! Alles gaat qua geld richting zaandam.
Het begon allemaal al met het om zeep helpen van het grootste en meest druk bezochte evenement van de Zaanstreek, het
Zingen op de Zaan festival. Een evenement dat zijn weerga niet kende in de Zaanstreek en ver daarbuiten. Wie er ooit verantwoordelijk is geweest voor het ter ziele gaan van Zingen op de Zaan weet niemand. Het groots aangekondigde '' 50 jaar Zaanstad '' feest voor alle Zaankanters was helaas maar voor een handjevol mensen bereikbaar. En zo verdwijnen langzaam maar zeker de leuke openbare evenementen uit het Zaanse straatbeeld.
Ik mis eigenlijk een reactie van de gemeente. Je zou als journalist hoor en wederhoor moeten toepassen. Nu is het een eenzijdig verhaal….
Lastste twee zinnen van 't artikel gelezen J.J.?
Ze zijn goed aan het inhuren van externe bureau,s , nu ook voorde kermissen , die gaan ze ook om zeeschelpen ,lang leven Zaanstad , hang de vlag maar uit
Dat staat dus gewoon in artikel. We hebben toen we het nieuws kregen meteen reactie van Doka en Zaanstad gevraagd, Doka kon wel meteen antwoord geven, Zaanstad is dat nog aan het formuleren. Maar wij gaan dus niet wachten op de reactie van de gemeente voordat we publiceren, als de reactie snel komt, zetten we die erbij. Als het pas later komt maken we waarschijnlijk een nieuw artikel.
dit dus!! kermis mensen maar ook markt mensen verdwijnen uit het straatbeeld.
Krommenie ligt in Zaanstad-Noord, en Zaanstad-Noord wordt geacht de financiële gaten te dichten voor Zaanstad-Zuid. Zaanstad-Zuid de evenementen, Zaanstad-Noord de rekening. Dat is al jaren zo, en zal voorlopig ook niet veranderen. Daarom ziet u uw gemeenteraad ook veelvuldig tevoorschijn komen bij de opening van bijvoorbeeld een stadsstrand in Poelenburg, maar hebben ze geen flauw idee wat er zich ten noorden van Zaandijk afspeelt .
Waanstad... belachelijk hoog bedrag terwijl het de leukste braderie is in de Zaanstreek en die nog niet om zeep is geholpen. Maar wel een enorm bedrag besteden aan een regenboog festival.
ik wilde eigen lijk zeggen een crowdfunding onder de zaankanters,maar doe eigenlijk maar niet! dan is de gemeente alsnog de lachende derde.
Vreemde gang van zaken als van te voren gezegd wordt dat je geen omgevingsvergunning nodig is en dan achteraf zeggen dat het toch nodig is. De gemeente heeft dan verzuimd het van te voren aangeven dat het nodig is en tegen welk bedrag. Dan kan je als markt nog terug en ligt er een beslisdocument Als het gebeurd is als in het artikel geschetst, geen vergunning nodig hebt, heeft de gemeente een steek laten vallen en moet het daarvoor zelf de gevolgen dragen.
Stel je voor dat Zaankanters leuke dingen kunnen behouden... diep triest dit. Maar 750.000 euro neerkwakken voor een evenement waar het gros van de Zaankanters niks mee heeft is voor gemeente Zaanstad dan weer geen probleem.
zo’n braderie zou gratis moeten zijn.
maar ja, gemeente Zaanstad is Rupsje nooit Genoeg: torenhoge Gemeentebelasting,
Zaanse Schans toegang invoeren en nu de Braderie in Krommenie een poot uitdraaien
Misschien toch eens beter gaan stemmen, burgers van Zaanstad! Deze gemeenteraad hebben we toch echt aan ons eigen stemgedrag te danken hoor. Met dus alle gevolgen van dien.
Het wordt ook echt doodvermoeiend om 'Waanstad' of 'Schaamstad' steeds te horen. Dat grapje oud en inmiddels gewoon cringe geworden. Doe eens origineel. Kan de Orkaan die reacties niet gewoon blokkeren?
Dat zou zeer jammer zijn als de markten geen doorgang kunnen vinden. Het is voor ons , Odion leer & werkcentrum Het Watermerk waardevol en zeer mooi meedoen project voor onze cliënten.
Je hebt helemaal gelijk Hetty
Te zot om te vertellen en diep triest dit. Eerst dat onmogelijke ballet om een vergunning van gemeente Zaanstad te krijgen wat o.a. Boulevaart en de Kinderboekenmarkt om zeep heeft geholpen en dan zijn nu de braderieën aan de beurt. Waar is onze gemeente in hemelsnaam mee bezig?!
Tja typisch Waanstad om op deze manier met leuke evenementen om te gaan. Als het leuk is, goed loopt of gewoon een succes is moet het de nek omgedraaid worden. Het is jammer maar het is niet anders. We kunnen alleen maar hopen dat de kiezers volgend jaar aan dit soort punten terug denken en wijs hun stem uitbrengen .
Wederom een schandelijke vertoning van onze fijne gemeente......kan het " kabinet" van de gemeente Zaanstad niet vallen???