Burgemeester Hamming spreekt met anti-Zwarte-Piet activisten

PRB01-134317343_001, 11-01-2006, 13:24,  8C, 2694x3504 (675+2032), 100%, Prentenboeken, 1/100 s, R53.0, G35.3, B42.4

Afgelopen dinsdagavond heeft burgemeester Jan Hamming een gesprek gevoerd met Rogier Meijerink, woordvoerder van #Geen4MeiVoorMij, en met Michael van Zeijl, van De Grauwe Eeuw.

Volgens beide activisten heeft Hamming ‘onomwonden erkend dat Zwarte Piet racisme is’. De gemeente bestrijdt deze lezing.

Meijerink is bekend omdat hij tijdens de 4 mei-herdenking op de Dam een lawaaiprotest wilde houden, De Grauwe Eeuw groep strijdt onder meer tegen de vernoeming van de Coentunnel naar Jan Pieterszoon Coen en de figuur van Zwarte Piet. Ook deden ze aangifte tegen een ‘genocide’ kinderfeest met cowboys & indians.

Op zijn beurt kreeg Michael van Zeijl een veroordeling aan zijn broek (en een boete) voor het ‘opruien tegen Sinterklaas via sociale media’ met de tekst:

‘We moeten een prijs op het hoofd van Sinterklaas zetten. Dubbele prijs als het tijdens de nationale intocht is zodat alle kinderen getuigen ervan zijn, zelfs massaal onder zijn hersenen en botsplinters bedekt zitten.’

Vorig jaar werd Van Zeijl naar aanleiding van deze Facebook-post vijf dagen preventief vastgezet voorafgaand aan de Sinterklaasintocht in Dokkum.

Over de inhoud van het gesprek en de beleving ervan verschillen Zaanstad en De Grauwe Eeuw en # Geen4MeiVoorMij van mening. De actiegroepen melden Jan Hamming ‘onomwonden’ heeft erkend dat Zwarte Piet racisme is.

‘In beide gesprekken heeft burgemeester Jan Hamming onomwonden erkend dat Zwarte Piet racisme is.” stellen zowel Meijerink als van Zeijl.

Eind mei besloot Zaanstad, toen geen gemeente dit racistenfeestje wilde hebben, zich op te werpen om de intocht te ontvangen. Daarmee heeft Zaanstad zich geprofileerd als de meest racistische gemeente.’

Maar in dat beeld herkent de burgemeester zich niet:

‘We zijn met alle mogelijke demonstranten in gesprek om te verkennen wat de intenties van partijen zijn rondom de landelijke intocht van Sinterklaas. Over de inhoud van die gesprekken doen we geen mededelingen.’

Omdat zwarte piet aanwezig zal zijn bij de intocht in Zaanstad meldt de groep dat Meijerink onder de naam ‘Tradities’ een bestuursrechtelijke procedure is gestart om Zwarte Piet te verbieden:

‘Die shit moet kappen!’

De Grauwe Eeuw beraadt zich op verdere stappen.

Eerder kondigden ‘Anti-racisme activisten’ aan geen gesprek met burgemeester Hamming te willen. Ook Meijerink en Van Zeijl zijn het daarmee eens, maar hebben toch met de hand over hun hart gestreken.

“Vanzelfsprekend gaat niemand op zo’n uitnodiging in; je gaat niet met een racist in gesprek die met pappen en nathouden probeert zijn racistenfeestje door te drukken. Toch zijn #Geen4MeiVoorMij en De Grauwe Eeuw het gesprek aan gegaan, niet om het protest te kanaliseren, maar om Zwarte Piet te stoppen.”

28 Reacties op Burgemeester Hamming spreekt met anti-Zwarte-Piet activisten

  1. hans van loo says:

    Waarom moet ik toch steeds aan streken van de Vijfde Colonne denken?

  2. Henk says:

    Helaas, het blijft een kleine minderheid die kost wat het kost hun mening aan een meerderheid willen opdringen.

  3. Dwarsligger says:

    Ik doe ook aan discriminatie: een sollicitant met een diploma neem ik aan en een sollicitant zonder diploma wijs ik af.

