Fietsen over de Zaanse Schans is een ‘uitdaging’ zoals dat zo mooi eufemistisch heet. In gewone mensentaal: een ramp. Het is een doorgaande fietsroute, maar vanwege de grote stroom toeristen op drukke dagen vrijwel onbegaanbaar. Wie dat niet gelooft moet het filmpje hieronder maar eens bekijken.

Het is geen nieuw probleem. Dat er wat moet gebeuren is duidelijk. Wethouder Gerard Slegers (CDA, verkeer) liet via zijn woordvoerder eind 2022 weten dat een plan met verkeersmaatregelen voor de Zaanse Schans in januari in B&W zou worden behandeld en dat begin februari 2023 in de raad zou komen. De woordvoerder laat nu weten dat die planning ’te optimistisch’ was. Een nieuwe planning is er nog niet.

Eerder (in 2017) werden er al zulke plannen gemaakt. Dat zou bijvoorbeeld een nieuw fietspad zijn dat aan de andere kant van de sloot langs de molens zou moeten komen en ook om het ‘dorps-gebied’ bij de Walvis zou moeten lopen. Ook is geopperd om het fietspad ‘gemengd’ voor fietsers en voetgangers te maken of een maximum snelheid van 15 km/uur voor fietsers aan te bevelen (verplicht stellen kan waarschijnlijk niet). Uit het Zaans Mobiliteitsplan (2021): “wij denken aan een fietsroute om de Zaanse Schans heen.”

Maarten van der Meer (directeur Zaanse Schans) zegt dat het wat hem betreft niet snel genoeg kan gaan: “het is echt druk, we zijn weer terug op het niveau van 2019 [De Orkaan: 2,5 miljoen bezoekers] en er is ook wel eens wat gebeurd, nog niks ernstigs gelukkig. Maar met je elektrische fiets met 25 km/uur over over de Schans rijden kan echt niet. De drukte is nog zonder Chinezen want die zijn er nog niet. Voor volgend jaar kan je je borst nat maken. Maar het wordt een lang en ingewikkeld proces.”

De Zaanse Schans zet nu op drukke dagen 4 à 5 verkeersregelaars in, maar dat is vooral bij de ingang om auto’s de goede kant op te sturen.

Lees ook:

Sonja Puhl-Diehle van de Fietsersbond Zaanstreek stuurde gister dit filmpje van het fietsen op de Zaanse Schans. Kijk en huiver…