JA/JA-sticker voor de zomer ingevoerd in Zaanstad

In 2017 werd een motie aangenomen om via JA/JA-stickers ongewenst drukwerk tegen te gaan. Eigenlijk zou die vorig jaar al ingevoerd zijn, maar het aanpassen van de afvalstoffenverordening duurde langer dan verwacht.

Wie in de nieuwe situatie reclamedrukwerk in de bus wil, moet dat aangeven met een JA/JA-sticker. Wie geen sticker op de brievenbus heeft, krijgt geen reclamedrukwerk meer.

B&W van Zaanstad is nu akkoord met de invoering van de nieuwe sticker. Binnen een half jaar wordt het huidige Nee-sticker systeem door een Ja-sticker systeem vervangen:

“Dat betekent dat inwoners standaard geen ongeadresseerd drukwerk ontvangen maar nog wel huis-aan-huisbladen. Zaankanters die geen afscheid willen nemen van de folders, moeten een ja/ja-sticker op hun brievenbus plakken.”

Wethouder Duurzaamheid Annette Baerveldt zegt in het persbericht van Zaanstad:

“Dit is een belangrijke stap vooruit naar een duurzamer gebruik van papier. Een gemiddeld huishouden bespaart hiermee namelijk 30 kilo papier per jaar.”

De gemeenteraad behandelt deze maand de nieuwe afvalstoffenverordening waar de invoering van het ja-sticker systeem onderdeel van is. Op zijn vroegst wordt begin juli het systeem ingevoerd. Inwoners krijgen informatie over het gratis aanvragen van de ja/ja-sticker bij de gemeente (die kan dan nog net mee met de laatste stapel reclame).

Adverteerders die na de invoering folders blijven bezorgen bij huishoudens zonder sticker riskeren een boete.

Eind 2017 werd de motie aangenomen, op 1 januari 2019 zou het worden ingevoerd. In mei van dat jaar bleek dat de invoering werd uitgesteld. In september van 2019 kwam er groen licht. Medio 2020 zou de sticker beschikbaar komen. Dat werd dus later. Ook Wormerland wil deze sticker.

Deel dit artikel:

22 reacties op JA/JA-sticker voor de zomer ingevoerd in Zaanstad

  1. Sam Huisman schreef:

    Heel graag. Ik hoef dat pakket neoliberalisme dat ongezien in de blauwe bak moet (nadat ik eerst het plastic eraf heb gehaald) niet in de bus. En de lelijke sticker kan dan van de brievenbus. Dank u voor de vooruitgang!

  2. Petra Lodewijk schreef:

    Ik heb al jaaaaren een nee-nee sticker op m’n brievenbus, alleen heb ik de pech dat buren hun huis-aan-huisbladen in mijn brievenbus stoppen. Kan wel janken 😢

  3. Erik Schouten schreef:

    Waar ik me mateloos aan irriteer is de post met ‘aan de bewoners van’ onderandere de grote loterijen doen dit kan hiervoor ook metteen een oplossing komen, alvast bedankt!

  4. Steven van 't Veer schreef:

    En waar kan je aangeven in de nieuwe situatie dat je ongevraagd reclamedrukwerk in de bus hebt gekregen?

    • Ingrid Gorter schreef:

      Misschien gek maar ik ontvang het papier graag. Of ik het nou niet of wel lees,ik verzamel het oude papier altijd voor de voetbalclub die daar weer geld voor krijgt. Het papier wordt dan weer gerycled en zorgt ook weer voor werkgelegenheid. Omdenken:-)

      • Jaap van Velzen schreef:

        Hoeveel levert dat op? Hier op mijn school laten we ook ons papier ophalen. Scheelt in de kliko, voor het geld hoeven we het niet te doen. Papier maken voor alleen een heel klein beetje geld vindt ik dan toch wel raar.

