In de eerste zes maanden van 2022 groeide het bezoek aan de website van De Orkaan met meer dan een derde ten opzichte van 2021.

Gemiddeld bezochten ruim 165.000 unieke gebruikers per maand de site, die brachten 370.000 bezoeken en klikten ruim 600.000 pagina’s aan. Ook het aantal volgers op sociale media nam toe.

In februari 2014 kwam De Orkaan online. Aan het eind van dat jaar lieten we voor het eerst het aantal bezoeken meten met Google Analytics: zo’n 10.000 per maand. In 2015 was dat al gestegen tot gemiddeld zo’n 40.000 en in 2017 was het voor het eerst boven de 100.000; in 2019 tikten we de 200.000 per maand aan. In 2020 en 2021 (250.000) was er nog steeds groei, maar wat minder dan in de voorgaande jaren (de Zaanstreek wordt nu eenmaal niet groter).

In het eerste halfjaar van 2022 was er een forse groei. We zijn in dit jaar meer nieuws gaan plaatsen (ruim 50 berichten per week) en besteden ook meer aandacht aan 112-nieuws en sport. Dat zorgt allemaal voor groei.

Ook groeiden we omdat meer mensen ons via sociale media volgen of de nieuwsbrief ontvangen. Daarnaast komen mensen na een zoekactie op de site, via links op andere sites (Google Nieuws) of ze bezoeken de site direct (bookmarks, favorieten, url intypen).

Boven de cijfers per maand, onder per jaar. Gebruikers zijn eigenlijk ‘apparaten’: wie op smartphone én laptop de site bezoekt, telt twee keer mee; dat cijfer moet dus voorzichtig worden geïnterpreteerd. Ook omdat mensen die cookies verwijderen nadat ze dat gedaan hebben opnieuw als nieuwe gebruiker worden gezien. Het zijn er dus in het echt minder, maar hoeveel minder weten we niet precies.

Sessies zijn ‘bezoeken’ – één gebruiker kan meerdere bezoeken per maand aan de site brengen. Pageviews zijn het aantal pagina’s dat tijdens die bezoeken is aangeklikt (wie tijdens één bezoek de ‘home’ aanklikt en twee artikelen leest, heeft drie pageviews).

Onder de maandgemiddelden sinds 2014. 2022 gaat over eerste halfjaar..

Facebook (volgers) groeide tot boven de 9.000 in 2022, Twitter tot ruim 5.000 en Instagram tot meer dan 1.600. Het aantal abonnees op ons YouTube-kanaal groeide tot meer dan 1.300 en we hebben ruim 3.600 abonnees op de nieuwsbrief.