De Guisweg de Guisweg laten, niet afsluiten maar gewoon onder het spoor door. Hoe eenvoudig kan het zijn? Zo eenvoudig is het dus. Geen afsluiting van de doorgaande route via de Guisweg tussen Rooswijk / Westerkoog en oud-Koog, geen nieuwe onderdoorgang naast de A8 naar de Provincialeweg, voorlopig geen nieuwe opritten en geen afsluiting van de bestaande op- en afritten.
Deze ‘Verbreding onderzoeksscope Guisweg’ is een ‘nieuw inzicht’ dat volgens wethouder Gerard Slegers in beeld kwam omdat het voorkeursalternatief niet door de verplichte ‘ADC-toets’ dreigde te komen. Het ingrijpende plan zou namelijk een forse stikstof-emissie met zich meebrengen. Om daar goedkeuring voor te krijgen was het nodig dat er vastgesteld werd dat er geen Alternatieven waren (A), en Dwingende reden van groot openbaar belang (D) bestonden en dat uitstoot met Compensatie (C) goedgemaakt zou worden.
Compensatie
Vooral de compensatie zou een probleem worden. De stikstofdepositie van het oude plan was zo hoog ‘dat compensatie binnen de kaders van tijd niet haalbaar is’. Het zou minstens 8 jaar duren terwijl het eerste kwartaal van 2031 de deadline was.
Daar is de zaak dus vastgelopen, zodat het eerder afgeschoten alternatief weer in beeld komt. Dat alternatief was eerder onmogelijk omdat er gebruikgemaakt zou moeten worden van een deel van het terrein van Olam (ofi). Dat moet nu opnieuw worden onderzocht.
De kruising Provincialeweg/Guisweg wordt omlaag gebracht met een onderdoorgang onder het spoor voor autoverkeer en een eigen onderdoorgang voor fietsers en voetgangers, maar ‘hiervoor is het nodig dat cacaoproducent OFI (voorheen Olam Cocoa) bepaalde gronden verkoopt en haar logistiek anders organiseert’. De overwegingen zijn opzienbarend:
‘Dit zogenaamde “Alternatief Guisweg” is op meerdere aspecten gunstiger dan het eerder vastgestelde DVA Guisweg. Het scoort op basis van een eerste verkenning veel beter op het gebied van stikstof en beperkt het aantal passages met het spoor tot één passage voor zowel auto- als langzaam verkeer. Daarom wordt dit alternatief nu toegevoegd aan de onderzoeksscope.’
Treinverkeer
Het alternatief wordt uitgewerkt en ‘nader onderzocht op maakbaarheid en haalbaarheid’. Onduidelijk is vooralsnog waarom Olam/ofi nu wel zou willen meewerken.
Het is een gezamenlijk besluit van Zaanstad, Vervoerregio Amsterdam, provincie Noord-Holland, Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, ProRail en Rijkswaterstaat. De ingreep is nodig om ervoor te zorgen dat er 50 procent meer treinverkeer over de Zaanlijn kan. Met de bestaande spoorwegovergang bij de Guisweg was dat onmogelijk.
Nieuwe aansluitingen op de A8 zijn nog niet van de baan, maar dat wordt een apart project.
Op donderdag 30 oktober tussen 16.00 en 19.00 uur is er een open dag aan de Wezelstraat 24 in Koog aan de Zaan over het project en dus ook over het nieuwe alternatief.
Door Piet Bakker op basis van Raadsinformatiebrief en nieuwsbrief Project Guisweg.
Dit plan is vele malen verstandiger dan dat eerdere plan dat -los van stikstof en natuurwetissues- op veel weerstand kan rekenen.
Het verdiepte spoor is voor de coherentie van het centrale deel van Zaanstad het beste. Het biedt kansen om Westerkoog, Rooswijk en Westerwatering organisch bij de rest van de stad te betrekken. Het biedt bovendien een kans tot extra ontsluiting van westerwatering en dat zal leiden tot minder verkeersoverlast en meer veiligheid.
Het plan van Hart voor de stad kost wat meer, maar de maatschappelijke winst is vele malen groter dan de andere plannen.
Nou, dat ziet er gedegen en overzichtelijk uit, in tegenstelling tot het zojuist afgeschoten voorkeursalternatief met al die rare spaghetti rijbanen op de Provinciale weg. Dat was een draak van een idee.
Nu hopen dat we snel kunnen beginnen en dat het project niet enorm vertraagd wordt door een of andere pannenkoek die bezwaar gaat maken tot aan de Raad van State toe omdat hij verder geen andere hobby's heeft.
Waarom niet het spoor verdiept aanleggen, minder overlast voor de omgeving en minder lastige constructie
In bovenstaand stuk uit de RIB ontbreekt een belangrijke reden om het alternatief te onderzoeken. In de brief aan de gemeenteraad staat dat over het "oude" voorstel gesproken is met omwonenden. Vanuit die gesprekken met OFI bleek dat OFI bereid is om mee te werken aan het onderzoeken van een alternatief voor de onderdoorgang voor langzaam verkeer en de nieuwe verbindingstunnel voor autoverkeer. Ze willen grond verkopen en hun eigen vrachtwagens anders te laten rijden.
