Vorig jaar waren er 499.157 ‘vliegbewegingen’ (starts en landingen) op Schiphol, een groei van 0,5 procent ten opzichte van 2017. Maar met die groei zit Schiphol net aan de grens van wat mag: maximaal 500.000.

Ook in 2019 en 2020 mag Schiphol niet over die grens. Hans Alders, voorzitter van de Omgevingsraad Schiphol (ORS), stelt echter dat wat hem betreft een ‘bescheiden’ groei naar 510.000 tot en met 2023 wel een optie is.

Alders sprak op persoonlijke titel want binnen de ORS is geen meerderheid voor die plannen. Wethouder Hans Krieger (VVD) zit namens Zaanstad in de ORS.

De Omgevingsraad is zelf voor een ‘pas op de plaats’:

“luchtvaartpartijen en de omgeving steunen ook dit ultieme voorstel niet. Bij de omgevingspartijen is geen steun voor een ontwikkeling van de luchthaven voorbij de 500.000 vliegtuigbewegingen. De luchtvaartsector dringt aan op meer ontwikkelruimte voor de komende jaren dan in het voorstel van de voorzitter.”

Eerder meldde Schiphol-directeur Dick Benshop dat een groei naar 540.000 vliegbewegingen in 2030 wat hem betreft de beste optie was. Dat zou ook blijken uit een Milieu Effect Rapportage voor de luchthaven.

De groei zou mogelijk zijn omdat vliegtuigen stiller worden. Het aantal klachten over Schiphol blijft echter hoog.

Of de bouw van Lelystad Schiphol kan ontlasten is nog maar de vraag, Europese richtlijnen blijken Lelystad als ‘overloop’ vliegveld voor Schiphol in de weg te staan. Dat zou betekenen dat ook nieuwe maatschappijen en nieuwe vluchten op Lelystad komen, het totale vliegverkeer neemt daardoor weer toe. In de plannen van Alders zou Lelystad al 10.000 vluchten per jaar moeten overnemen in de komende vijf jaar.

Zaanstad pleitte eerder voor de Lelystad-lobby, die steun werd later ingetrokken.