Elektrische bussen voor lijn 64 en 65

ZE bus 18pax aug 2019 Zaanstreek

Connexxion gaat op de lijnen 64 en 65 rijden met nieuwe elektrische ZE (Zero Emission) bussen voor 18-personen.

In eerste instantie worden er zes bussen ingezet. Morgen, woensdag 4 september, worden de bussen gepresenteerd op de Zaanse Schans.

Connexxion rijdt nu al met zo’n 100 elektrische bussen in het concessiegebied Amstelland en Meerlanden. Voor de dienstregeling 2021 wil de vervoerder minimaal nog honderd bussen aanschaffen. Vanaf 2025 mogen alleen elektrische bussen worden aangeschaft.

Lijn 64 rijdt tussen de Oud Heinstraat in Zaandijk naar de Fonteinkruidweg (Zaandam). Lijn 65 rijdt tussen De Vlinder (Zaandam) naar Festina Lente in Assendelft.

Vanaf 14:30 wordt het ZE-feestje op de Zaanse Schans in het Zaans Museum gevierd door Connexxion, Gerard Slegers (verkeers-wethouder en Bestuurslid Vervoerregio Amsterdam). Om 15.15 uur maken de genodigden de eerste rit met de ZE-bus. Na een ritje van een kwartier gaan ze aan de borrel.

Foto: Connexxion

 

11 Reacties op Elektrische bussen voor lijn 64 en 65

  1. hans van loo says:

    Slechts voor 18 personen? Een grotere bus niet haalbaar vanwege die bejubelde electrische aandrijving?
    Dat wordt proppen in de bussen van o.a. lijn 64.

    • Bruce Latham says:

      Dat hangt er van af op welk tijdstip de bus rijdt – in ieder geval voor wat betreft lijn 65 heb ik er geregeld met hoogstens 5 anderen in gezeten. Het is natuurlijk ook niet gek dat je niet buiten de spits altijd even grote bussen nodig hebt. Met het oog op de luchtkwaliteit juich ik dit alleen maar toe! In Amsterdam rijden al een tijdje waterstof bussen als ik het mij goed herinner trouwens – wellicht ook een idee voor de grotere bussen?

  2. Leyena van der Laan says:

    Connexxion wil vrij duidelijk de nieuwe concessie niet winnen. Verstiert het nu expres. Een buurtbusje laten rijden op 2 lijnen waar gewoon een hoogwaardige bus hoort.

    Ze kunnen het wel, ze hebben ook wel elektrische bussen van 9 en 12meter, de Zaanstreek willen ze kwijt.

    • A. de Vries says:

      Connexxion voert het uit in opdracht van de Vervoersregio en de gemeente Zaanstad, die wilden deze ondingen wat geen openbaarvervoer bus is.
      Connexxion had meteen moeten zeggen dat het niet kan.
      Connexxion wil 200% zeker deze concessie behouden, en ze kijken in
      april-2020 wie met het beste bod inschrijft en mogen dan niet kijken naar het verleden.
      Elke vervoerder zal inschrijven met 100% elektrische bussen, de nieuwste bussen halen al 350 à 400km, dus geen oplaad punten meer nodig onderweg, want een bus rijdt gemiddeld 250 à 300km op een dag.

  3. Mark Veneman says:

    In Hoorn en Alkmaar rijdt Connexxion met korte elektrische bussen van het merk BYD, die hebben een normale breedte en een lage vloer. Dit zijn omgebouwde bestelwagens en die lijken mij niet erg comfortabel voor staande passagiers i.v.m. de grote remvertraging zodat je je niet kunt vasthouden. Deze busjes zijn een slecht bod van Connexxion. Grotere e-bussen rijden al in Waterland (van vervoerder EBS) en ook in Almere en Utrecht rijden grote elektrische bussen.

  4. A. de Vries says:

    Deze bussen moeten 50cm van de stoep halteren, omdat anders de voordeur klem komte zitten op de stoep.
    Zielig voor de oudere passagiers, zoals ouderen met rolators, stoep af en dan bus in klimmen.

  5. hans van loo says:

    Staanplaatsen zijn in bussen niet meer toegestaan.

    • eline kleibrink says:

      geen staanplaatsen geldt voor bussen voor het OV die gebruik maken van de auto(snel)weg waar 100 km/u of harder mag worden gereden. In de bebouwde kom en op provinciale wegen is het nog steeds toegestaan.

  6. J.R.Harders says:

    Mijn vraag is hoe komt men met een rollator of kinderwagen in de bus. En is 1 ingang en uitgang niet gevaarlijk. M.vr.gr. J.R.Harders

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>