In de Russische Buurt in Zaandam wordt momenteel een verkeersonderzoek uitgevoerd naar de mogelijke effecten van het opheffen van het eenrichtingsverkeer in de wijk. De gemeente Zaanstad wil daarmee onderzoeken of het openstellen van de Czaar Peterstraat tot meer verkeer zal leiden.
Niet iedereen in de buurt begrijpt de aanleiding voor dit onderzoek of voelt zich hierin gehoord. Eelco Aartsen, buurtbewoner, was aanwezig bij de informatiebijeenkomst en stuurde ons onderstaande lezersbrief.
Wij knallen hem 1:1 op de site:
Hoi Merel, Piet en andere vriendjes van De Orkaan,
Kunnen jullie hier iets mee? Ik wilde het iets uitgebreider onderzoeken maar Bas en ik gaan binnenkort op vakantie en meer tijd heb ik niet. Dus misschien kunnen jullie er nog iets uitgebreider onderzoek naar doen, of het gewoon 1:1 op de site knallen. 😉
In onze buurt, de Russische Buurt, wordt momenteel een verkeersonderzoek uitgevoerd. Zie hier de brief waarmee de raad geïnformeerd werd.
We zijn naar de buurtinformatiebijeenkomst geweest. De betrokken ambtenaar gaf aan dat het onderzoek een politieke insteek heeft. In de stukken staat dat er klachten uit de buurt zijn, maar ik woon hier en ik ken die klachten niet. Voor zover ik weet is de buurt grotendeels blij dat er geen doorgaand verkeer meer is, de wijk is daar niet op ingericht. Dijkwoningen zakken weg bij te veel verkeer en mensen worden letterlijk uit hun bed getrild. Het zijn smalle straatjes waar je geen doorgaand verkeer doorheen moet willen leiden.
Uiteraard zijn er bewoners die per se met de auto naar de andere kant van de Zaan willen of moeten, en die moeten nu omrijden. Maar het openstellen van de Czaar Peterstraat zal veel meer verkeer aantrekken dan de buurt aankan.
En dat willen ze nu gaan meten: of het opheffen van het eenrichtingsverkeer daadwerkelijk leidt tot meer verkeer. En wanneer doen ze dat? In de vakantieperiode, de rustigste periode van het jaar. En voor hoe lang? Slechts drie maanden. Tegen de tijd dat de navigatiesystemen dit hebben doorgevoerd, is de proef alweer voorbij.
Achteraf gaan ‘stakeholders’ geïnterviewd worden. Wie dat precies zijn, kon de ambtenaar niet vertellen, ik zou daar nog per e-mail over worden geïnformeerd. Ondanks herhaaldelijk mailen en de toezegging dat ik die informatie zou ontvangen, heb ik nog niets gehoord. Ik vermoed dat het gaat om bedrijven die juist baat hebben bij het openstellen van de Czaar Peterstraat.
De politieke insteek waar de betreffende ambtenaar het over had werd niet toegelicht. Ik kan er wel twee bedenken. De eerste is dat de coalitie gewoon wil dat je overal met de auto moet kunnen komen, ruim baan voor de auto. Een ander zou kunnen zijn dat door de bouwactiviteiten aan de Peperstraat een nieuwe doorgang moet komen voor onder andere de bussen voor de riviercruiseschepen.
Hoe dan ook, de uitkomst kan ik nu al voorspellen: het opheffen van het eenrichtingsverkeer zal nauwelijks meer verkeersdrukte opleveren. De poller en het eenrichtingsverkeer kunnen worden afgeschaft!
De 25.000 voor het onderzoek euro had men zich kunnen besparen. Maar het openstellen moet natuurlijk wel verantwoord worden, dus wordt er 25.000 euro uitgegeven aan een schijnonderzoek, zodat ‘we’ straks weer lekker door de Russische Buurt kunnen kachelen. Het zou me echt verbazen als er iets anders uitkomt.
We wachten het af…
Met vriendelijke groeten,
Eelco Aartsen
Door: Eelco Aartsen, de inleiding is van Merel Kan. Foto: Orkaan-archief.
