Op de Hempont worden de komende weken maximaal twee rijen auto’s toegelaten. Ook worden er door de week verkeersregelaars ingezet. Dat gebeurt zeker vanaf 14 juli als er vanwege de afsluiting van de Tweede Coentunnel twee ponten gaan varen, maar misschien al op kortere termijn.
Het GVB laat weten dat de situatie bij de Hempont de laatste tijd ‘uitdagend’ is:
‘door opstoppingen op de ring en in de Coentunnel ontstaat er extra drukte bij de pont, wat leidt tot frustratie, onduidelijkheid en soms zelfs gevaarlijke situaties. We zien dat automobilisten hun geduld verliezen, sluiproutes nemen en dat de huidige inrichting van de pontpleinen simpelweg niet berekend is op deze verkeersdrukte.’
Om de veiligheid en doorstroming te verbeteren, heeft het GVB besloten ‘voorlopig maximaal twee rijen auto’s per overtocht mee te nemen’.
Vanaf maandag 14 juli varen er twee ponten. Van maandag tot en met vrijdag zijn er verkeersregelaars aanwezig. Het GVB is in gesprek met de gemeentes Amsterdam en Zaanstad om te kijken of nog deze week verkeersregelaars ingezet kunnen worden.
GroenLinks-raadslid Natascha Stroo heeft de situatie bij de Hempont ook aan de orde gesteld bij de Regioraad (Vervoerregio Amsterdam). Portefeuillehouder Gerard Slegers zegde toe het op te nemen met verkeerswethouder Van der Horst (Amsterdam). Belangrijk daarbij was de voorrangsregeling voor verkeer dat niet door de tunnel mag: eerst (brom)fietsers en voetgangers, dan auto’s die niet door de tunnel mogen en dan pas andere auto’s, gehandhaafd blijft.
Stroo had overigens zelf ook de ervaring dat er de afgelopen weken voorrang gegeven werd aan auto’s maar ook dat het de afgelopen dagen beter ging.

Door Piet Bakker. Bronnen: antwoord van het GVB op Orkaan-vragen, Natascha Stroo en eerder nieuws op De Orkaan. Foto boven: Santi Bosma (de pont met de ruime opstelling voor auto’s) en onder Bas Sommeijer (maximale ruimte voor fietsers).
ook vandaag (17 juli, ca 17:00) stonden er 3 rijen auto,s en konden de (brom)fietsers ternauwernood erop. Er werd zelfs een motorfiets naar het fietsgedeelte gedirigeerd. De afspraak naar (brom)fietsers wordt zeker niet altijd nagekomen.
Ik sta nu op de pont met drie rijen auto’s. Bullshit dus. Pont gaat ook te laat weg nu hierdoor
"GVB: maximaal twee rijen auto’s met Hempont" klopt niet. Er staan minimaal twee rijen auto's.
Bij grote drukte afgelopen week, waarbij het pont personeel veel tijd uittrekt (zeker 10 minuten) om zoveel mogelijk verkeer op de pont te tetrissen varen er minder ponten. En volgens mij is dat alleen maar nadelig voor de capaciteit van deze verbinding.
Op voorhand is al zichtbaar dat de hoeveelheid fietsers op het pont plein wat na de herinrichting met rotonde nog krapper is geworden de fietsers, brommers en voetgangers niet gaan passen en de hekken blijven op twee rijen auto's staan (in plaats van één).
Het pont personeel is (terecht) doodsbang voor agressieve automobilisten. Minder vaak varen en de automobilisten pleasen is veel makkelijker en veiliger dan een zo groot mogelijke betrouwbaarheid en capaciteit leveren. "De weg van de minste weerstand"
Zolang de NZK veren nog steeds toegankelijk zijn voor alle verkeer (wánt verlengde vd openbare weg) wordt er op een aspect gefocussed: Veiligheid!
Er wórdt geen voorrang gegeven aan welk vervoersmiddel dan ook en niemand heeft ook voorrang. Wat een gezeur steeds. Alle groepen moeten bediend worden maar vooral ook veiligheid worden geboden: op de pont, wachtenden op het plein, wachtenden op de aanrijroutes.
En als je geen rekening houdt met wachttijden in extreem drukke periodes als deze dan loop je het risico dat je te laat komt voor je afspraak.
Te allen tijde is er voor het personeel maar maar 1 ding belangrijk: iedereen veilig overbrengen!
Het is volgens mij heel simpel: duidelijk aangeven dat de pont alleen toegankelijk is voor verkeer dat niet door de Coentunnel mag. Dat maakt de discussie voor het pontpersoneel heel makkelijk: mag je door de tunnel, dan mag je niet met de pont.
Laten we het niet moeilijker maken door onduidelijk te zijn.
Bij de pont hangt een heel duidelijk bord wat de voorrang volgorde us bij het overzetten.
ik vind het schandelijk dat auto's voorrang krijgen op het langzamer verkeer. Dit langzamer verkeer die milieu verstandig van a naar b probeert te komen waar deze pont voor is bedoeld ook als het slecht weer is.
Als de tweede pont er komt omdat de Coentunnel dicht is, dan is het logisch dat op die pont fietsers geheel geweigerd worden. Er kunnen immers ook geen fietsers door de tunnel.
Op de pont die nu vaart houden fietsers dan voorrang. ( maar op een rustige overtocht dient men toch de hekken zo te zetten dat de derde rij autos past) regels zijn regels!
oorspronkelijk, na openen Coentunnel in het verleden was de pont uitsluitend nog bestemd voor niet tunnel gebonden vervoer zoals voetgangers, fietsers brommers EN vervoer gevaarlijke stoffen. Helaas voor bv vervoer gevaarlijke stoffen in niet vrachtwagens, je komt de pont bijna niet op terwijl je dus voorrang zou moeten hebben. Oplossing, gewoon geen personen wagens meer op de pont.
Ook al gereageerd onder een ander bericht van jullie. Vandaag woensdag 9 juli op de pont van 16:00 vanaf Amsterdam. De hekken zijn gewoon dichtgeklapt en er is wederom minder ruimte voor fietsers. Het is nu 16:13 en de pont is nog niet weg en heeft dus al een dikke vertraging. De auto's moeten nog allemaal aan boord.
Er is zo lekker betijds over nagedacht ook weer allemaal