De Guisweg de Guisweg laten, niet afsluiten maar gewoon onder het spoor door. Hoe eenvoudig kan het zijn? Zo eenvoudig is het dus. Geen afsluiting van de doorgaande route via de Guisweg tussen Rooswijk / Westerkoog en oud-Koog, geen nieuwe onderdoorgang naast de A8 naar de Provincialeweg, voorlopig geen nieuwe opritten en geen afsluiting van de bestaande op- en afritten.

Deze ‘Verbreding onderzoeksscope Guisweg’ is een ‘nieuw inzicht’ dat volgens wethouder Gerard Slegers in beeld kwam omdat het voorkeursalternatief niet door de verplichte ‘ADC-toets’ dreigde te komen. Het ingrijpende plan zou namelijk een forse stikstof-emissie met zich meebrengen. Om daar goedkeuring voor te krijgen was het nodig dat er vastgesteld werd dat er geen Alternatieven waren (A), en Dwingende reden van groot openbaar belang (D) bestonden en dat uitstoot met Compensatie (C) goedgemaakt zou worden.

Compensatie

Vooral de compensatie zou een probleem worden. De stikstofdepositie van het oude plan was zo hoog ‘dat compensatie binnen de kaders van tijd niet haalbaar is’. Het zou minstens 8 jaar duren terwijl het eerste kwartaal van 2031 de deadline was.

Daar is de zaak dus vastgelopen, zodat het eerder afgeschoten alternatief weer in beeld komt. Dat alternatief was eerder onmogelijk omdat er gebruikgemaakt zou moeten worden van een deel van het terrein van Olam (ofi). Dat moet nu opnieuw worden onderzocht.

De kruising Provincialeweg/Guisweg wordt omlaag gebracht met een onderdoorgang onder het spoor voor autoverkeer en een eigen onderdoorgang voor fietsers en voetgangers, maar ‘hiervoor is het nodig dat cacaoproducent OFI (voorheen Olam Cocoa) bepaalde gronden verkoopt en haar logistiek anders organiseert’. De overwegingen zijn opzienbarend:

‘Dit zogenaamde “Alternatief Guisweg” is op meerdere aspecten gunstiger dan het eerder vastgestelde DVA Guisweg. Het scoort op basis van een eerste verkenning veel beter op het gebied van stikstof en beperkt het aantal passages met het spoor tot één passage voor zowel auto- als langzaam verkeer. Daarom wordt dit alternatief nu toegevoegd aan de onderzoeksscope.’

Treinverkeer

Het alternatief wordt uitgewerkt en ‘nader onderzocht op maakbaarheid en haalbaarheid’. Onduidelijk is vooralsnog waarom Olam/ofi nu wel zou willen meewerken.

Het is een gezamenlijk besluit van Zaanstad, Vervoerregio Amsterdam, provincie Noord-Holland, Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, ProRail en Rijkswaterstaat. De ingreep is nodig om ervoor te zorgen dat er 50 procent meer treinverkeer over de Zaanlijn kan. Met de bestaande spoorwegovergang bij de Guisweg was dat onmogelijk.

Nieuwe aansluitingen op de A8 zijn nog niet van de baan, maar dat wordt een apart project.

Op donderdag 30 oktober tussen 16.00 en 19.00 uur is er een open dag aan de Wezelstraat 24 in Koog aan de Zaan over het project en dus ook over het nieuwe alternatief.

Door Piet Bakker op basis van Raadsinformatiebrief en nieuwsbrief Project Guisweg.