Komt dat busbrug-onderzoek er nog?

De affaire rond busbrug De Binding sleept zich voort. Nu is de brug tijdelijk open vanwege werkzaamheden aan de Houtveldweg, maar waarschijnlijk gaat hij daarna weer dicht tijdens de spits.

‘Waarschijnlijk’. Want wethouder Verschuren heeft de raad beloofd onderzoek te doen voordat de brug permanent open gaat zoals in het collegeakkoord is afgesproken. Maar waar is het onderzoek?

Wat zou een betere onderzoeksperiode zijn dan nu, als de brug tijdelijk open is? Er kan in een reële setting en over een langere periode gemeten worden hoeveel verkeer door Westerwatering en Westerkoog komt. En hoe hard rijden ze? En is er extra sluipverkeer van buiten de wijk dat van de route gebruik maakt?

Een perfecte proefperiode. En bovendien heeft de wethouder zo’n onderzoek al in 2014 beloofd.

Paul Laport van GroenLinks en Roland van Braam van de SP zijn er niet gerust op. Ze willen van Verschuren weten of het klopt dat het onderzoek nog steeds niet is uitgevoerd. En als het niet gebeurd is:

“is er dan wel een nulmeting verricht zodat mogelijke effecten goed gemonitord kunnen worden? Zo ja, kunnen wij daar inzicht in krijgen? Zo nee, waarom is een dergelijke meting niet verricht?”

En bovendien zijn ze benieuwd of het toegezegde overleg met de bewoners al plaatsgevonden heeft en waarom er geen verkeerstechnische maatregelen als 30km-zones of gescheiden fietspaden zijn genomen.

2 reacties op Komt dat busbrug-onderzoek er nog?

  1. Boon schreef:

    Er is blijkbaar geld zat in Zaanstad, hup nog een onderzoek. Nee , het ligt hem gewoon aan de Westerkogers die anderen niet door hun wijk willen/wilden. Gewoon de weg alsnog rechtdoor trekken en het probleem is opgelost. Prinsen stichting op de plek van de sporthal en net als bij de A10 over de weg heen.
    Maar nogmaals de Westerkogers hebben dit geheel aan hun eigen onwil te danken.

  2. PeterH schreef:

    Wat zou zo’n onderzoek nou helemaal moeten uitwijzen? Dat er verkeer over de brug rijdt? Lijkt me logisch.
    De Westerwatering wordt alleen maar drukker nu er (gelukkig) weer mooie nieuwbouw bij komt. Dat leidt logischerwijs tot toenemend verkeer, dus óók autoverkeer. Daar heb je geen onderzoek voro nodig.
    Om het autoverkeer van een dergelijk grote woonwijk over één tweebaansweggetje – de houtveldweg – af te handelen, is niet van deze tijd. Om de ontsluiting van de Westerwatering aanvaardbaar te houden, moeten we alle infrastructuur benutten. Dus die brug gewoon open houden voor alle verkeer.

Hier vind je onze regels

Reageren? Ja, graag!

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *