De nieuwe Westzijde: meer bomen en minder minder hard rijden

Vanaf september tot november volgend jaar gaat de Westzijde grondig op de schop. De straat moet door meer groen en een lagere maximum snelheid aantrekkelijker worden voor het winkelend publiek.

Dinsdag 27 juni krijgen de bewoners een brief van de gemeente waarin ze uitgenodigd worden om de plannen te bekijken en “vragen te stellen over de gemaakte definitieve keuzes”.

Het stuk tussen Vinkenstraat en Bullekerk wordt 30-kilometer zone. Tot aan de Botenmakersstraat komen er stroken met gele klinkers langs de weg. Er komen meer bomen (linden), meer groen, iets meer fietsenrekken in de zijstraten en meer lichtmasten op het stuk dat wordt aangepakt. Ook wordt er straatmeubilair zoals bankjes aangebracht. (klik voor vergroting op afbeelding)

In het 50 km-gebied worden fietsers van het autoverkeer gescheiden. Tussen het Ruijterveer en Stationsstraat wordt de rijbaan versmald tot 5,80 m. Op het deel Stationsstraat – Vinkenstraat wordt de rijweg 5 meter breed. In het 30 km gebied komen geen aparte oversteekplekken.

Op de kaart het gebied dat aangepakt wordt, het stuk tussen Klokbaai en Parkstraat is overgangsgebied waar de snelheid van 50 naar 30 wordt teruggebracht.

De inloopavond is op 11 juli vanaf 18.30 uur tot 20.00 uur in De Vertoeving, Westzijde 82. Vanaf 12 juli is het definitieve ontwerp en de reacties op de vragen te zien via de website van Zaanstad (zoekterm: ‘Westzijde’).

De reacties op het bericht gister waren gemengd, vaak positief:

“Hoop dat ze er wat moois van maken”, “Het wordt heel mooi”, “Kan alleen maar beter en gezelliger worden”, “Wij als winkelier zijn hier erg blij mee”, “Tijd dat de westzijde eindelijk eens bij de gedempte gracht wordt betrokken”.

Maar er waren natuurlijk ook sceptici (we blijven Zaankanters nietwaar?):

“ze kunnen beter een paar leegstaande winkelpanden slopen om plaats te maken voor woningbouw”, “geld pompen in een bodemloze put”, “kunnen we straks helemaal niet meer in de buurt van het centrum komen”, “dodelijk voor de ondernemers”.

19 reacties op De nieuwe Westzijde: meer bomen en minder minder hard rijden

  1. Kuyt schreef:

    Ziet er mooi uit maar als we de gracht willen doorzetten mis ik voorzetgevels nu is alles geconcentreerd -stadhuis, gracht en stop! Onze mening welke gemeld is tijdens de voorlichtingsavond is jammer genoeg niets mee gedaan.
    Het is niet de bedoeling om alles te voorzien maar zeker tot bijvoorbeeld t winkelcentrum dan wordt er pas goed geluisterd naar de omgevingsbewoners.
    Veel succes

    • De Orkaan schreef:

      De gevels van een aantal panden zijn inderdaad verschrikkelijk en hopeloos verpest. Dat er “niets mee gedaan” en niet goed geluisterd is, klopt volgens ons niet helemaal. De gemeente schrijft in antwoord op de vraag naar een “beeldplan voor winkelpuien” dat zoiets de verantwoordelijk van de ondernemers is en buiten het bestek van dit werk valt.

      Merkwaardig is daarom wel dat Zaanstad Sjoerd Soeters door dit stuk Westzijde heeft laten wandelen die vervolgens ook kritiek op die gevels had. Van welk plan de ideeën van Soeters dan deel uitmaken is de vraag.