Daarin zit de kern: je moet alle alternatieven hebben onderzocht. Nu een eerder onhaalbaar alternatief misschien mogelijk is moet dat onderzocht worden.
zie website gemeente collegeberichten van 15 oktober
Het woord 'omwonenden' komt volgens ons in die brief niet voor. Er staat dat OFI grond moet verkopen en anders met vrachtauto's moet gaan rijden. Er staat inderdaad dat OFI 'bereid is om mee te werken aan het onderzoeken van een alternatief voor de onderdoorgang voor langzaam verkeer en de nieuwe verbindingsweg voor autoverkeer'. Dat lijkt ons overigens geen reden om het alternatief te onderzoeken (dat is het mislukken van de ADC-toets) maar wel een reden om dit alternatief weer terug op de agenda te plaatsen.
Die wethouder moet eens in Helmond gaan kijken. Daar hebben ze al zo'n kruising die in de N270 ligt.
Ik zou er gewoon nog een extra extern onderzoekje vantegen aangooien Per slot van rekening moeten die buro's ook leven en het geeft zo lekker uit als het je eigen geld niet is, toch? Hoeveel heeft dit, nu mogelijk afgeschreven project, de burger al aan onderzoeken gekost?
Ik stel voor dat we een extern buro inhuren om uit te zoeken hoeveel nader onderzoeken ondertussen al gekost heeft en als we dan toch bezig zijn dan mag dit buro ook gelijk uitzoeken hoeveel de nadere onderzoeken voor de verbinding A8/A9 gekost hebben en hoeveel de onderzoeken van de mogelijkheden van het open stellen van een busbrug hebben gekost
Vergeet trouwens niet hoeveel ambtenaren hier al mee bezig zijn geweest en wat de kosten van hun inzet zijn geweest.
Mocht het nu allemaal te ingewikkeld worden om de verschillende geld stromen van de verschillende projecten en de ambtenaren inzet te volgen dan is er vast een externe partij die dit precies kan uitzoeken
Sinds begin 2018 is gewerkt aan het project dat nu dus is afgeschoten. Hart voor Stad krijgt helaas dus gelijk. Wat een kosten en wat een vertraging. En de nieuwe plannen kunnen ook nog onhaalbaar blijken te zijn. En wat dan? De optie verdiept spoor tussen de twee stations zou zeker bij verder onderzoek meegenomen moeten worden.
En een fietsBRUG in plaats van een enge tunnel!!!! Complimenten voor dit plan. Doe maar!! Helemaal voor!!!!
Nou, dat heeft even lang geduurd maar nu hebben ze toch het licht gezien.
Ik denk dat dit plan nog geodkoper is dan de het eerste plan.
Nu nog even wachten en dan gaan we door naar het volgende alternatief en dat is het spoor verdiept aanleggen.
In andere steden is dat ook gebeurt. Het kan gewoon.
Er is dan meteen een ontsluitng voor Wersterwatering en veilige oversteken voor fietsers (geen tunneltjes).
Als dit zo op wordt gepakt waar ik voorstander van ben, dan moeten we er wel rekening mee houden dat het een gigantische operatie gaat worden.
Dit zal dan voor twee jaar oponthoud en omleidingen geven, dit is ook zo bij de andere plannen.
Wonderlijk. Het nu gepresenteerde aantrekkelijke alternatief van een verdiepte Guisweg is al in de jaren tachtig (of was het in de jaren 90?) geopperd in de afstudeerscriptie van een Zaankanter. Heeft het NHD indertijd nog uitgebreid aandacht aan besteed. En het komt nu pas in beeld bij Zaanstad... ?
In de jaren ‘80 was dat.
Ook vanwege de onveiligheid van dit bewuste punt.
Maar onze wethouder Slegers heeft het licht gezien.
Ook een apart deel voor fietsers en klaar is Gerard..
Heel goed plan, geen bezwaarprocedures mogelijk maken en zo snel mogelijk starten.
Even denken, dit idee is al zo’n 40 geleden geopperd.
Was tot op heden niet haalbaar en meer onzinnige redenen om dit plan niet uit te voeren.
Waarom is (en wordt) er zo lang getreuzeld om dit eenvoudigere idee uit te voeren?
In de tussentijd zijn er o.a. in Zaandam meerdere tunnels aangelegd…
Ik kan mij maar 1 tunnel bedenken in die 40 jaar die onder het spoor doorgaan en wel de Brassertunnel . Al die fietstunneltjes waren er al in 1980
Volgens mij bestond Westerkoog nog maar nauwelijks in 1980 en bestaat het huidige tunneltje ‘pas’ sinds 1986.
Overigens vind ik de nieuwe tunnel er keurig uitzien. Zelfs sociaal veilig, in tegenstelling tot bestaande fietstunnels.
Ik ben in 79 in de Zaanstreek gekomen en in mijn eerste jaar is dat tunneltje onder station Bloemwijk opengegaan naar wat toen Havezathe werd genoemd