Fietsers toch van hele Dam geweerd

Om horeca-zaken op de Dam hun grotere terrassen te laten exploiteren worden nu fietsers overdag van de hele Dam geweerd.

De afsluiting begint op 24 juli en geldt de hele dag tussen 12:00 en 06:00. De regel geldt tot 1 november.

Eerder werden fietsers al van de hele Dam geweerd door agenten die de verkeersborden verkeerd interpreteerden. Dat werd na een dag al gestaakt.

Aanvankelijk zouden de terrassen op dat stukje Dam nauwelijks vergroot worden vanwege het doorgaande verkeer. Ook bussen, taxi’s en hulpdiensten maken gebruik van deze route. Horeca-ondernemers zijn er kennelijk in geslaagd die regel te laten verruimen. En nu dus ook fietsers en bromfietsers weg.

De Fietsersbond had grote bezwaren tegen afsluiting van deze drukke doorgaande route maar de belangen van de horeca gaan kennelijk voor.

Het persbericht van Zaanstad:

“De Dam in Zaandam – tussen Damstraat en Wilhelminakade – en de Damstraat – tussen Damkade en de Dam – wordt per 24 juli 2020 tijdelijk aangewezen als voetpad. Het gedeelte van de Dam tussen de Damstraat en de Nicolaasstraat is al voetgangersgebied. De uitbreiding geldt dagelijks (7 dagen per week) tussen 12.00 uur en 06.00 uur tot 1 november 2020. Hier is (brom- en snor)fietsen dan niet meer toegestaan. De verkeersmaatregel wordt aangegeven met verkeersborden. Bestuurders kunnen afstappen en lopen of omrijden via de pas geopende Beatrixbrug.

Deze maatregel wordt genomen om de verkeersveiligheid te kunnen waarborgen op deze plekken waar veel ‘oversteekbewegingen’ plaatsvinden. Omdat de terrassen tijdelijk zijn uitgebreid vanwege de coronamaatregelen, is er minder ruimte beschikbaar. Dit kan leiden tot verkeersonveilige situaties.

Het uitgaansgebied in Zaandam-centrum wordt druk bezocht. De gemeente ontving signalen van verschillende incidenten en (bijna)aanrijdingen tussen bezoekers van de terrassen en bestuurders van bromfietsers en (snor-)fietsers. Dat was aanleiding voor de gemeente om dit besluit te nemen.”

Deel dit artikel:

16 reacties

  • Karin Singeling

    ach, wie gaat het handhaven? op de Dam mocht je sowieso al niet fietsen of brommen. toch gebeurde dat op grote schaal wel, brommers met grote snelheid over het plein. zeer benieuwd.

    • De Orkaan

      De horeca heeft een erg kort lijntje naar de politie die vorige keer zelf fietsers dwong af te stappen toen er nog helemaal geen verbod was. Op hun verzoek, van Stadshart Zaandam en van de wijkmanager is het verbod ook ingesteld.

  • M. van der Poel

    Dus als er gevaarlijke situaties ontstaan door overstekende terrasbezoekers, al dan niet in beschonken toestand, moeten fietser, en snor/bromfietsers omrijden terwijl zij voorrang hebben op de voetgangers/terrasbezoekers.

    • Marcel van Kampenhout

      Wat doen die (brom)fietsers überhaupt in een voetgangersgebied? Die voorrangsregel bestaat daar helemaal niet!

  • Marcel van Kampenhout

    Inderdaad, Karin: als je al handhavers ziet, rijden ze in een auto rondjes door de stad en zijn ze wel helemaal binnen 10 seconden weer van de Dam e.o. af. De kans is dus uitermate klein, dat ze toevallig een (brom)fietser snappen die toch over het plein rijdt. Het is natuurlijk ook wel erg gevaarlijk of koud op de Dam. Dan maar liever veilig en warm in je auto blijven zitten….

  • Rob Wolvers

    Goed dat er proactief geacteerd wordt op signalen over bijna-incidenten.

    Dan kunnen we er dus vanaf nu op vertrouwen dat de gemeente wegen gaat afsluiten voor auto’s op signalen van gevaarlijk weggedrag. 😉

  • Sam Huisman

    Nou, we redden de horeca graag door om te fietsen over de Valbrug.
    De expansiedrift en strijd om de openbare ruimte zoals in Amsterdam is ook in Zaandam begonnen…

  • Er zijn bromfietsers die voetgangers aanrijden (zie het officiële besluit: https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2020-39665.html) en daarom worden fietsers voortaan geweerd? Wie de bebording goed bekijkt (zie bijvoorbeeld de foto’s bij https://www.deorkaan.nl/centrum-zaandam-dicht-voor-fietsers-en-brommer/), ziet, dat brommers ook nu al geen toegang hadden. Hoe kan dat?

  • Otto Reinstra

    Het beleid van de Gemeente Zaanstad:
    “Om de leefbaarheid van onze stad te vergroten, geven wij ruim baan aan fietsers. Wij zetten ons in voor betere fietsverbindingen. We komen met meer maatregelen om fietsen te stimuleren.
    Maar natuurlijk niet als er café’s om meer ruimte vragen.”

  • Bert Versteeg

    Dat ze deze maatregel hebben ingevoerd hebben we vooral te danken aan die scootertjes met grote kisten achterop !
    Als je als fietser rustig door het straatje fietst is er niets aan de hand.
    Het was beter geweest eerst scooters en bromfietsers te weren en kijken hoe dat gaat,na een maand kun je dan gaan evalueren.
    Wat ik ook niet begrijp is dat de maatregel duurt tot 1 november, 1 oktober is een betere datum.

  • Marc Dierikx

    Geen cijfers over aantallen ongelukken?

  • De historie is elders al vermeld, maar hier nog even de bijbehorende besluiten: https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2018-64530.html werd per ongeluk op 14-11-2018 gepubliceerd; en is een week later met https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2018-66695.html weer ingetrokken. In die tweede staat dat “op 14 november 2018 abusievelijk verkeersbesluit 2018/34769 is gepubliceerd […] dat met verschillende partijen nog overleg wordt gepleegd over hoe de overlast van scooters en bromfietsers tegen gegaan kan worden en de veiligheid van horecapubliek het beste gewaarborgd kan worden”.

    Dat overleg was in februari 2019 blijkbaar afgerond: op 7 februari besloot Zaanstad dat deze straten als voetgangersgebied wordt aangewezen van 22.00 uur tot 06.00 uur waarbij fietsers zijn toegestaan – https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2019-8138.html is het bijbehorende verkeersbesluit.

Reageren? Ja, graag! Houd je aan onze regels

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.