‘Goochelen met parkeernormen.’ Zo noemt de bekende parkeerdeskundige Giuliano Mingardo het beleid van gemeentes om veel minder parkeerplaatsen bij nieuwbouw te realiseren dan eigenlijk nodig is. Ook Zaanstad doet hieraan mee. ‘Op papier klopt het. Maar in de praktijk niet,’ aldus ‘parkeerprofessor’ Mingardo.

Hoeveel parkeerplaatsen moeten er bij nieuwbouwprojecten komen? Het antwoord op die vraag is een getal, dat de parkeernorm wordt genoemd. Bijvoorbeeld één parkeerplaats voor elke woning. Of één parkeerplaats voor twee woningen, wanneer je er vanuit gaat dat maar de helft van de huishoudens een auto wil aanschaffen. Veel gemeenten, waaronder Zaanstad, hanteren bij nieuwbouwprojecten parkeernormen die niet overeenkomen met de praktijk, zegt de bekendste parkeerdeskundige van Nederland, Dr. Giulioano Mingardo van het Rotterdamse Erasmus Center for Urban, Port and Transport economics, tegen De Orkaan. 

Verschillende Zaanse nieuwbouwprojecten kampten de afgelopen maanden direct na oplevering met parkeerproblemen. Zoals de Zaanse Helden en het Gouwpark. Zaanstad berekende bij verschillende projecten parkeernorm van ruim beneden de één. Zo werden bij de Zaanse Helden voor 356 huurwoningen maar 248 parkeerplaatsen gerealiseerd. (0,7 parkeerplaatsen per woning).

In de praktijk, zo becijferde De Orkaan onlangs op basis van cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek, zijn er in Zaanstad minstens zoveel geregistreerde personenauto’s als woningen – wat een parkeernorm van precies één parkeerplaats per woning zou inhouden.

Parkeerplaatsen leveren te weinig op

Mingardo doet al jaren onderzoek naar het parkeerbeleid van Nederlandse gemeenten:

‘Het is nu eenmaal een feit dat Nederland enorm veel nieuwe woningen nodig heeft. Het bouwen van parkeerplaatsen vinden veel projectontwikkelaars duur. Dus die hebben liever wat minder parkeerplaatsen ten opzichte van het woonoppervlak. Minder bouwen is geen optie, dus wordt er overal in Nederland behoorlijk optimistisch naar de parkeernorm gekeken.’

Dr. Giuliano Mingardo
Dr. Giuliano Mingardo. Foto: aangeleverd.

Volgens de onderzoeker gaat dit de verkeerde kant op:

‘Er werd een paar decennia geleden ook wel met een parkeernorm van twee gewerkt, toen we er vanuit gingen dat veel huishoudens wel twee auto’s zouden gaan bezitten. Dat komt wel voor, maar lang niet overal. Nu wordt er juist soms vanuit gegaan dat twee woningen maar één parkeerplaats nodig hebben. Ik zie parkeernormen van 0,5 of soms zelfs 0,3. Dit is problematisch, omdat er geen enkel wetenschappelijk bewijs bestaat voor de aanname dat het autobezit afneemt.’

Deelauto’s

Zaanstad zet bij nieuwbouwprojecten ook in op het gebruik van deelauto’s en stelt dat het gebruik daarvan nog eens 10 procent minder parkeerplaatsen nodig maakt. Een aantal gemeenteraadsfracties vroeg zich eerder deze maand tijdens een Zaanstadberaad af of de gemeente eigenlijk voldoende onderzoek heeft gedaan naar deze aanname. Ook de parkeerprofessor heeft flinke twijfels:

‘Bijna iedereen wil wel minder gaan autorijden, maar vrijwel niemand wil helemaal van zijn of haar auto af. Op een regenachtige dag willen de meeste autobezitters gewoon in hun eigen auto kunnen stappen om ergens droog te komen. Eerst naar een deelauto fietsen is dan helemaal geen aantrekkelijk alternatief.’

De politieke partijen overwegen om nog harder aan te dringen op een wetenschappelijke onderbouwing van de parkeernorm bij bouwprojecten in Zaanstad en die eventueel aan te passen, om parkeerproblemen in de toekomst te voorkomen. Wat is volgens Mingardo de ideale parkeernorm voor bouwprojecten in het stedelijke deel van Zaanstad?

‘Hoe groter de stad, hoe minder je een auto nodig hebt. In Londen kan je overal met de metro komen en in Amsterdam of Rotterdam voor een groot deel ook. Maar bij de kleinere steden, zoals Zaandam, kom je toch al snel uit op een parkeernorm van rond de één: voor iedere woning één parkeerplaats.’

Door Arne Doornebal. Bron: interview met Giuliano Mingardo en eerder nieuws op De Orkaan.