Fietsersbond niet blij met Ontwikkelstrategie Zaanse Schans

Uit het feitenrelaas van wethouder Munnikendam over de Ontwikkelstrategie van de Zaanse Schans bleek dat een stuurgroep, een adviesgroep en een meedenkgroep participeerden: de eredivisie, de eerste divisie en de hoofdklasse amateurs.

Er werd geadviseerd over parkeer- en fietsproblemen. Eén club mocht aanvankelijk niet aanschuiven: de Fietsersbond. Normaal gesproken wordt de bond geraadpleegd als er iets op fietsgebied staat te gebeuren. Maar nu even niet.

Als de Fietsersbond er in juni 2018 lucht van krijgt dat zij niet mee mogen denken of adviseren over de ‘ontvlechting van het wandel- en fietsverkeer’ mailen ze naar Zaanstad met de vraag of dat alsnog geregeld kan worden. Op dat moment is het traject over de Ontwikkelvisie al bijna twee jaar onderweg.

Zaanstad biedt het lidmaatschap van de meedenkgroep aan “maar vanwege het feit dat het participatietraject op zijn einde loopt is het niet zeker of er nog een bijeenkomst gaat plaatsvinden.”

De Fietsersbond is ‘oprecht verbaasd’:

“Hoe kan het dan dat een hele rits van organisaties wordt uitgenodigd voor deelname aan een meedenkgroep om te brainstormen over een fietspad en daarbij de Fietsersbond is vergeten?”

Bij een allerlaatste bijeenkomst van de meedenkgroep op 17 juli mogen de fietsers dan nog even aanschuiven. Naar hun advies (op 6 september 2018 op de website geplaatst) wordt ‘niet geluisterd‘.

De bond adviseerde bijvoorbeeld de fietsroute langs d’ Swarte Walvis en over de Kalverringdijk open te houden. Ze daarnaast wel voor het (extra) fietspad om de Zaanse Schans heen: handig voor Michael College.

Sturen, adviseren en meedenken

Aan het stuur zaten de Stichting Zaanse Schans, de Ondernemersvereniging Zaanse Schans, de Zaansche Molen, het Zaans Museum en Schans Bewonersbelang. Deze clubs zaten ook in de adviescommissie waardoor ze zichzelf adviseerden. Dat is natuurlijk handig, te veel tegenspraak houdt de zaak maar op (erg is dat niet, de Stuurgroep kan de adviezen naast zich neerleggen). In de adviescommissie zaten overigens twee ondernemersverenigingen: naast OVZS ook het afgescheiden OV1509. En ook nog eens de Stichting Kalverpolder, de Historische Commissie en de Stichting Zaans Erfgoed.

Meedenkers waren Duyvis, Voetbalvereniging ZVV Zaandijk, Bewoners Lagedijk, Bewoners Haaldersbroek, Sint Michael College, Stichting Voetveer Zaandijk, Ondernemers/bewoners Guisweg, Vereniging van bewoners Lagedijk, Ondernemers Lagedijk en de Ondernemers D. Sonoyweg (en bij de laatste bijeenkomst dus ook de Fietsersbond). Meedenkers mogen meedenken, geen advies geven.

Raadplegingsbijeenkomst

Vanavond om 20.00 uur is in Pannenkoekenrestaurant De Kraai een raadplegingsbijeenkomst over de Ontwikkelstrategie.

“Alle geledingen op de Schans en allen die zich daarbij betrokken voelen zijn welkom bij deze besprekingen van het definitief concept van de Ontwikkelstrategie.”

Foto: fietsverhuur bij station Zaandijk Zaanse Schans

4 Reacties op Fietsersbond niet blij met Ontwikkelstrategie Zaanse Schans

  1. Bert Vissers schreef:

    Een fietspad dwars door een museum dat 1 miljoen bezoekers per jaar trekt is natuurlijk van de zotte. Ik ben er meerdere keren met kleine kinderen geweest en vond het levensgevaarlijk af en toe. Als inwoner van Zaandam en fietser vind ik het ook bespottelijk dat de Zaanse Schans heel veel belastinggeld kost ondat het nog steeds gratis toegankelijk is mede vanwege die fietspaden. Geef Zaandammers gratis toegang en vraag die buitenlanders entree. Dus ik begrijp wel dat eigenlijk niemand op de fietserbond zit te wachten. Fietspad om Zaanse Schans heen, entree heffen lasten omlaag voor de burgers zodat Zaandam eindelijk niet meer de duurste gemeente van Nederland is,iedereen blij behalve de fietsersbond.

  2. Merijn schreef:

    @BertVissers Zaandammers gratis toegang!? Gemeente Zaandam? Betwijfel of je verhaal klopt. Het is juist uniek dat je nu als inwoner van gemeente Zaanstad over de Zaanse schans kunt fietsen. Normaliter is dat goed te doen. Zomervakantie is het vaak te druk, maar als je geen haast hebt is dat ook geen probleem. Belastinggeld naar de Zaanse Schans omdat je er nu kunt fietsen? Lekker makkelijk trouwens om organisaties met een ander belang buiten te sluiten omdat het anders maar lastig wordt. Dat doen ze in een ‘bananenrepubliek’ ook. Ik dacht dat we er hier toch vaak samen proberen uit te komen. Ps: entree heffen gaat echt weinig invloed hebben op de gemeentelijke lasten van de Zaankanter. Dat is onzin.

  3. Eline Kleibrink schreef:

    Een fietstunnel onder Zaanse Schans door met een Y splitsing zodat het ene deel uitkomt op het Kalf en het andere deel in Zaandijk. Dan het SMC verplaatsen en een groot hek om de Zaanse Schans. Ik betwijfel of ik dit moet posten, straks breng ik de bestuurders nog op rare ideeën 🙂

  4. Marcel Wijkstra schreef:

    Hoofdpunt van de ontwikkelvisie is dat de balans tussen wonen, werken en recreëren moet worden hervonden.
    De Zaanse Schans is ook gewoon een woonwijk in Zaanstad en de Kalverringdijk is onderdeel van een doorgaande fietsroute langs de Zaan voor schoolgangers, forensen en toeristen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *