Zanger, cabaretier en acteur Gerard Cox heeft slokdarmkanker. De oer-Rotterdammer is natuurlijk bekend van de hitserie Toen was geluk heel gewoon en zijn monsterhit ’t Is weer voorbij die mooie zomer. Maar de veelzijdige carrière van Cox kent ook een Zaanse noot.
In de jaren 90 maakt Cox reclamespots voor Duyvis, het bedrijf uit Koog aan de Zaan. Als vertegenwoordiger probeert hij de nootjes en zoutjes van ‘de Duyvis’, zoals Cox steevast zegt, aan te prijzen:
‘Dag, ik ben van de Duyvis, en nou hoort ik dat er hier een fuif is.’
Cox vraagt dan nog wel of het gelegen komt dat hij zijn waar laat zien. Het komt natuurlijk nooit gelegen en daardoor raakt de vertegenwoordiger in vaak voor hem lastige situaties en hoopt hij dat zijn werkgever uitkomst kan bieden:
‘Ik mot nou toch echt effe bellen met de Duyvis om te horen of er ergens anders nog een fuif is.’
Tussen 1992 en 2000 zijn de spotjes voor Pretletters, Tijgernootjes, dipsauzen en pinda’s te zien op de Nederlandse televisie. Cox belandt op allerlei zogenaamde fuiven, van een bijeenkomst van oude jagers tot een beautyfarm waar vrouwen in een bubbelbad zitten. Het typetje en de bijbehorende teksten zijn bedacht door art-director Bart Kuiper en copywriter Hans van Dijk, beide legendes in de Nederlandse reclamewereld.
Een van de allerleukste is de reclame voor Amsterdammertjes, een zoutje dat Duyvis in de jaren 90 uitbracht.
In 2001 stopt de fuifcampagne met Cox. Volgens Duyvis is het concept verouderd.
Cox schaamt zich niet voor zijn reclamewerk, zegt hij in 2016 tegen het Haarlems Dagblad:
‘Zoiets doe je in de eerste plaats voor het geld, maar ik deed het in de tweede plaats omdat die spotjes geweldig goed werden gemaakt. Want in de reclamewereld krijg je te maken met fantastische professionals.’
Duyvis begon twee eeuwen geleden in Koog aan de Zaan in de oliemolen De Ooievaar. In de jaren 60 begon Duyvis met de verkoop van pinda’s, borrelnootjes en (dip)sauzen. Sinds 2006 maakt Duyvis onderdeel uit van het Amerikaanse PepsiCo.
Door Di-Lan Sun. Foto: screenshot Duyvis-reclame met Gerard Cox. Bronnen: YouTube, de Volkskrant, Adformatie.
Taalfouten mijnheer Bernhard? Zo ken ik er ook nog een paar:
'Datgene wat wij nog kennen...' doet niet onder voor een Cruifferiaanse uitlating. Als we nu toch gaan muggensiften dan zou het moeten zijn: 'Datgene dat wij nog kennen...' en 'wordt ik niet begrepen'? Au, het doet pijn aan mijn ogen. Had u goed opgelet op school dan weet u dat het 'word ik niet goed begrepen', had moeten zijn. Fijne dag nog!
Het is “Cruijffiaanse uitspraken” en het is “muggenziften”!
Oei oei ! Voorbeeld van “haal eerst de balk uit uw eigen oog….”
𝐃𝐞 𝐏𝐨𝐭 𝐯𝐞𝐫𝐰𝐢𝐣𝐭 𝐝𝐞 𝐊𝐞𝐭𝐞𝐥 𝐝𝐚𝐭 𝐳𝐞 𝐳𝐰𝐚𝐫𝐭 𝐳𝐢𝐞𝐭!
Als echte Amsterdamse, eens geëmigreerd naar Zaandam, mocht ik hem graag.
Ik vind het kracht en karakter uitstralen van hem, dat hij die duivelse troep niet in zijn lijf wil.
Petje af mijnheer Cox !!
Vooral dat laatste woord. PepsiCo, feitelijk komt het erop neer dat de Zaanstreek een klein Amerika is geworden.
Datgene wat wij nog bezitten ligt in ons geheugen.
Merk je vooral op de Dam, wanneer je daar iets besteld moet ik verplicht Engels spreken, anders word ik niet begrepen.
Ik heb geen idee over welke Dam jij het hebt. Op de Zaanse Dam kan ik gewoon in het Nederlands zeggen wat ik wil (of niet wil).
Ik vind het fijn dat jij het Nederlands hoog in het vaandel wil houden. Mag ik je dan -puur als opbouwende kritiek- wijzen op de negen taalfoutjes die ik in de tekst van jouw reactie opmerkte?
De (ongeveer) juiste tekst zou mijns inziens zijn:
'Vooral dat laatste woord: PepsiCo. Feitelijk komt het erop neer dat de Zaanstreek een 'klein Amerika' is geworden. Datgene wat wij nog bezitten, ligt in ons geheugen.
Dat merk je vooral op de Dam: wanneer je daar iets bestelt, moet ik verplicht Engels spreken anders wordt ik niet begrepen'.
Ik vermoed dat er een veel mensen zijn die een iets afwijkende ervaring delen.
word ik is niet met dt...!