Veel te raden is er niet, het ‘definitieve ontwerp’ van de Guisweg-oplossing zal waarschijnlijk sprekend lijken op het ‘voorlopige voorkeursalternatief’ dat al eerder gepresenteerd is. We gebruiken ‘gepresenteerd’ en vermijden het woord ‘gekozen’ want gekozen is er niks bij dit project, althans niet door de gemeenteraad van Zaanstad, de ‘baas’ van de gemeente waar het project uitgevoerd zal worden.

De totstandkoming van het het voorkeursalternatief is vooral ambtelijk tot stand gekomen, en door de Vervoersregio gepresenteerd. ProRail en NS lijken de doorslaggevende stem te hebben gehad: een verdiept spoor vonden ze te duur, dus dat alternatief is niet eens ter tafel gekomen.

De gemeenteraad van Zaanstad heeft wel haar zegen aan het voorkeursalternatief gegeven. Dat gebeurde met een zelden eerder vertoond gebrek aan enthousiasme. Eigenlijk was niemand voor (behalve de VVD) maar omdat NS en ProRail dit als enige alternatief wilden betalen ging de raad door de knieën.

Het voorkeursalternatief betekent een fietstunnel bij Guisweg, het afsluiten van de overgang voor auto’s, een autotunnel ter hoogte van de A8 onder spoorlijn naar Provincialeweg, afsluiting van de afritten bij de AH in Koog a/d Zaan en het aanleggen van nieuwe op- en afritten bij het politiebureau.

Tegen het voorkeursalternatief kwam een stroom van ruim 200 bezwaren. De ‘stuurgroep’ gaat nu op basis van die reacties onderzoeken “welke aanpassingen er mogelijk nog kunnen worden gedaan aan het ontwerp.” Begin 2023 moet in een Nota van Antwoord duidelijk worden welke aanpassingen nog mogelijk zijn. Daarna volgt ook dit jaar het besluit over het definitief voorkeursalternatief.

In 2024 worden de laatste details uitgewerkt, de planologische procedures doorlopen en de aanbesteding voorbereid. In 2025 wordt gestart met de bouw.

Lees hier ons dossier Guisweg.