Er wordt wel te hard gereden op De Weer – maar eigenlijk niet hard genoeg om in te grijpen.

Ernstige overlast ervaart een deel van de bewoners aan De Weer in Zaandam: gevaarlijke inhaalacties, snelheidsovertredingen en geluidsoverlast. Volgens de bewoners verandert De Weer tijdens de late uurtjes in een ‘racebaan’. Ze maken zich zorgen en vroegen de gemeente om daar wat aan te doen.

Het proces startte ruim een jaar geleden, toen handtekeningen werden verzameld onder Weer-bewoners van de huisnummers 87 t/m 109, waar de meeste overlast wordt ervaren. Deze handtekeningenlijst is september vorig jaar naar Zaanstad gestuurd. Met daarbij de bovenstaande punten van zorgen vermeld en het verzoek tot ingrijpen. Drempels, slingers en/of flitspalen; als er maar wat aan gedaan zou worden.

Niets veranderd

We zijn inmiddels een jaar verder, maar veel veranderd is er volgens de initiatiefnemer van de handtekeningenactie nog niet. De gemeente besloot eind vorig niet in te grijpen. De Orkaan heeft het mailcontact tussen bewoners en gemeente ingezien. De gemeente geeft aan de gemiddelde snelheid op De Weer onder de 50 km/h zou liggen. Ook werd de maatstaf V85 aangehaald om het niet ingrijpen te ondersteunen.

Ook op de Orkaan-burelen was die term toegegeven niet volledig bekend… De V85 is een verkeersdeskundige maatstaf die aangeeft op/onder welke snelheid 85 procent van het verkeer langskomst. Op De Weer is de V85 volgens de gemeente 53,7 km/h. Dat betekent: 85 procent van het verkeer rijdt 53,7 km/h of langzamer (en 15 procent dus harder). De gemeente gaat dus geen maatregelen, werd vanuit het stadhuis gemeld.

Uitschieters

Maar met die argumentatie nemen de bewoners geen genoegen, zo vertelt de initiatiefnemer van het actieplan die tevens een van de bewoners op De Weer is. En eerlijk is eerlijk: wat zegt een acceptabele V85 over de eventuele uitschieters van de overige 15 procent? Bovendien zijn de gegevens waar de gemeente zich op baseert, niet openbaar.

De Orkaan vroeg dat aan verkeer-wethouder Gerard Slegers en verzocht meteen ook maar om openbaring van de V85-gegevens. Voor dat laatste verwijst zijn woordvoerder naar VIAstat software, een bedrijf dat via navigatiesystemen en apps met GPS-coördinaten achter de snelheden van de voertuigen komt en op deze manier waarden als de V85 bepaalt. Die gegevens zijn alleen voor abonnees in te zien.

Acceptabele snelheid

Op de vraag hoe omgegaan wordt met de uitschieters die, in dit geval op De Weer, boven de 53,7 km/h uitkomen, is het antwoord als volgt:

‘Het klopt dat er altijd sprake is van pieken, maar als de V85 niet meer dan 10 procent boven de maximumsnelheid ligt, spreken we van een acceptabele snelheid op de weg. Dit betekent dat de weg goed is ingericht en we daarom geen extra drempels aanleggen. Er kunnen zich nog steeds onveilige situaties voordoen, maar dit heeft meer te maken met het gedrag van een klein aantal individuele weggebruikers’.

Dus als de V85 op De Weer niet 53,7 maar 55 km was geweest (10 procent hoger dan de maximumsnelheid van 50 km) had de gemeente ingegrepen.

Door Hugo Heinen. Met behulp van: schriftelijke reactie Gemeente Zaanstad, informatie initiatiefnemer van actieplan, mailuitwisseling tussen bewoners en Gemeente Zaanstad. Foto boven: Google Streetview.