Er moet een einde komen aan de scheurende auto’s op de Westzijde in Zaandam en de Raadhuisstraat in Koog aan de Zaan, vinden buurtbewoners en Zaanstad. Deze week zijn er daarom verkeersbarrières geplaatst, en in de loop van de week worden er nog meer neergezet. Het doel is om de snelheid in de 30 km/u-zone, waar vaak te hard wordt gereden, te verlagen.
Bewoners gaven in gesprek met Zaanstad aan dat er vooral ’s avonds te hard wordt gereden, wat ook uit metingen bleek. Daarom is ter hoogte van Westzijde 200 de eerste barrière geplaatst op een vluchtheuvel, die ongeveer zeventien centimeter hoog en vier meter lang is.
We hebben inmiddels de eerste klachten ontvangen van buurtbewoners over de barrière aan Westzijde 200. Het is voor voetgangers en rolstoelgebruikers bijna onmogelijk is om nog veilig over te steken. Ook moest een buurtbewoner eergisteren plots uitwijken voor de barrière, en dat ging volgens hem net goed.
‘Je moet er niet aan denken dat je er tegenaan rijdt met fiets of auto.’
Het is misschien even wennen, maar de barrières zouden volgens de gemeente uiteindelijk voor een veiligere verkeerssituatie moeten zorgen. De tijd zal het uitwijzen, maar we blijven de situatie volgen.
Door Nick Boeske. Info van buurtbewoners en gemeente Zaanstad. Foto’s van oplettende Orkaan-lezer.
Dit wordt vast een nieuwe soap. Ik probeerde gistermiddag een fietser in te halen, zag de eerste barrière opdoemen en moest inhouden en weer naar rechts. En een snelle tweewieler snapte niet wat er gebeurde en haalde me in. Dat ging maar net goed 🙈 En dan heb ik niet eens Verstappen ambities! 30 vind ik er hard genoeg... En het is er niet één, ik zag er geloof ik wel drie...
Misschien niet een Mollengang plaatsen maar die mobiele vangrails zoals op de Autobahn of hier bij wegwerken naast de weg. Kan een motor ook niet over slippen en een auto niet gelanceerd worden.
In Wormer is er een fietser verongelukt zo’n twee jaar geleden door zo’n drempel op de kalverringdijk.
Maar ook als ik met de motor in het donker fietsers wil gaan inhalen en ineens ligt er zo’n drempel op de weg… Ik wil niet weten wat er dan gebeurt…
Levensgevaarlijke oplossing.
Er zijn inmiddels zwart-witte paaltjes geplaatst op de uiteinden van de barrières. Daarmee is het prima zichtbaar lijkt me.
Het lijkt erop dat die paaltjes tijdelijk zijn.
Het is niet Westzijde 200, maar Westzijde 221.
En daar is de fietsersbond weer met een nietszeggende reactie!
Het boeit niemand dat het adres niet klopt.
Zoals altijd heeft de fietsersbond geen mening of oplossing.
Deze barrières maken de Westzijde er niet veiliger op, voor fietsers niet, voor automobilisten niet en voor voetgangers niet!
Je zal daar toch `s avonds op de stoep lopen met je hondje of je fietst daar en iemand knalt daar met zijn auto op dat betonnen obstakel!
Is het juist om aan te nemen dat Sonja voordurend namens de Fietserbond spreekt? (Dat lijk je te doen)
Het verdient geen schoonheidsprijs maar wat werkt dan wel behalve permanente snelheidscontrolle op de gehele Westzijde en haar verlengden.
Gevaarlijk voor motormuizen maar wel heel effectief tegen Verstappens. Een fietser hoort daar niet te rijden dus dat is onzin.
Alle andere zaken hebben ook grote nadelen. Mensen in ambulances en bussen vinden drempels ook niet fijn evenals de betuurders van die voertuigen en chauffeurs van transportondernemingen. En niet te vergeten echte drempels veroorzaken ook stevige trillingen die de bebouwingen rond deze oude weg niet leuk vinden.
Ook echte versmallingen voorkomen niet hardrijden maar wel opstoppingen doordat er soms veel aanbod van 1 richting is en de wachtende groep niet door kan .
Het wordt toch de toekomst dat de auto automatisch niet sneller kan dan de bebording aangeeft.
'Een fietser hoort daar niet te rijden dus dat is onzin.'
Er is geen vrijliggend fietspad oid, dus hoezo onzin ?
Het kan wel een nachtelijk spektakel worden als er iemand met hoge snelheid met zijn linkervoorwiel dit obstakel raakt!