  2. Czaar Peter schreef:

    De nieuwe Westzijde: meer bomen en minder minder hard rijden, tussen 12:00 en 18:00 uur verwacht ik helemaal geen verkeer, laat staan een file, na mijn bezoek aan de vestiging van Multivlaai in de westzijde deze middag trof ik tot mijn verbazing een file aan van tientalen auto’s in de bocht vanaf de Beatrixbrug de westzijde in, terwijl er op dit moment door een inrijverbod geen autoverkeer mogelijk hoort te zijn, de ‘poller’ bleek dus niet te werken, ik ben er nog even heen gewandeld en wat bleek het verkeersbord verboden in te rijden tussen 12 en 18 uur stond er gewoon.
    Het bewijs dat automobilisten verkeersregels aan hun laars lappen als daar maar even de mogelijkheid voor geboden wordt, ik weet niet of dit consequenties heeft voor deze notoire overtreders, ik hoop het niet voor hun, maar eigenlijk hoop ik van wel

    • Jaap schreef:

      Tja, maar wanneer je niet handhaaft hebben regels nu eenmaal weinig nut.

      • Bruce schreef:

        Effectief handhavingsbeleid is alleen moeilijk wanneer er wordt geroepen, wanneer bijvoorbeeld handhavers bij de Beatrixbrug zouden staan, dat de gemeente alleen bezig is met burgertje pesten en de kas spekken.

  3. Czaar Peter schreef:

    Wat mij opvalt op de website van de gemeente Zaanstad over de herinrichting van de westzijde, is dat men het ook heeft over de markt.
    “quote: “Rekening houdend met bus in twee richtingen tijdens markt Vinkenstraat”
    Ik weet niet of de gemeente het weet maar de markt is op de Rozengracht, of heb ik iets gemist, of loop de gemeente wel erg ver op de zaken vooruit.

  4. Czaar Peter schreef:

    Volgens mij is deze toren helemaal nog geen feit, er is alleen een wijziging van het bestemmingsplan aangevraagd om dit “plan” te kunnen realiseren.
    Er lopen diverse bezwaren tegen dit plan die nog behandeld moeten worden, en we hebben gezien hoelang dat kan duren bij de busbrug-affaire.

    • Jaap schreef:

      Bezwaren of niet, die toren komt er hoor. Zie ook cultuurcluster, busbrug enz. Bezwaren hebben in Zaanstad zelden effect, alles duurt alleen wat langer.

  5. yede schreef:

    waarom een winkelgebied opknapppen met 3 meter 30 km maak het centrum van rozengracht tot aan de klokbaai autovrij en stimuleer winkeliers dan heeft opknappen zin. zie in andere gezellige winkelsteden pleinen elders in het land. Haarlem, Amstelveen,eindhoven en voor de kortere afstand klein electrisch vervoer pendels elke 15 minuten dan ga je daar zeker winkelen

  6. Joop Tralala schreef:

    Boven IJ en Purmerend heerlijk winkelen en goedkoop parkeren.

    • Boon schreef:

      Dus de meerdere km reken je niet mee. Of je woont aan de kant dat je korter bijwoont naar Adam N of P’rend.

      • Joop Tralala schreef:

        Al eens de parkeerkosten in Zaandam bekeken? Ik kom van de andere (dus verkeerde) kant. Heb inderdaad uitgerekend en voor Boven IJ kost het mij niks als ik de parkeerkosten tegen elkaar wegstreep, Purmerend zou ik ca. 1,50 Euro duurder uit zijn.

  7. Ben schreef:

    Tja: de realiteit is dat winkelen de meeste mensen al online doen, dus de stad moet een fijne beleving worden. Dus zonder verkeersherrie en luchtvervuiling zoals nu, maar met ruimte en authenticiteit. Met winkels die bijzonder zijn, met aandacht voor architectuur, historie en inhoud maak je de binnenstad weer interessant voor toersiten en bewoners van Zaandam en omstreken. Dus geen ramsh zaak of outlet dus. Kijk wat er in Deventer is gebeurd: met een goed beeid werden alle niet relevante ondernemers verplaatst naar een industrie terrein, werden de gevels weer hersteld in originele staat en is de binnenstad geheel auto-vrij geworden. Hier hoor je de ondernemers helemaal niet klagen hoor!!!

    Veel automobilisten en ook motorrijders (idioot veel lawaai maken die mensen) zien de westzijde nu nog als een soort racebaan. Ik maak het elke dag mee dat er ruim boven de 50 wordt gereden. Dus aanpakken op een goede manier en afsluiten voor plezier verkeer zsm!

Hier vind je onze regels

Reageren? Ja, graag!

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *