Demonstranten ‘verstoren’ Sinterklaasfeest in Westzaan (filmpjes, foto’s)

Vanmiddag rond 16.15 uur arriveerde een bus met daarin zo’n 30 demonstranten in Westzaan. De actievoerders droegen pannen, trommels, megafoons en spandoeken bij zich om duidelijk te maken hoe ze over Zwarte Piet zijn in zijn ouderwetse vorm denken.

Als eenzame tegenhanger was daar PVV’er Peter van Haasen die een spandoek droeg net daarop ‘Zwarte Piet’ is hier welkom.

Westzaan houdt nog vast aan Zwarte Piet. Dit zou zijn omdat oudere vrijwilligers niet willen dat het verandert.

De acties waren ruim vooraf aangekondigd, vandaar dat er meer politieagenten, brandweerlieden en andere hulpverleners waren dan demonstranten. Wij maakten een filmpje van twee minuten:

De demonstranten werden begeleid naar een apart vak naast het gemaal. Daar maakten zij lawaai. Ze konden de aankomst van Sinterklaas en zijn gevolg niet zien: de organisatie voer een boot binnen met daarop een groot zwart afzetscherm. De feestgangers en de actievoerders werden daardoor vakkundig auditief en visueel van elkaar gescheiden.

UPDATE: Volgens een bericht op NH Nieuws werden betogers bekogeld met eieren. Uit filmpjes van ZaTeRa op Instagram blijkt dat ook de tweede demonstratie bij het Regthuys niet geheel probleemloos verliep. Ook daar werden de demonstranten in een apart vak gezet waarin ze met zoveel mogelijk lawaai aandacht voor zaak vroeger. Ze werden begroet door spandoeken met ‘Welkom Zwarte Piet’ en opgestoken vingers. De bus waarmee ze vertrokken werd bekogeld.

De kinderen uit Westzaan lieten zich er niet door tegenhouden: zij kwamen in groten getale en waren blij met de komst van de goedheiligman.

Op de slideshow de foto’s die we maakten van protest en intocht.

Sint en zijn gevolg trokken in een lichtjestocht door het dorp richting het Rechthuys, waar hij zal logeren. Jeroen Gigengack maakte foto’s van de tocht:

Deel dit artikel:

38 reacties

  • Kim Fabritius

    Trots op Westzaan

  • Annie hut

    goed gedaan het is een kinderfeest en geen demonstratie

  • Jan Mulder

    Toch bizar dat kinderen de demonstranten bekogelen met eieren. Of zijn het toch de volwassenen die hun racistische karikatuur inleven willen houden?

    Ook erg apart dat de Orkaan niet aan deze nieuwsgaring doet https://nos.nl/artikel/2452169-demonstranten-tegen-zwarte-piet-met-eieren-bekogeld-in-westzaan

    • R vd Weerdt

      Bedankt voor de link, Jan. Lollig hoor, eieren versus een megafoon. Disruptie van beide kanten. Echt een goed feest dus, alhoewel een feest pas compleet is na een fijne knokpartij :D.
      En ach, ik verlies vanzelf weer mijn interesse in dit medium.

      • Jan Mulder

        Ja ik vind een megafoon prima als het aangekondigd is. Geweld gebruiken zoals eieren gooien naar een groep die aangekondigd heeft om te protesteren vind ik absurd. Zoals hieronder wordt aangegeven zou je met elkaar in gesprek moeten. Alleen is het zo dat de voorstanders van zwarte Piet alleen nooit het gesprek aan willen gaan en alleen maar zeggen “zwart is zwart” etc. Dan kan je niet anders dan vreedzaam protesteren.

        Ook interessant is dat de anti zwarte pieten nog nooit geweld gebruikt hebben. Alle pro zwarte Piet alleen maar. Ga maar alle beelden op YouTube etc na.

        Maar nogmaals eens dat we hier alleen maar uitkomen door te praten. Geweld, eieren gooien etc, lost niks op

        • R vd Weerdt

          Dat die anti Zwarte Piet figuren nooit geweld hebben gebruikt is een boude bewering.
          Ten eerste denk ik wel beelden van dergelijk geweld te kunnen vinden, als ik daar niet te lui voor zou zijn geweest.
          Ten tweede is dreiging met geweld (richting winkeliers) ook een vorm van geweld
          Ten derde is het verstoren van een feestje dmv een enorme herrie ook gewelddadig
          En dan was ik malloten die het over botsplinters hebben en over trappen in het gezicht nog even vergeten. Bij de weg, waren de zwarte pieten niet uit bepaalde wijken verdwenen tgv bedreigingen?

          Geweld niet van die kant? Flagrante onzin

          • Jan Mulder

            Makkelijk argumenteren als je niet op feiten berust. Dan is een discussie niet te voeren. Zoals zo vaak gezegd voorstanders kunnen alleen maar huilen dat het moet blijven en willen geen werkelijke argumentatie gebruiken. Daarmee is enige vorm van gesprek snel afgelopen

        • R vd Weerdt

          Beste Jan, zoek eens op de termen “sinterklaas”, aangevuld met “botsplinters”, “akwasi”, “bedreiging”, “kogelvrij vest” en dergelijke.
          Ik had de links al klaargezet voor je, toen er wat mis ging. Geen zin om het nogmaals op te halen.
          Het is gewoon te makkelijk om je bewering te ontkrachten.

          • Jan Mulder

            Ik weet wat er gezegd is, volg de discussie al sinds het begin. Maar dingen zeggen en dingen doen zijn twee verschillende dingen. Letterlijk met eieren gooien of zoals in 2019 met bakstenen gooien naar protesterende mensen is iets anders dan iets zeggen. Wellicht ken je het spreekwoord “blaffende honden bijten niet”. De anti zwarte Pieten maken geluid en zeggen van alles maar voegen niet de daad aan het woord. De pro zwarte pieten gooien keer op keer met alles dat los en vast zit.

    • André van Beveren

      Beste Jan Mulder, bij een demonstratie in Volendam van KOZP (Kick Out Zwarte Piet) is wel degelijk geweld gebruikt door de demonstraten. En grof ook. Vandaar dat Volendammers met gelijke munt terug betaalden. Was er met eigen ogen bij. Hoezo demonstranten gebruiken geen geweld. Je moet wel duidelijk alles weten voor je zo’n boude bewering doet.

  • Willem Elsschot

    Als Westzaner heb ik me nog nooit zo erg geschaamd als gisteren.
    Heel Nederland is over naar roteveegpiet en Westzaanse volwassenen zijn eieren en koeienstront aan het smijten.

    • Kirsten van Ham

      Prachtige verwoording dit! Ik kan geen betere bedenken, zeker niet die het zo kernachtig samenvatten… 😉

    • L Holleman

      Oma van de week in de bocht: ‘hadden jullie nog iets met zwarte piet dit weekend?’
      Mijn zoontje antwoordt: ‘wat is dat, zwarte Piet?’
      Kinderen kennen hem al niet meer. Wanneer volgen wij hen als volwassenen gewoon in hun feest.

    • Kim Fabritius

      Het was een geweldige mooie intocht hulde aan de organisatie , echte en roetveeg pieten bij mekaar mooie praalwagens pieten te paard het was super gezellig.. helaas ook veel politie aanwezig ivm die … Het feit dat jij je schaamt zegt meer over jou dan over de intocht.

    • Simon Mes

      Viel voor mij wel mee, ik was naar een heel mooi concert in de zuidervermaning van Anna Tam.

  • Kirsten van Ham

    Eerlijkgezegd voelde ik me gisteren juist verre van trots op Westzaan. Het voelde als een grimmig, onprettig en verdrietig schouwspel om te zien. Een schouwspel waarvan ik vooral hoop dat de kinderen (voor wie deze intocht neem ik aan bedoeld was, en voor wie het volgens mij werkelijk geen bal uit maakt of een Piet blauw, rood, zwart of groen gekleurd is) er niet al teveel hebben meegekregen… Wat ontzettend zonde dat we als volwassenen (nog) niet in staat blijken te zijn er hier een viering van een feest van te maken, waar iedereen zich fijn bij voelt. Terwijl de oplossing zo ‘kinderlijk’ eenvoudig lijkt… 🙂

    • Michiel Visser

      Voor sommigen is zwartepiet een cultuurfenomeen dat moet blijven.
      Voor sommigen is zwartepiet een onschuldige verkleedpartij.
      Voor sommigen is zwartepiet een overbodige karikatuur.
      Voor sommigen is zwartepiet een erfstuk uit een beschamend verleden.
      Voor sommigen is zwartepiet een symbool van racisme.
      Voor kinderen is zwartepiet onbewust en ongewild een “rolmodel” voor mensen met een allochtone achtergrond door afkomst of migratie.
      In een wit dorpje als Westzaan komen veel kleine kinderen nauwelijks in aanraking met die groep mensen.
      Daarom is het vasthouden aan zwartepiet op deze manier niet zo verstandig.

