“In de dienstregeling van 2025 gaan er 1600 treinen meer per week rijden dan in de huidige dienstregeling” meldt de NS over de “grootste wijziging in jaren” die de vervoerder in 2025 wil doorvoeren. Voor de reizigers in de Zaanstreek verandert er niet zo veel.

Intercitytreinen tussen Amsterdam en Alkmaar gaan vaker rijden op vrijdagochtend, zaterdag en zondag. En mogelijk komt er een nachttrein tussen Alkmaar en Amsterdam (maar stopt die op Zaandam? – nee dus). De sprinter naar Hoorn en Schiphol gaat ook vaker rijden.

De plannen moeten nog worden goedgekeurd, en de NS moet ook nog extra personeel vinden als het doorgaat, dat wordt nog een ‘uitdaging’ aldus het persbericht. De belangrijkste verandering bij de intercity’s:

“Frequentieverhoging Amsterdam–Alkmaar: op vrijdag (vanaf start), zaterdag en zondag elk kwartier een Intercity. Nu is dat op vrijdagochtend, zaterdag en zondag elk half uur.”

Kwartierdienst?

In het nieuwsbericht heeft de NS het over een ‘kwartierdienst’. Het zijn wel vier treinen per uur maar die gaan niet om het kwartier (maar om de 10 en 20 minuten). De woordvoerder van de NS laat weten dat het geen echte ‘kwartierdienst’ wordt maar dat het 10/20-minutenschema blijft.

Bij de sprinters gaat de rechtstreekse trein naar Schiphol vaker rijden. De sprinter Hoorn–Hoofddorp (stopt in Zaandam) gaat “weer elk half uur rijden, de laatste gaat een half uur later vertrekken, namelijk om 00.08 uur vanuit Hoofddorp.”

Nachttrein- UPDATE

De nachttrein is een plan, maar daar heeft de Zaanstreeks niks aan. De nachttrein wordt een rechtstreekse dienst tussen Alkmaar en Amsterdam en stopt niet op de tussengelegen stations. Het is een initiatief van de gemeente Alkmaar die daar ook apart voor betaalt. In de raad van Zaanstad is in 2018 gesproken over zo’n verbinding maar het college raadde dat af vanwege de kosten. Ze verwees naar de gemeente Haarlem die € 50.000 betaalde voor twee nachttreinen op vrijdag en zaterdagavond, voor een periode van 3 jaar.

Amsterdam Centraal wordt wat minder goed bereikbaar omdat daar de komende jaren veel gewerkt gaat worden “om het station klaar te maken voor de toekomst”.

Schiphol wordt wel beter bereikbaar door Airport Sprinter die elke 7.5 minuut gaat rijden tussen Centraal en de luchthaven (en stopt in Sloterdijk).

Door Piet Bakker. Bron: NS-website (hier de NH-plannen) en woordvoering. Foto: De Orkaan.