De Guisweg de Guisweg laten, niet afsluiten maar gewoon onder het spoor door. Hoe eenvoudig kan het zijn? Zo eenvoudig is het dus. Geen afsluiting van de doorgaande route via de Guisweg tussen Rooswijk / Westerkoog en oud-Koog, geen nieuwe onderdoorgang naast de A8 naar de Provincialeweg, voorlopig geen nieuwe opritten en geen afsluiting van de bestaande op- en afritten.
Deze ‘Verbreding onderzoeksscope Guisweg’ is een ‘nieuw inzicht’ dat volgens wethouder Gerard Slegers in beeld kwam omdat het voorkeursalternatief niet door de verplichte ‘ADC-toets’ dreigde te komen. Het ingrijpende plan zou namelijk een forse stikstof-emissie met zich meebrengen. Om daar goedkeuring voor te krijgen was het nodig dat er vastgesteld werd dat er geen Alternatieven waren (A), en Dwingende reden van groot openbaar belang (D) bestonden en dat uitstoot met Compensatie (C) goedgemaakt zou worden.
Compensatie
Vooral de compensatie zou een probleem worden. De stikstofdepositie van het oude plan was zo hoog ‘dat compensatie binnen de kaders van tijd niet haalbaar is’. Het zou minstens 8 jaar duren terwijl het eerste kwartaal van 2031 de deadline was.
Daar is de zaak dus vastgelopen, zodat het eerder afgeschoten alternatief weer in beeld komt. Dat alternatief was eerder onmogelijk omdat er gebruikgemaakt zou moeten worden van een deel van het terrein van Olam (ofi). Dat moet nu opnieuw worden onderzocht.
De kruising Provincialeweg/Guisweg wordt omlaag gebracht met een onderdoorgang onder het spoor voor autoverkeer en een eigen onderdoorgang voor fietsers en voetgangers, maar ‘hiervoor is het nodig dat cacaoproducent OFI (voorheen Olam Cocoa) bepaalde gronden verkoopt en haar logistiek anders organiseert’. De overwegingen zijn opzienbarend:
‘Dit zogenaamde “Alternatief Guisweg” is op meerdere aspecten gunstiger dan het eerder vastgestelde DVA Guisweg. Het scoort op basis van een eerste verkenning veel beter op het gebied van stikstof en beperkt het aantal passages met het spoor tot één passage voor zowel auto- als langzaam verkeer. Daarom wordt dit alternatief nu toegevoegd aan de onderzoeksscope.’
Treinverkeer
Het alternatief wordt uitgewerkt en ‘nader onderzocht op maakbaarheid en haalbaarheid’. Onduidelijk is vooralsnog waarom Olam/ofi nu wel zou willen meewerken.
Het is een gezamenlijk besluit van Zaanstad, Vervoerregio Amsterdam, provincie Noord-Holland, Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, ProRail en Rijkswaterstaat. De ingreep is nodig om ervoor te zorgen dat er 50 procent meer treinverkeer over de Zaanlijn kan. Met de bestaande spoorwegovergang bij de Guisweg was dat onmogelijk.
Nieuwe aansluitingen op de A8 zijn nog niet van de baan, maar dat wordt een apart project.
Op donderdag 30 oktober tussen 16.00 en 19.00 uur is er een open dag aan de Wezelstraat 24 in Koog aan de Zaan over het project en dus ook over het nieuwe alternatief.
Door Piet Bakker op basis van Raadsinformatiebrief en nieuwsbrief Project Guisweg.
Sinds begin 2018 is gewerkt aan het project dat nu dus is afgeschoten. Hart voor Stad krijgt helaas dus gelijk. Wat een kosten en wat een vertraging. En de nieuwe plannen kunnen ook nog onhaalbaar blijken te zijn. En wat dan? De optie verdiept spoor tussen de twee stations zou zeker bij verder onderzoek meegenomen moeten worden.
En een fietsBRUG in plaats van een enge tunnel!!!! Complimenten voor dit plan. Doe maar!! Helemaal voor!!!!
Nou, dat heeft even lang geduurd maar nu hebben ze toch het licht gezien.
Ik denk dat dit plan nog geodkoper is dan de het eerste plan.
Nu nog even wachten en dan gaan we door naar het volgende alternatief en dat is het spoor verdiept aanleggen.
In andere steden is dat ook gebeurt. Het kan gewoon.
Er is dan meteen een ontsluitng voor Wersterwatering en veilige oversteken voor fietsers (geen tunneltjes).
Als dit zo op wordt gepakt waar ik voorstander van ben, dan moeten we er wel rekening mee houden dat het een gigantische operatie gaat worden.
Dit zal dan voor twee jaar oponthoud en omleidingen geven, dit is ook zo bij de andere plannen.
Wonderlijk. Het nu gepresenteerde aantrekkelijke alternatief van een verdiepte Guisweg is al in de jaren tachtig (of was het in de jaren 90?) geopperd in de afstudeerscriptie van een Zaankanter. Heeft het NHD indertijd nog uitgebreid aandacht aan besteed. En het komt nu pas in beeld bij Zaanstad... ?
Heel goed plan, geen bezwaarprocedures mogelijk maken en zo snel mogelijk starten.
Even denken, dit idee is al zo’n 40 geleden geopperd.
Was tot op heden niet haalbaar en meer onzinnige redenen om dit plan niet uit te voeren.
Waarom is (en wordt) er zo lang getreuzeld om dit eenvoudigere idee uit te voeren?
In de tussentijd zijn er o.a. in Zaandam meerdere tunnels aangelegd…