  4. Dirk Bontes says:

    Zwarte Piet is de zoon van Sint Nikolaas, en is volgens een interpretatie van bronnen in de Oudheid genetisch een kloon van Sint Nikolaas. Daar is niks racistisch aan.

    Voordat onze Zwarte Piet de heerser over de Hel was, was zijn vader Sint Nikolaas dat als de originele, eerste Zwarte Piet. Daar is niks racistisch aan. (Over de anderen die ooit heersers over de Hel waren, heb ik het maar even niet.)

    Volgens één interpretatie is Zwarte Piet – als personificatie van het Nieuwe Jaar – de erfgenaam en troonopvolger van zijn vader Sint Nikolaas, die de personificatie van het Oude Jaar is. Daar is niks racistisch aan.

    Volgens een andere interpretatie is Zwarte Piet de psychopomp, die de doden naar het Dodenrijk begeleid. Die dode is hier zijn vader Sint Nikolaas, die immers op zes december sterft. Daarna brengt hij Sint Nikolaas herboren als het Nieuwe Jaar terug naar het land van de levenden. Ook daar is niks racistisch aan.

    Zie ook mijn e-boek over Zwarte Piet.

    • Gre Luttik says:

      3 hoeraatjes. Dirk. Ben onder de indruk! Waar vind ik dat e-book?

    • Rob says:

      Bij de discussie over het al dan niet racistische karakter van Zwarte Piet gaat het niet over zijn herkomst, maar over zijn huidige vormgeving.
      Geen enkel herkomstverhaal kan immers verklaren waarom Zwarte Piet in enkele decennia tijd (zo pakweg tussen 1851 en 1890) er uit is gaan zien als een karikatuur van een Afrikaanse man, met kroeshaar, dikke rode lippen, gouden oorringen en (tegenwoordig) quasi Surinaams accent. Wellicht is de oer-ZP niet racistisch, zijn huidige incarnatie is dat natuurlijk wel.

  5. Maria Wopereis says:

    Zwarte Piet is geen racisme! Het is Sinterklaasfeest is een prachtige traditie die we in ere moeten houden en daar hoort zwarte Zwarte Piet bij. Voor degene die blijven zeuren, houd toch eens op met deze kinderlijke opstelling.

  6. Kees says:

    Ah ja. Alsof het de kinderen boeit wat voor kleur degene heeft die snoep en andere dingen uitdeelt.

    Zolang het maar een slaaf is, een rode, witte, gele, zwarte of oranje kleur doet er niet toe.

  7. Jules Vismale says:

    Ik heb vroeger ooit eens het verhaal over Moriaantje gelezen in het vreselijke Duitse kinderboek van Heinrich Hoffmann uit de 19de eeuw waarin Moriaantje door drie blanke jongens werd gediscrimineerd om zijn huidskleur. Toen verscheen Sinterklaas (die was verkleed als een monnik) en waarschuwde die racistische kinderen dat Moriaantje niets kon doen aan zijn zwarte huidskleur maar ze gingen gewoon door met hem te pesten! Sinterklaas werd daarop zo kwaad dat hij de drie jongens in een enorme inktpot gooide zodat ze hierna nóg zwarter werden dan Moriaantje of Zwarte Piet!

  8. Erik Esteie says:

    Ahh, Moriaantje zo zwart als roet, ging eens wandelen zonder hoed….

    Ik ben geen historicus maar Moriaantje was een Moor en de Moren kwamen uit Noord-Afrika en ze veroverden grote delen van Spanje(komt Sinterklaas in het sprookje niet uit Spanje?)

    Het hele Sinterklaas verhaal is een en al onzin, een bij elkaar geraapt zootje, gecreerd door de Katholieke kerk om anders denkenden te kerstenen

    Is het toevallig dat het hele Sinterklaas verhaal(sprookje) begint tijdens de 80 jarige oorlog?