      • Willem de Boer schreef:

        Alleen levert het verenigingen bijna niets meer op, omdat China het niet meer wil hebben. Je steeds ook steeds meer gemeenten overgaan op oudpapiercontainers omdat anders verenigingen geld bij moeten leggen om het papier op te halen…en dat doen ze uiteraard niet. Sommige gemeenten hebben nu nog gunstige prijsafspraken met papierverwerkers maar ik vermoed dat binnen 5 jaar vrijwel elke gemeente het papier zelf ophaalt. Daarnaast kost papier ook gewoon geld dat betaalt moet worden door de afvalstofheffing.

  5. R. de Vries schreef:

    Jammer dat je toch nog een sticker op de deur moet plakken om de huis-aan-huis-bladen weg te houden.
    Halfbakken regelgeving weer…

    • Dick Smit schreef:

      Dat je hiervoor een sticker op je deur moet plakken is heel vanzelfsprekend. Er zijn veel meer mensen, die een HAH wel in de brievenbus willen hebben, dan niet. Ook dit is een vorm van papier besparing.

      • De Orkaan schreef:

        Naar schatting zouden er in Nederland minstens 10 procent van de brievenbussen een NEE/NEE-sticker hebben. Maar een huis-aan-huisblad in de bus krijgen is niet hetzelfde als die ook lezen. Het bereik van de enig overgebleven Zaanse hah-blad is minder dan 50 procent. Dat komt ook omdat het slecht bezorgd wordt natuurlijk. Maar dan zijn er ook nogal wat mensen die het dus niet lezen.

        • Dick Smit schreef:

          Of de krant gelezen wordt, of niet, is het onderwerp niet. Daar ga ik ook niet over discussiëren en cijfers liegen niet(50%) maar hebben wel een verhaal. Het gaat hier om de stickers.
          Dus niet flauw doen en een collega Rodi weg zetten en voor je eigen parochie opkomen.

  6. Gerard Kruisdijk schreef:

    Wel een beetje een papieren tijger, deze maatregel. Die 30kg papier per inwoner wordt doorgaans uitstekend gerecycled. Papier wordt onder meer gemaakt van bomen. Die worden door deze maatregel gespaard. Aan de andere kant gaat het snelgroeiend aantal biomassacentrales in Zaanstad veel bomen verbranden. De reststoffen hiervan komen in het milieu of worden in onze longen gerecycled. Is het bovendien niet effectiever iets te beginnen tegen plastic?

  7. Erik Esteie schreef:

    Beste Gerard,

    Mij gaat het om iets anders, namelijk het bestookt worden met ongevraagde reklame, het milieu kan mij verder aan m’n achterwerk oxyderen..

    Ik wil niet bestookt worden met ongevraagde manipulatie door middel van reklame en deze ja/ja sticker is een goed stap maar het is niet genoeg.

    Als je reklame wil ontvangen, hetzij via papier in de ouderwetse brievenbus, of via tele marketing via de ouderwetse telefoon, of via welk medium dan ook. Ik wil dit niet, punt!

    Als ik iets nodig heb dan ga ik zelf wel op zoek naar de winkel die mij tevreden kan stellen.

    Het is niets voor niks dat ik een advertentie blokker heb op de PC, stel je voor dat je per ongeluk iets intoets wat over een luier gaat en je word wekenlang bestookt met advertenties over luiers

    Om even in marketing termen te blijven, het is van den zotte dat je voor een opt out moet kiezen in plaats van een opt in.

    Wil je reklame ontvangen over luiers dan moet je daarvoor kunnen kiezen zonder dat het je opgedrongen word.

    Sorry dat ik de discussie breder trek door het internet er bij te betrekken 😉

    Wil je reklame ontvangen prima, maar ongevraagd, nee

  8. D haanstra schreef:

    Aan de bewoners van dit pand vindt ik ook ongeadresseerde post van bv de staatsloterij
    Mag dat dan nog wel???

Hier vind je onze regels

Reageren? Ja, graag!

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *