Het niet-doorgaan van het cultuurcluster betekent ook dat de fietsenstalling onder het gebouw niet doorgaan. Aan de westkant bouwt de NS wel een nieuwe fietsenstalling.

Aan de oostkant blijft het behelpen. De ‘officiële’ NS-stalling wordt alleen voor OV-kaarthouders en blijft lastig bereikbaar. Op de Korte Rozengracht verkeert de stalling al jaren in een belabberde staat.

De ontwikkelaars van het stationsgebied (NS en Zaanstad) lijken zich nauwelijks op het ‘huidige’ fietsparkeren te richten. De rekken bij de stalling aan de Korte Rozengracht zijn voor een groot gedeelte kapot; wrakken en weesfietsen worden slechts beperkt weggehaald. En wie naar het station wil, moet nog steeds met de vermaarde noodtrap.

De stalling aan de Stationsstraat verkeert ook in slechte staat, de rekken boven zijn vaak half vastgeroest, en ook hier worden wrakken en weesfietsen nauwelijks opgeruimd. Het bord dat een verkeerd geparkeerde fiets binnen een uur wordt weggehaald staat er alleen voor de show.

De fietser gaat zelf op zoek naar alternatieven. De rekken aan het Rustenburg zijn meestal vol (ondanks waarschuwingen worden er nauwelijks langparkeerders aangepakt of weesfietsen en andere wrakken verwijderd). Een alternatief is het Smidspad, lekker dichtbij station… jammer voor mensen met een kinderwagen of invaliden…

Of gewoon voor het station… tegen de cultuurclusterschutting…

Kan het anders? Zeker. Wij waren in Groningen, Zwolle, Utrecht en Den Bosch (onder: gratis, met wc, bewaking en van ’s morgens vroeg tot 22:00 open, midden in het centrum).