    • l. Boonstra

      Je bedoelt dat de Westzaners doen wat de actiegroep wenst anders blijven ze fout. Capituleren of doodschieten van een feest.

      • Kirsten van Ham

        Ik zie het veranderen van een (heel klein deel van) een traditie omwille van voortschrijdend inzicht niet echt als capituleren. Eerder als een vorm van beschaving. We passen toch in het leven wel vaker ons gedrag aan als we weten dat we andere mensen daarmee kwetsen of pijn doen? Gelukkig maar, anders zouden we nu echt nog een aantal hele nare gebruiken hebben die men vroeger heel normaal beschouwde. Ik zie bovendien het ‘doodschieten’ van het feest totaal niet. Met simpele aanpassingen blijft het een mooi feest.
        Zo is Koninginnedag toch in de afgelopen jaren ook schijnbaar moeiteloos in Koningsdag veranderd? Lijkt me geen probleem, als we het er niet van maken.

      • Bruce Latham

        of gewoon doen wat de rest van het land (meer en meer, ook uit zichzelf) doet, en wat de kinderen inmiddels herkennen van tv. Behalve ‘zo deden we het vroeger’ snap ik werkelijk niet wat de reden zou zijn om vast te houden aan de oude Piet die blijkbaar toch voor velen kwetsend is?

        • R vd Weerdt

          In kleinere gemeenschappen is het handiger als Sinterklaas en Zwarte Piet onherkenbaar zijn gemaakt. De een dmv een snor en baard, de ander door zijn gezicht zwart te maken. Een andere kleur had misschien ook gekund, maar het narratief is op de gekozen wijze eenvoudiger.
          Door Europa heen waren er diverse Piet-achtige figuren in allerlei vormen. Had allemaal niks te maken met bewuste discriminatie van bruinen, zwarten, trollen, aardmannetjes e.d.
          Het zal heus wel veranderen, maar de agressie waarmee het wordt afgedwongen door -veelal- nieuwkomers en beroepsgekwetsten, ondersteund door een lafhartige overheid en media, wekt een tegenreactie op. Ik snap dat helemaal. Zelf krijg ik dan weer zin om met een megafoon bij Keti Koti te gaan staan. Louter uit opstandigheid.

          Joh, dit wordt bijna een loopbaan.

          • Bruce Latham

            op de leeftijd dat nog wordt geloofd hoeft dat echt niet zo rigoureus. Toen die van mij zo klein waren mijn je zo’n heel klaslokaal laten geloven dat de paashaas er was omdat er wat oortjes op werden gedaan, met het gezicht onbedekt. Tegelijkertijd kon je onherkenbaar geschminkt zijn, en werd je opeens aan je schoenen herkend. Maar belangrijkste is volgens mij dat het, hoe het ooit bedoeld is, als kwetsend wordt ervaren en er is inmiddels een oplossing. Waarom dan dwars liggen? Of mogen mensen die nog maar een generatie of 3 in Nederland wonen nog geen mening hebben, en zeg je principieel nee omdat het die groep is die voornamelijk vraagt?

          • R vd Weerdt

            Ik zeg pricipieel “nee” tegen afdreiging en terreur. Het onmogelijk maken van een feest door met lawaai alles te overstemmen en door meer en minder bedekte toespelingen te maken over geweld. De megafoon wordt nu eenmaal vaak ingezet om iets anders onmogelijk te maken.
            Mensen denken allerlei rechten te kunnen ontlenen aan een gevoel van gekwetstheid, maar Jan-en-alleman kan zich om allerlei redenen gekwetst voelen. Zelf word ik misselijk van irrationele mensen met hun hysterisch geschreeuw. Geeft mij dat rechten? Nee. Ik moet daar in principe maar mee leren leven.
            Leuk geprobeerd om de discussie nog even de “racisme” kant uit te willen sturen. Daar ben ik wel zo ontzettend klaar mee.