De auto wordt gelanceerd, gaat een stukje vliegen en beland uiteindelijk op z`n zijkant of op z`n kop tientallen meters verderop tegen geparkeerde auto`s aan!.
Waarom geen gewone hindernissen?
Versmal de Westzijde en Raadhuisstraat op een paar plekken zodanig dat auto`s elkaar niet kunnen passeren, zet er de bekende pijlborden bij en klaar!
Drempels moet je niet maken, dat is slecht voor de oudere panden, de muren kunnen gaan scheuren vanwege de trillingen.
Ook zijn ze slecht voor de ruggetjes van de buschauffeurs.
Men kijkt nu naar deze twee straten, het verlengde van Raadhuisstraat is het Zuideinde. Op het stuk van de Lelystraat tot Verzet straat is het n racebaan, he kunt van alles verzinnen kost een hoop. Ga eens handhaven in 30 km, Amsterdam 30000 bekeuringen Zaanstad 0 , 0 . Ook in de Breestraat is 30 km gaat ook veel harder. Een paar jaar geleden VVN hier op Zuideinde metingen gedaan. conclusie was n gevaarlijke weg , ook n school route. Dus weinig geld wel handhaven en dat is niet de sterkste kant van Zaanstad.
Dit is geen vluchtheuvel maar een zogenaamde 'mollengang'......
samen met de "biggenruggen" wordt het een beesten bende.
dat gaat ongelukken opleveren leg dan goede drempels aan als het nu fout gaat met een auto ,motor of bromfiets word je geheid gelanceerd door dit obstakel ook levensgevaarlijk voor voetgangers
Automobilisten die nog even snel tussen de barrières een fietser inhalen, parkeervakken die niet meer fatsoenlijk te gebruiken zijn.. Om nog maar niet te spreken over de slechte zichtbaarheid van die dingen. Wij zitten hier te wachten tot de eerste klap van een auto die de barrière niet ziet en zo een parkeervak in rijdt. En het is al zo lekker makkelijk parkeren hier in de buurt....
Misschien ben ik wel de enige in Wormer, maar daar hebben ze een goede oplossing bedacht vanaf de rotonde via de Zandweg/ Dorpstraat tot de Zaandammerstraat. Ze hebben slingers gemaak in de weg dusdanig dat je vaak af moet remmen als je een tegenligger krijgt ter hoogte van het obstakel, anders knots je met het front van de auto tegen elkaar.
Automobilisten die fietsers voorbij racen tussen de barrières door, parkeervakken die bijna niet meer gebruikt kunnen worden vanwege de hoogte van de barrières, om nog niet te spreken over de slechte zichtbaarheid van die dingen. Een drempel maken was in mijn optiek vele malen veiliger geweest, maar dat kost de gemeente vermoedelijk te veel? Of zouden ze in het gemeentehuis dan toch echt een hekel hebben aan automobilisten. Wij wachten hier in de straat ondertussen op de eerste klapper van een auto die de barrière mist en hem het parkeervak in knalt.
Al eerder vergelijkbare barrières geplaatst ook wit maar waren ook wit was ook een mispeer heel gevaarlijk vooral als het donker was. Nu doet gem. Zaanstad weer hetzelfde. Denk na wethouder!!!!😥
Waarom niet gewoon drempels die harder dan 30 rijden onaangenaam maken of inderdaad, flitspalen, wel het veiligste. Goed aankondigen svp.
En wéér wordt er een maatregel genomen die geen enkele rekening houdt met motorrijders. Zeker met een beregend vizier, zijn dergelijke barrières niet of nauwelijks te zien; dat leert de ervaring, bijvoorbeeld op rotondes, waar dergelijke levensgevaarlijke "barrières"al menig slachtoffer hebben gekost. Wordt er dan écht alleen gedacht aan automobilisten?
'
Dit werkt dus averechts, het is een levensgevaarlijk obstakel op de weg. Dat kan je niet maken. Maak een echte drempel en haal deze onbezonnen en levensgevaarlijke maatregel snel weg.
Als je met een motor 30 rijdt kan je de drempels echt wel vermijden.
de gemeente wil erg graag van zijn inwoners af ze verzinnen de gekste dingen en de wethouder stemt in alles toe
Betonnen barrière: Paaltjessoap 2.0?
er was een barriere voor de factorij die op verzoek van dr bewoners is afgebroken. Nu komt er weer 1 terug daar. De nieuwe barrieres zijn niet te zien en gevaarlijk. Er wordt nog steeds door de straat geracet. Flitspalen was betet geweest. Als je een mail naar de Wethouder stuurt krijg je een melding dat er binnen 90 dagen een reactie kont.