Het blijft een natte bedoening aan de Krommenie-kant van station Krommenie-Assendelft. Eerder schreven we al dat de fietsenstalling blank stond. Daar is nu de parkeerplaats bijgekomen, meldt een oplettende Orkaanlezer. Daarmee doet het station zijn door gebruikers gekozen naam Waterplaats eer aan.
Vorige week was er al contact geweest met de gemeente en de NS over het waterballet. Naar nu blijkt is Zaanstad sinds anderhalf jaar gestopt met het groen verwijderen uit de goten van de parkeerplaats bij het station aan de kant van de Teunis Glijnisweg. Volgens een andere tipgever zijn daar meerdere meldingen over gedaan. De gemeente verwijst de melders door naar de NS of Prorail. Prorail doet echter alleen onderhoud van spoor en lijkt zodoende niet de aangewezen partij. Wie bij de NS verantwoordelijk is voor onderhoud, is onduidelijk.
Tot anderhalf jaar geleden was het de gemeente die tweemaal per jaar de goten en putten schoonhield. De tipgever noemt de situatie voor fietsers erbarmelijk. Het water staat zo hoog dat het voor mensen met een fiets onmogelijk is om droog het station te bereiken. Door de wateroverlast kan de parkeerplaats nog maar voor 50 procent benut worden.
Het vele water bij het station heeft al schade veroorzaakt aan twee auto’s. Vorige week begaf een elektrische auto het. Ook een Volvo die door het water reed, kwam daar niet ongeschonden uit.

Door Di-Lan Sun op basis van tipgevers Damian en Werner en eerder nieuws op De Orkaan. De foto’s zijn gemaakt door Damian.
Vorige week vrijdag heeft een riool reinigingsbedrijf de putten bij de fietsenstalling schoongemaakt. Daar was het probleem ‘s middags opgelost. Het gedeelte aan het begin van de parkeerplaats is niet gedaan.
Wie zich het eerst beweegt moet het ook oplossen ... ??
Berenschot heeft al gesproken en Fietsberaad spreekt van mogelijke bestaande afspraken tussen de NS (de eigenaar)en de Stationsbeheerder die ook voor het stationsterrein verantwoordelijk kan zijn gemaakt en de gemeente.
Geen contract? dan kan de gemeente erop wijzen, dat het om een voorziening tbv NS-klanten gaat en het onderhoud bij de NS afdwingen.
Zal ik voor de gemeenteambtenaar óók nog het telefoonummer of het e-mailadres van de NS-collega opzoekem of kan dat misschien een volontair doen?
Pragmatisch zou ikzelf meteen de plaatselijke brandweer de opdracht geven om het terrein leeg te pompen om vooral de reizigers snel te helpen ... en achteraf met de rekening gaan "leuren". Het noodzakelijke onderhoud maakt die rekening dan alleen nog maar steeds hoger.
*) Vreemd, dat de gemeente er ooit zomaar mee is opgehouden. Daarvan moet toch ergens nog een protocol bestaan met dereden ervan ... !?
Kan niet iemand niet gewoon de moeite nemen om de putten door te steken inplaats van afschuiven op een ander.
Het is een openbaar toegankelijk gebied.
Als de NS en/of Prorail verantwoordelijk is moet de gemeente deze vorderen de ruimte schoon en veilig te houden.
Zo niet kan de de gemeente dit uit (laten) voeren op kosten verantwoordelijke.
Kijk in het kadaster wie de eigenaar is. Die moet zorgen voor onderhoud.