Oplegpunt, brugklep, trek-duwstangen, panamawiel, ballastkist, stempels, contragewichten en kettingtakels… De vaktermen vliegen ons om de ondeskundige oren bij de uitleg van wat er bij de Coenbrug gebeurt om die stiller te krijgen.

De korte versie: het oplegpunt wordt verzwaard en de trek-duwstangen gereviseerd. De lange versie staat hieronder.

Tot 17 april werkt Rijkswaterstaat aan de brug, die al sinds 1 maart niet open kan voor de scheepvaart. Het autoverkeer wordt twee dagen omgeleid. In de nacht van vrijdag 26 op zaterdag 27 maart wordt verkeer vanuit Amsterdam bij knooppunt Zaandam omgeleid via de A7, afrit 3 Wijdewormer. In deze periode wordt nieuw asfalt aangelegd.

In de nachten van woensdag 7 op donderdag 8 (rijrichting Amsterdam – Assendelft) en van donderdag 8 op vrijdag 9 april (rijrichting Assendelft – Amsterdam) zijn er tussen 23.00 tot 5.00 uur omleidingen.

Maar wat gebeurt er nu precies?

“Als de brug dicht is, rust de brugklep op het oplegpunt. Maar de brugklep blijft niet altijd goed liggen. Bij zwaar verkeer veert de klep bij het oplegpunt iets op en valt daarna weer neer. Dat veroorzaakt geluidsoverlast. Om dit te verminderen brengen we een paar mm staal aan op het oplegpunt. Hierdoor komt de brugklep strakker op het punt te liggen.

De trek-duwstangen zijn belangrijk bij het openen en sluiten van de brug. Als het panamawiel linksom (vanuit het perspectief op de afbeelding) draait, dan trekken de stangen de ballastkist naar beneden en gaat de brug open. Draait het wiel daarna rechtsom, dan duwen de stangen de ballast juist naar boven en gaat de brug dicht. De trek-duwstangen zorgen er dan voor dat de brugklep strak op het oplegpunt wordt geduwd. Zij leveren de juiste oplegdruk. Omdat er op dit moment een paar mm speling in de stangen zit, is de oplegdruk te klein. Daarom gaat Rijkswaterstaat de trek-duwstangen reviseren: uit elkaar halen en opnieuw in elkaar zetten, zodat alle onderdelen weer strak op elkaar zijn afgesteld. Dan houden de stangen de brugklep weer stevig op zijn plaats.”

Het reviseren van de trek-duwstangen gebeurt in bij SPIE in Wijhe. De stangen zijn over het water afgevoerd met een schip.