De Gemeente zal vast een verongelijkte bewoner van de Russische Buurt kunnen vinden die heen en weer met zijn autootje wil.
Maar wat de anderen ook al schreven ;Er wordt aan beide zijden van de sluizen straks gewerkt en hoe moet het verkeer straks doorrijden? Als de Peperstraat dicht is kom je maar lastig op en van de Burcht , vrachtauto's en bussen over de Zuiddijk zal al lastig worden . Idem voor het vrachtverkeer aan het Rustenburg , als dat niet door kan moeten ze vermoedelijk over de Rozengracht en dan? Richting Burcht kan niet of je moet alles over de Wilhelminakade-Dam-Damstraat naar de Westzijde leiden. Dat kan dan ook voor de bussen naar de Burcht. Anders wordt het Rozengracht-Czarinastraat naar de Hogendijk . En vanaf de Burcht dus Nicolaasstraat-Czaar Peterstraat en dan ook de Czarinastraat in.
Als buurtbewoners zou ik met alle oplossingen niet blij zijn.
Voor de Westkant zou je nog kunnen denken aan verkeersregelaars die vrachtverkeer weer terug leiden naar de Provinciale weg maar aan de Oostkant wordt het lastig
Goed omschreven Eelco. Weer een bijzonder onderzoek. Eentje die duidelijk een hoger doel heeft. Het ergens in de toekomst ge(mis)bruiken voor een ander wazig plan. Wat je ook zegt "...dat voor de bouwactiviteiten aan de Peperstraat een nieuwe doorgang moet komen voor onder andere de bussen voor de riviercruiseschepen." zou ook 1 vd redenen kunnen zijn.
Aangezien het verkeersplan vd toekomstige Peperstraat kant nog wal raakt, en een onafhankelijk bureau dit ook heeft uitgezocht voor de Raad van State en ernstig bekritiseerd heeft. Gemeente Zaanstad heeft al verweer ingediend dat het verkeer via de Zuiddijk of de Oostzijde kon gaan.
Het zou zomaar kunnen zijn dat ze er nog een andere onpraktische route aan toe willen voegen.
Hoi Eelco
Ook ik heb net als jij een donkerbruin vermoeden wat de uitkomst van dit 'onderzoek' zal zijn. Voor €25.000 moet je toch iets kunnen 'kopen' wat je bevalt.
Misschien dat Jaap Keijzer van de POV hier wat zinnigs over kan zeggen. Hij is tenslotte ondernemer in die buurt.
En dat van die bussen voor de cruiseschepen is wel degelijk denkbaar. Trouwens, dat de gemeente de dieselauto wil weren in het centrum maar wel de gigantisch vervuilende cruiseschepen toelaat is zo verwerpelijk. Heeft uiteraard alles te maken met geld. Dus de russische buurt weer volledig opengooien voor verkeer kent ook zo'n drijfveer. Eigenlijk te gek voor woorden toch?
De (diesel)auto weren maar wel het eenrichtingsverkeer opheffen. Schandalig!
Oh ja, voor ik het vergeet, een fijne vakantie en lekker blijven pingelen.
Groet, Niek.
Typisch gevalletje van Zaanstadse gluiperigheid en smijten met geld dat niet is bedoeld voor onnodige verpolitiekte neponderzoekjes.
Zaanstad is met dat gemeentehuis ook letterlijk boven de bevolking verheven, realiseer ik me wat laat. Mooi symbolisch gebaar.
Burgertje pesten ... of ... de ambtenaar in de meetopdracht niet goed informeren (die dus van de hoed èn de rand niets blijkt tr weten?).
Ik denk dat het te maken heeft met het Rustenburg en Vinkenstraat daar moet binnenkort gestart worden met diepriool werkzaamheden , dan moet er dus een uitweg gezocht worden voor de (vracht)auto’s die vanaf Pathé niet meer verder kunnen en dan via de Rozengracht - Czarinastraat - Czaar Peterstraat de stad uitgeleid worden.
Beleidsmakers in Zaanstad het wordt tijd dat jullie eens in de maatschappij gaan staan en niet burgertje blijven pesten.