          • Bruce Latham

            U bent er klaar mee. Snap ik, want het klinkt natuurlijk wel heftig zo. Toch zult u wel een reden hebben gehad om over nieuwkomers te klagen, en vervolgens aan te geven dat u bij wijze van tegenactie Keti Koti zou willen verstoren met een megafoon. Niet omdat u aangeeft een inhoudelijk bezwaar tegen Keti Koti te hebben, dus wat is dan de reden? Dat is een feestje van ‘hun’ ofzo? U mag toelichten wat uw reden is om precies deze groepen en feesten te benadrukken, maar de gedachte dat het iets met mensen uit voormalige koloniën van Nederland en andere zogeheten ‘nieuwkomers’ te maken heeft wekt wel een bepaalde indruk ja…

          • R vd Weerdt

            Je zoekt het maar lekker uit, beste Bruce, ik verdom het om in je onzin mee te gaan. Bij gebrek aan inhoudelijke argumenten duiken altijd dit soort verdachtmakingen weer op.
            Ik heb voldoende aangegeven waar ik me aan stoor en waarom.

          • Je geeft aan moeite te hebben met irrationaliteit, en tegelijk koppel je het Sinterklaasfeest aan Keti Koti, als een soort Wij vs. Zij.

            Ingewikkeld.

            (Of je weet je boodschap niet helder over te brengen.)

          • R vd Weerdt

            Pratend over demonstraties tegen het racisme dat Zwarte Piet zou heten, bevindt Keti Koti zich zo’n beetje aan de andere kant van het spectrum. Om die reden heb ik juist die gelegenheid genoemd. Als ik Koningdag genoemd zou hebben dan was dat doodgeslagen.
            Punt is dat je in mijn idee dergelijke bijeenkomsten niet moet provoceren noch moet pogen hen onmogelijk te maken. Dat laat onverlet dat je je mening over zaken kunt geven dmv demonstraties. Dat doe je m.i. echter niet tijdens een Sinterklaasintocht noch tijdens Keti Koti. Daarmee vind ik dat ik voldoende heb onderbouwd wat ik bedoelde en ik laat me niet verder provoceren tot een persoonlijke verdediging.
            Vind je dat ik een racist zou zijn, schrijf dat dan en doe aangifte. Dan kan ik dat ook zelf doen. Kom maar op.

          • Je mist het punt. Het verband dat je legt tussen Keti Koti en het Sinterklaasfeest, en evenzo jouw aanvechting om met een megafoon Keti Koti te willen bezoeken, komt op mij niet als rationeel over, maar eerder, zoals al gezegd, op een beperkt Wij/Zij-denken.
            Om maar iets te noemen, waarom neem je aan dat iedere Keti Koti-vierder eender over Zwarte Piet denkt? Dat lijkt mij een vraag die jij jezelf zou moeten stellen.

          • R vd Weerdt

            Waar staat dat ik die aanname doe? Waarom schuif je mij dingen in de schoenen?
            Dat ik bij Keti Koti zou willen gaan staan was een hyperbool en geen serieus voornemen. Er staat: “Ik krijg dan weer zin …”
            Vanwaar de behoefte om mij in de racisme hoek te drukken? Gebrek aan inhoudelijke argumenten? Een lafhartig automatisme dat steeds weer zijn nare gezicht laat zien.
            Ik ben een groot voorstander van het doen van aangifte als er weer eens uit de losse pols expliciet een beschuldiging van racisme geuit wordt. Totnogtoe beperkt het zich tot suggestieve vragen. Dus graag wat explicieter, heren. Want ik laat me dat niet aanleunen.

          • Laat ik het wat simpeler stellen, zoals jij het verwoordt lijkt jouw boodschap te zijn:”Als zij mijn feestje verpesten, dan ga ik hun feestje verpesten.” Ik zie daar misvattingen.
            Misschien bedoel je het anders, dan komt dan niet echt uit de verf.

            Evenmin is mij duidelijk waarom je meent dat ik je van racisme beschuldig, ik mis alleen genuanceerdheid.

