Dit wordt het nieuws in 2023 (#2): definitief ontwerp Guisweg

Veel te raden is er niet, het ‘definitieve ontwerp’ van de Guisweg-oplossing zal waarschijnlijk sprekend lijken op het ‘voorlopige voorkeursalternatief’ dat al eerder gepresenteerd is. We gebruiken ‘gepresenteerd’ en vermijden het woord ‘gekozen’ want gekozen is er niks bij dit project, althans niet door de gemeenteraad van Zaanstad, de ‘baas’ van de gemeente waar het project uitgevoerd zal worden.

De totstandkoming van het het voorkeursalternatief is vooral ambtelijk tot stand gekomen, en door de Vervoersregio gepresenteerd. ProRail en NS lijken de doorslaggevende stem te hebben gehad: een verdiept spoor vonden ze te duur, dus dat alternatief is niet eens ter tafel gekomen.

De gemeenteraad van Zaanstad heeft wel haar zegen aan het voorkeursalternatief gegeven. Dat gebeurde met een zelden eerder vertoond gebrek aan enthousiasme. Eigenlijk was niemand voor (behalve de VVD) maar omdat NS en ProRail dit als enige alternatief wilden betalen ging de raad door de knieën.

Het voorkeursalternatief betekent een fietstunnel bij Guisweg, het afsluiten van de overgang voor auto’s, een autotunnel ter hoogte van de A8 onder spoorlijn naar Provincialeweg, afsluiting van de afritten bij de AH in Koog a/d Zaan en het aanleggen van nieuwe op- en afritten bij het politiebureau.

Tegen het voorkeursalternatief kwam een stroom van ruim 200 bezwaren. De ‘stuurgroep’ gaat nu op basis van die reacties onderzoeken “welke aanpassingen er mogelijk nog kunnen worden gedaan aan het ontwerp.” Begin 2023 moet in een Nota van Antwoord duidelijk worden welke aanpassingen nog mogelijk zijn. Daarna volgt ook dit jaar het besluit over het definitief voorkeursalternatief.

In 2024 worden de laatste details uitgewerkt, de planologische procedures doorlopen en de aanbesteding voorbereid. In 2025 wordt gestart met de bouw.

Lees hier ons dossier Guisweg.

Deel dit artikel:

7 reacties

  • Jonathan Romans

    Leuk dat prorail en de NS de laatste stem hebben maar waarom in hemelsnaam? De NS en Prorail hebben de behoefte aan meer treinverkeer op het spoor waardoor er een oplossing voor het kruispunt Guisweg nodig is. Hoezo stelt de gemeente geen voorwaarden aan hoe deze oplossing eruit moet zien? Waarom weer een suboptimale oplossing waarmee de ontsluiting van bijvoorbeeld Westerwatering niet structureel wordt aangepakt? Nu weet je gewoon dat het de komende 25 jaar aanklooien blijft. En ondertussen maar doorbouwen. Deze gemeente ontbeert werkelijk elke vorm van visie en stuurt niet op samenhang. Belachelijk.

  • Hulpdiensten ? ook al aan gedacht die vanaf de Guisweg naar BV Parklaan / Lindelaan moeten zijn ? OF vlakbij de Guisweg ? of de uitvaart wagens die moeten omrijden vanaf de parklaan naar de Begraafplaatst ?

  • Eric van Es

    Slappe hap gemeentebestuur, ProRail en NS duidelijk maken dat onder deze voorwaarden het spoor in de Westhavens vlak voor de Hemtunnel stopt!!

  • Piet Davon

    Er moeten ook nog andere belangen spelen anders stemt toch niemand in met zo’ n waardeloos plan. Er is hier volgens mij sprake van een ernstige vorm van “tunnel” visie en een soort misplaatst prestige om het plan er maar doorheen te jassen. Alle alternatieven worden automatisch als niet haalbaar afgedaan behalve dit slechte plan. De samenhang en integraal plan ontbreekt natuurlijk weer en gaat ervoor zorgen dat de dossiers zoals de ontsluiting van Westerwatering zich nog tientallen jaren voort gaat slepen. Nee, geen extra treinen en kom maar terug met een goed plan zou beter zijn. Maar ja, visie en Zaanstad zijn nou geen zaken die goed samengaan.

  • Kick van der Horst

    Een tunnel voelt en is sociaal onveilig. Dan zou ik eerder voor een fiets- en voetgangersbrug gaan.

    Aan de ene kant is een verlaagd spoor een goed alternatief. Maar ik kijk zo graag uit het raam als ik in de trein zit.

    Wat kost het eigenlijk om het spoor op pootjes te zetten?

  • D Pinas

    Verdiept spoor en de opritten en afritten blijven gwn dat is de ENIGE optie. Als NS en Prorail dat niet willen dat veranderen we gwn niets en laten we de overweg en alles zoals het is, klaar. Dan hebben ze maar geen extra treinen elk uur.. Is tijd dat de gemeente ballen toont en gwn voet bij stuk houdt.

Reageren? Ja, graag! Houd je aan onze regels

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *