Pas in de zomer van 2028 gaat Westerkoog wat merken van het ‘Project Guisweg’. In de planning staat dan het ‘aanbrengen van grond als voorbereiding voor het bouwen van de nieuwe verbindingsweg’ door de wijk. Later dat jaar t/m najaar 2029 zal de Provincialeweg worden aangepast en de Wezelstraat worden verlegd voor de nieuwe verbindingsweg.
In de zomer van 2029 t/m voorjaar 2030 zal de spoorwegovergang bij de Guisweg worden opgeheven. Daarna worden de nieuwe op– en afrit bij het politiebureau aangelegd. In 2030 wordt de onderdoorgang voor fietsers en voetgangers bij de Guisweg gebouwd. Het eerste kwartaal van 2031 moet het project klaar zijn.
Stikstof
Maar dat is dus nog maar de planning. In de voorbereidende fase zitten nog veel onzekerheden. De komende maanden wordt gezocht naar stikstof-compensatie. In 2026 worden vergunningen aangevraagd. Verwacht wordt dat de vergunningen verleend zijn en de wijziging van het omgevingsplan is goedgekeurd in april 2027. Dan is het go/no-go-moment. Er is geen tijd gereserveerd voor bezwaarprocedures en rechtszaken.
Begin 2028 moet een bouwer worden gevonden (en die moet het voor het beschikbare budget willen doen).
De website van Project Guisweg bevat niet alleen bovenstaande planning maar ook een interactieve kaart met een overzicht (zie boven) en impressies van deelprojecten.

Door Piet Bakker op basis van website Project Guisweg.
ik geef nogmaals vanuit Brasil de meest logische en goedkoopste oplossing: Een ondertunneling van het spoor is de beste oplossing, ontsluiting voor verkeer uit Wormerveer en Koog aan de Zaan via de Stationsstraat en de Lagedijk.
Hoe heb je dat berekend?
Er staan teveel vraagtekens om de beoogde planning te halen vrees ik. Als omwonende vrees ik ook de werkzaamheden trouwens, wat een chaos zal dat geven. Nog een paar jaar vertraging dan zijn we klaar om te verhuizen
Maar wel 30 kmh invoeren, en de dorstroming verder beperken.
Meer treinen over de spoorverbinding... Meer huizen bouwen..
Meer verkeersbewgingen...
Zaanstad staat overal vast...
Assendelft in vanaf de A8 is tussen 16.00 uur en 18.00 uur op bepaalde dagen een drama...
Vanuit Zaandam naar Assendelft is 1 en al omrijden, ivm een bus brug, bestemmingsverkeer..
Je om een berg met vuil heen moet rijden over een weg welke helemaal vol loopt met vracht en ander verkeer door ontbreken van een goede verbinding tussen A8-A9
En een provinciale weg waar niet door te komen is....
zou zeggen doe rustig aan, met het realiseren van deze halfbakken oplossing..
Geen tijd ingepland voor rechtszaken en bezwaarprocedures en er moet een bouwer worden gevonden die het werk wil maken voor het beschikbare budget!
En de gemeente maar denken dat de tunnel in 2031 klaar is!
Volgens mij slapen we s'nachts!
Als de bouw daadwerkelijk door gaat is die met een beetje geluk (of pech) of z'n vroegst in 2040 klaar.
Het ouwe hoeren over het never komt nooit plan kost nog duurder dan de werkzaamheden.
Staat onderstaand juist in het artikel?
"In de zomer van 2029 t/m voorjaar 2030 zal de spoorwegovergang bij de Guisweg worden opgeheven. Daarna worden de nieuwe op– en afrit bij het politiebureau aangelegd. In 2030 wordt de onderdoorgang voor fietsers en voetgangers bij de Guisweg gebouwd. Het eerste kwartaal van 2031 moet het project klaar zijn".
Dus eerst de overgang afsluiten en dan minstens een jaar wachten op een nieuwe onderdoorgang.
Hoe komen de auto's en, nog belangrijker, de fietsers dan van west naar oost?
Opheffen van de overgang kost 5 minute. Spoorbomen laten zakken, stekker eruit trekken en dranghek ervoor zetten. Omleiding bouwen kost 5 jaar verkeersoverlast met talrijke omleidingen..
Dat bij politiebureau is richting Westzaan en staat los van de overweg.
wat gaat dat een klus worden vind altijd wel knap h o e ze het voor elkaar krijgen al had dit natuurlijk al 10 jaar geleden klaar moeten zijn
Dus het plan is eerst de spoorweg overgang af te sluiten en daarna op een andere plek het alternatief voor auto’s te realiseren en nog weer later het alternatief voor fietsers… Dat klinkt als de oude schoenen alvast weggooien voordat je nieuwe hebt.
Alleen nog even de A8 verbinden met de A9.