Historisch Zaandam had in 2023 nog bezwaren tegen de sloop van Vinkenstraat 76 en 78 in Zaandam. De twee houten woningen uit 1840 en 1900 zouden typische voorbeelden van Zaanse houtbouw van arbeiderswoningen zijn.

Het protest mocht niet baten, Zaanstad heeft niet eens de moeite genomen om de historische waarde vast te stellen aldus Historisch Zaandam. Locus Delicatus BV (ja zo heet het echt, Locus = plaats, Delicatus = bekoorlijk) mag hier 15 appartementen bouwen. Zonder parkeerplaatsen. Zaanstad stelt dat er ruim 11 parkeerplaatsen bij moeten komen: “Dit is een forse verhoging, het is niet mogelijk om op eigen terrein parkeergelegenheid te realiseren om aan deze parkeerbehoefte te voldoen.”

(Dat is natuurlijk prima mogelijk, maar dan verdient de ontwikkelaar er minder aan, maar goed, dit terzijde.)

Zaanstad zoekt een list, er “wordt gezocht naar een andere optie” en “uitzonderingsmogelijkheden”. Dat lukt, het ligt namelijk in een ‘betaald parkeren’-gebied, “de ontwikkelaar heeft dan de verantwoordelijkheid om bewoners/gebruikers te wijzen op het feit dat zij niet in aanmerking komen voor een vergunning.” Dat gaat Locus Delicatus BV doen: geen parkeerplek en geen parkeervergunning. Zaanstad gaat er nog even stevig overheen:

“De moderne stadsbewoner heeft steeds minder behoefte aan een eigen auto. Gezien de doelgroep en de afmetingen van de appartementen geldt bovendien dat deze in de regel aantrekkelijk zijn voor mensen die niet de beschikking hebben over een auto.”

Probleem bij deze redenering is dat daarvoor geen enkel bewijs is, in tegendeel, in Zaanstad zijn 98 auto’s op 100 huishoudens en dat aandeel stijgt elk jaar. Daarbij komen nog zo’n 10 procent lease-auto’s, en bedrijfsauto’s (busjes) en auto’s met buitenlandse kentekens.

Achterdeur van een van de houten huisjes (Paul de Vries)

Door Piet Bakker. Bronnen: aanvraag bouwvergunning, bezwaren Historisch Zaandam. Foto’s: De Orkaan (foto deur van Paul de Vries). Onder: impressie van hoe het moet worden.

Bekoorlijke plek…