  • Tom Zaan

    Ik denk dat er allang overal alleen maar roetveegpieten waren als de anti beweging niet zo drammerig was. Mensen zetten alleen maar de hakken in het zand als je met veel kabaal ergens tegenaan gaat schoppen.

    Noem mij maar soft maar met theedrinken en praten kom je echt verder

    • Jan Mulder

      Zoals ook al een aantal keren ook op de orkaan zelfs is terug te lezen wordt er al sinds 1930 aangegeven wordt dat mensen aanstoot nemen aan zwarte Piet. Het is alleen door de komst van Social media en andere digitale platformen dat de protesten bij iedereen de huiskamer binnenkomen en iedereen niet meer weg kan kijken.

      Als je de redenatie aanhoudt van niet zo drammen dan zouden de ouders van de toeslagenaffaire ook nog steeds aan het wachten zijn totdat de overheid tot inkeer zou komen

  • Jaap Meeuwsen

    En dit soort protesten noemen we dan beschaving Kirsten ?
    Van beide kanten hè, weinig beschaafds aan.
    Vind ook de vergelijking met Koninginnedag naar Koningsdag een beetje mank gaan.

    • Kirsten van Ham

      Volgens mij heb ik totaal niet willen zeggen dat ik volwassen mensen die elkaar in de haren vliegen een vorm van beschaving vind. Verre van. Ik doelde erop dat al deze ophef, vanuit beide kampen dus, voorkomen had kunnen worden. Door ‘onze’ tradities op een klein terrein aan te passen. En ogenschijnlijk hebben we daar ook op andere terreinen weinig moeite mee. Zoals bijvoorbeeld als het gaat om de overgang van Koninginnedag naar Koningsdag, maar ik kan nog talloze andere voorbeelden bedenken die van tradities die we langer geleden in de ban hebben gedaan. Ik begrijp dan ook eerlijk gezegd niet waarom deze vergelijking nu precies mank gaat, wat u betreft?

  • Bas Jansen

    Als Westzaner schaam ik mij diep voor mijn dorpsgenoten. Mijn excuses naar de demonstranten voor het getoonde gedrag.

    Helaas heeft een dorp als Westzaan nog een aantal wereldvreemden. Sta je dan, met je dochter naar de Sint te kijken en dorpsgenoten die een middelvinger opzetten richting de demonstranten. Gelukkig is dit een overgangsfase en weet ik dat ze wel moeten veranderen. Jammer dat het dit jaar niet kon, het is zielig dat volwassenen geen positieve verandering kunnen omarmen.

    De irritatie zit hem vooral in het feit dat aan beide kanten het argument wordt gegeven dat dit een kinderfeest is. Correct, beste mede Westzaners, stop dan ook met zeuren en begrijp de standpunten van een ander kind en zijn / haar ouders eens.

    Fijn dat de kinderen in het dorp het later allemaal gelukkig beter weten, die zullen terugkijken op hun ouders als een nieuwe boomer generatie die het allemaal niet helemaal begreep.

  • Jan Schaap

    Wat een agressie. Antie-zwartepietendemonstranten: op deze wijze redden jullie het niet.
    Wees(t) vriendelijk en verdraagzaam; als een karpervisser de lijn vieren en langzaam binnenhalen.

  • Jeroen MATTENS

    Over agressie gesproken! Een lijn laten vieren en dan de haak door de bek van de vis rukken.
    Net zo’n trieste aangelegenheid als die zwarte pieten.

  • l. Boonstra

    En nog steeds gaat het om symboolpolitiek van vooral Links waar Rechts goed garen bij spint.
    Want het gaat al tijden niet meer over de werkelijke discriminatie van mensen met een kleurtje of een vreemde naam.
    Vandaag ook weer een stuk over een meisje dat als “Lisa” wel op stage gesprek mocht komen.
    Het zou Links en hun compaan Akwasi sieren als ze deze echte discriminatie eens aan zouden pakken en niet een schaamlapje om uit de wind te blijven.
    Dus wat meer Achmeds,Fatima’s,Kwasi’s en Ama’s in verenigingsbesturen,politieke ambstdragers en bedrijfshoofden.

Reageren? Ja, graag! Houd je aan onze regels

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *