Het gaat maar over 3 à 4 centimeter, maar daar kan je nog lelijk over ten val komen volgens de Fietsersbond Zaanstreek. Het gaat om de stoeprandjes in de nieuwe Noorder- en Zuiderhoofdstraat in Krommenie. Die worden 3 à 4 cm hoog en dat is een heel laag stoeprandje (half zo hoog als gewone stoepranden volgens de Fietserbond).

Half zo hoog maar twee keer zo gevaarlijk: “Lage randjes zijn riskanter dan gewone hoge stoepranden” aldus de Fietsersbond. Er bestaat kans dat je door die lage randjes ten val komt als je er met je band tegenaan komt is, dat kan gemakkelijk gebeuren omdat de nieuw ingerichte straat vrij nauw is en je tegen de stoeprand aan kan komen als je voor een auto aan de kant moet.

Op dit moment zijn er in deze straat geen randen en dat kan beter zo blijven volgens de Fietserbond. De gemeente wil met de nieuwe stoeprandjes voorkomen dat fietsers op het trottoir gaan fietsen maar door die nieuwe randjes wordt de nauwe winkelstraat voor fietsers extra smal. Conclusie: “voor fietsers wordt de straat dus gevaarlijker.”

Autoluw

De Fietsersbond vindt overigens dat deze straat autoluw zou moeten worden: “Dat zou de Noorder en Zuiderhoofdstraat aantrekkelijker maken voor fietsers en voetgangers.”

Dat autoluw is overigens ook een wens van de gemeente. In het Zaans Mobiliteitsplan wordt voorgesteld ‘venstertijden’ voor het centrum van Krommenie in te voeren. Wat is dat? Dat wordt uitgelegd met verwijzing naar Zaandam waar door pollers een deel van het centrum gedurende een bepaalde periode voor autoverkeer wordt afgesloten.

Pollers in de Zuider- en Noorderhoofdstraat, dat is nog eens wat anders dan een stoeprandje van 3 centimeter!

Door Piet Bakker. Bronnen: website Fietsersbond Zaanstreek en Zaans Mobiliteitsplan. Foto van de Fietsersbond: de Noorderhoofdstraat nu (zonder stoeprandjes).