    De tijd dat west europa zich probeert los te rukken van de dominantie van de (intolerante) Katholieke pausenkliek uit Rome

    Het wordt tijd dat we dit hele heiligen gedoe afschaffen(incusief sint Maarten) en ‘Onze’ zwarte piet heeft alles te maken met discriminatie want de Paus heeft gewonnen door de zwartje morriaantjes uit Spanje te verdrijven en toendertijd is er Folklore van gemaakt om ons mild te stemmen

    Nogmaals, ik ben geen historicus maar het hele Sinterklaas verhaal deugt van geen kanten, wanneer leefde sinterklaas ook al weer?

    En wanneer leefde hij?

    Wie kent eigenlijk de uitdrukking ‘Liever Turks dan Paaps’ ?

    Het staat op de Geuzenpenning uit de tijd van de tachtigjarige oorlog

    • Rob says:

      De historische Nicolaas van Myra werd in elk geval geboren aan het eind van de 3e eeuw en stierf ergens halverwege de 4e in dezelfde regio.

      Hij was dus Romeins staatsburger en heeft waarschijnlijk Grieks gesproken.

      • Erik Esteie says:

        Correctie

        Hij was weliswaar Romeins maar woonde in het oost-Romeinse rijk en de hoofdstad van dat Rijk was istanbul(Constantinopel/Byzantium) en dus zou je kunnen zeggen dat hij een Turk was en geen Italiaan ;)

        Verder zou het heel goed kunnen zijn dat hij Grieks sprak, Troje ligt tenslotte ook in het huidige Turkije

        Verder ben ik dit ooit eens tegen gekomen, het verklaart zwarte piet niet echt maar het is wel een wonder dat onze Sint als zuigeling twee uur een gebed aanhief voor hij zich uiteindelijk liet baden….

        “De eerste legendes over de bisschop van Myra, om wie de verering zich uiteindelijk zou concentreren, duiken in de Griekse overlevering in de zesde eeuw op. Wonderlijke vroomheid was zijn handelsmerk. Zo zou hij als zuigeling twee uur staand in bad hebben gebeden alvorens zich door de vroedvrouw te laten wassen, en op vastendagen accepteerde hij de moederborst slechts eenmaal.”

        http://www.jefdejager.nl/sint.php

        Het is veel lees werk en de link tussen Sinterklaas en Spanje wordt ook verklaard

        “De Amsterdamse onderwijzer Jan Schenkman lanceerde in 1850 het verrassend moderne Zie ginds komt de stoomboot uit Spanje weer aan. Niet alleen de stoomboot, die toen net nieuw was, is hierbij opmerkelijk, ook ‘Spanje’ dat als thuisland van de sint wordt genoemd. De relatie met dat land werd al eerder ter sprake gebracht in het lied Sinterklaas, goedheiligman/ trek uw beste tabberd an/ reis daarmee naar Amsterdam/ van Amsterdam naar Spanje, etc, dat in 1810 in druk verscheen. Er is over die relatie oneindig veel gespeculeerd, maar volgens mij zit het zo in elkaar: Zuid-Italië, waarin Bari met haar Sint Nicolaas-basiliek ligt, viel in de zeventiende eeuw rechtstreeks onder de Spaanse kroon en werd nog in de negentiende eeuw door Spaanse Bourbons bestuurd, zodat dit gebied in het spraakgebruik best voor Spaans kon doorgaan.”

        Is het toevallig dat de Hertog van Alva in de tachtigjarige oorlog met de boot naar Italie reisde en vandaar naar Nederland vertrok?

        Nu ga ik stoppen en laat deze discussie verder voor wat het is want we komen er toch niet uit, en van mij mag dit feest/sprookje afgeschaft worden, het levert alleen maar tweespalt op tussen voor en tegenstanders van zwarte piet

        • Rob says:

          De splitsing was pas tegen het einde van de 4e eeuw (dus na de dood van Nicolaas), Grieks was de voertaal in het Oosten en van Turken was op dat moment nog lang geen sprake in de geschiedenis. Die kwamen pas in de 10e eeuw vanuit het Kaspische Zeegebied naar het westen.

          • Gre luttik says:

            En de vader van Niek was handelaar. Met schepen die voeren van haven naar haven met hun goederen. Althans, zo gaat het verhaal. Dat verhaal verklaart misschien ook de aanwezigheid van knechten, roeiers, matrozen. Tijdens een storm beval Niek de storm te gaan liggen. De roeiers waren zo onder de indruk dat zij Niek trouw zwoeren.
            Ook leuk verhaal, toch?

        • Rob says:

          Overigens is er onder archeologen enige twijfel waar de botten van de historische Nicolaas werkelijk begraven liggen. Bari heeft van oudsher de beste papieren, maar Venetië heeft eveneens een claim. En dan is nog steeds de vraag of Italianen destijds het juiste graf hebben opengebroken, misschien ligt de goede man nog steeds in Demre en thans gaan er zelfs suggesties op dat hij in Gemiler zou liggen …. ;-)

  9. Erik Esteie says:

    ‘En wanneer leefde hij?’

    Dit moet natuurlijk zijn, waar kwam hij vandaan ;)

    Twee keer vragen wanneer hij leefde is een beetje onzinnig ;)

  10. BABS says:

    Ai ai ai
    Het gezeur begint weer hebben deze mensen geen andere nuttiger zaken om zich mee te profileren cq belangrijk te doen?
    Ken diverse mensen met een donkere huidskleur die dit klinklare onzin vinden. Doe niet zo gefrusteerd over de hoofden van kinderen ga je diep schamen.

  11. jan says:

    is zwart ook een kleur? Zo ja dan kan witte piet of gekleurde piet ook niet. Zijn kleuren nu ineens discriminatie? Nou dan discrimineren vele landen die te veel van 1 kleurtje hebben, het slaat nergens op. Sprookjes zijn ook niet altijd even mooi als je ziet wat daarin gebeurt, en wat dan met horror movies, zo kunnen we eindeloos doorgaan. Als dicriminatie een gevoel is moeten we uitkijken, gevoelens kunnen onszelf bedriegen. Misschien eerst de wereld verbeteren door bij jezelf te beginnen. Kijk nu eens naar de algemene houding van mensen, dat is meer scary dan zwarte piet of wat dan ook, daar ondervinden we allemaal last aan ;) Enfin bij de universiteit kun je ook een cursus leren om een mooi verhaal te maken, dus activisten, ga daar eens aan de slag, schrijf een boek en verdien wat centjes, laat anderen met rust. Dit is gewoon Nederland en hoewel vroeger Nederland zich schuldig maakte aan slavernij is dat allang afgeschaft. Associaties zoeken om iets uit te bannen dat is toch gebakken lucht, kom op is daar ook een cursus voor? Hopelijk is die dan wel geacrediteerd en wordt die erkend onder “ik wil aandacht krijgen-filosofie”. Zo is dat niet een mooi verhaal, en daar hoef ik niet eens voor naar de UvA hahaha

  12. Babs says:

    Roerend eens met Jan.

    • Erik Esteie says:

      Beste Jan

      Sinterklaas en zijn “knecht”

      KNECHTEN
      1) Dienstbaar maken 2) Knevelen 3) Onderdrukken 4) Onderwerpen 5) Vastbinden

      Daar zal ook vast een studie over zijn ;)

      • Berry van Adrichem says:

        Een knecht is iemand die als beroep hulptaken uitoefent die ter ondersteuning dienen van een hoofdtaak. Synoniemen van een knecht zijn o.a. bediende, lakei, bode, helper, kameraad, werkman, oppasser, assistent…. althans volgens het woordenboek Van Dale.

  13. Egbert Visser says:

    Figuren als Meijerink en van Zijl en die andere leden van die criminele clubjes moet je van een week voor de intocht tot daags na het Sinterklaasfeest preventief opsluiten!
    Burgemeester Jan Hamming moet morgen al aangifte doen tegen van Zijl en Meijerink wegens laster. Een burgemeester zal tegen deze activisten nooit gezegd hebben dat Zwarte Piet racisme is, integendeel als dat zo zou zijn had de burgemeester de Intocht van Sinterklaas nooit naar Zaanstad gehaald.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>