Kruising Leliestraat – Provincialeweg grondig op de schop

De kruising Leliestraat – Provincialeweg wordt aangepakt om deze veiliger voor fietsers en voetgangers te maken.

Het hele stuk bij de kruising wordt ook een 50km-zone. De werkzaamheden zijn deze week beginnen en duren tot begin augustus.

Er komt een extra rijstrook en verkeerslichten die anders ingericht worden zodat automobilisten die groen licht hebben vanaf de Provincialeweg geen overstekende fietsers en voetgangers meer kruisen als ze de Leliestraat inrijden.

Ook de bestrating op de Parallelweg tussen de Leliestraat en de Mallegatsloot wordt vervangen.

De 13 bomen op de stoep tussen huisnummer 10 t/m 36 langs de Parallelweg worden gerooid. Daarna wordt de indeling van de stoep, parkeerplaatsen en de rijweg verbeterd. Er worden zeven bomen teruggeplant.

Deel dit artikel:

7 reacties op Kruising Leliestraat – Provincialeweg grondig op de schop

  1. E van Es schreef:

    Misschien gelijk signalering/ detectie in het wegdek? Sta hier veel te wachten op op groen springende stoplichten voor niet (op dat moment) bestaand verkeer. En dan door naar dat andere toffe kruispunt Guisweg…..
    Ik zeg trein tunnelbak uitgraven, kruising erover heen.

  2. Peter Goldstein schreef:

    En wéér moeten bomen wijken voor parkeerplaatsen. Bomen met een toekomst/groeiverwachting van meer dan 15 jaar zelfs (op één na) lees ik op https://buitengewoon.zaanstad.nl/projecten/kruispunt-leliestraat-provincialeweg.
    Ik leg het nóg maar eens uit:
    Bomen nemen CO2 op, zorgen verkoeling, zijn goed voor de waterhuishouding, bieden habitat aan dieren en dragen bij aan het algemeen welzijn.
    Auto’s stoten CO2 uit (nee niet zolang ze geparkeerd staan, duh) en verstening is slecht voor de waterhuishouding en veroorzaakt hittestress.
    Hoezo beweert Zaanstad nog klimaatneutraal te willen zijn?
    OK, er komen 7 sprietjes voor terug en “In de nieuwe situatie krijgen de te
    planten bomen een groeiplaatsintichting voorzien van een wortelscherm.”
    Kan iemand mij uitleggen wat dat is (nee, het was niet míjn spelfout) en hoe zoiets de bomen ten goede komt?
    “Fietsers en voetgangers die de Leliestraat oversteken ervaren de kruising nu als gevaarlijk. Tijdens groen licht kunnen er ook auto’s van de Provincialeweg afslaan om de Leliestraat in te rijden. Deze auto’s kruisen dan de overstekende fietsers en voetgangers.”
    Hoeveel ongelukken zijn daar eigenlijk gebeurd met afslaand verkeer en fietsers / voetgangers?
    Is het niet mogelijk (en veel goedkoper) om eerst maar eens alleen de verkeerslichten anders af te stellen en de overstekers iets meer tijd te geven?

    • Suzanne Serton schreef:

      Het is echt niet veilig daar Peter. Ik kom er niet zo vaak en toch kan ik me ettelijke keren herinneren dat het bijna is misgegaan.
      De gemeente haalt natuurlijk wel voor de zoveelste keer bomen weg. Daar vraag ik me ook van af of dat niet anders en beter kan. De ambities van bomen terugplaatsen worden niet gehaald. Terwijl er natuurlijk veel en veel meer bomen zouden moeten worden geplaatst dan gekapt.
      De mensen bij verkeer en openbare ruimte mogen wat mij betreft wat budget uitgeven voor bijscholing.

  3. Piet Davon schreef:

    Wederom wordt gekozen voor auto’s i.p.v. bomen. Waarom zijn toch geen partijen binnen Zaanstad die opkomen voor groen (in dit geval de bomen). Toch niet iedereen is pro auto mag ik hopen. Idd veel te winnen door eerst eens goed afstellen stoplicht (ook bij de Guisweg trouwens). Kost minder en hoef je ook niet te kappen.

    Nog even en alle bomen in Koog aan de Zaan zijn weg, maar kunnen wij wel lekker autorijden en parkeren.

  4. Bert Versteeg schreef:

    Het meest gevaarlijke is dat stoplicht waar je vanaf de Parallelweg de Provinciale Weg kunt oprijden, ik hoop dat ze dat weghalen.
    Als je als fietser komende vanaf het fietspad bij de verkeerslichten oversteekt en je wilt rechtsaf de Parallelweg moet je drommels goed oppassen dat ze je niet van je fiets rijden want sommige automobilisten geven behoorlijk gas daar om nog even snel het stoplicht te halen.
    Een ander punt is dat automobilisten komende vanaf de Parallelweg keren om richting Zaandam te rijden dus daar moet een keerverbod komen en het derde vrij gevaarlijke situatie is dat je tussen de stoplichten voor het station de mogelijkheid hebt mensen op te halen of weg te brengen dus als je als fietser of voetganger bij de oversteekplaats groen licht hebt moet je goed uitkijken want automobilisten die daar wegrijden hebben geen stoplicht meer en hebben dus in theorie voorrang ook al heb je groen licht.
    De oplossing zou zijn een extra verkeerslicht voor de oversteekplaats te zetten.
    De oversteekplaats om de Leliestraat over te steken vind ik niet zo heel gevaarlijk hoewel het daar ook opletten is natuurlijk.
    Maar veel fietsers die komende vanuit de Leliestraat naar het tunneltje willen zorgen voor gevaarlijke situaties door ter hoogte an de Annemoonstraat al de Leliestraat oversteken en dan tegen het verkeer naar het stoplicht rijden en dat terwijl er aan beide kanten van de Leliestraat een oversteekplaats is.
    Het laatste punt dat ik nog heb is dat het fietspad langs de Provinciale Weg vanaf 10 meter voor de fietsersoversteekplaats tot 10 meter er na verbreed wordt zodat er een opstelstrook oor fietsers kan komen want nu zie ik regelmatig dat het doorgaande fietspad is geblokkeerd door fietsers die willen oversteken.

  5. Theo Stegenga schreef:

    Ontzettend herkenbaar, wat u schrijft.
    Echter, als de bestuurders zich gewoon aan de regels zouden houden, is er niks aan de hand.
    Om op uw geschreven situaties in te gaan:
    Vanaf de parallelweg de provincialeweg oprijden is veiliger met verkeerslicht, aangezien er duidelijk gedicteerd wordt wanneer iemand mag rijden.
    Keren richting Zaandam is daar niet toegestaan, aangezien de pijlen op het wegdek een verplichte rijrichting aangeven die over het kruispunt moet worden gevolgd.
    Er staat vanaf die kant nergens een pijl naar links, dus keren is niet toegestaan.

    De brengen-halen situatie die u beschrijft behoeft ook geen verkeerslichten. U schrijft dat de auto’s dan voorrang hebben, maar dat klopt niet, aangezien bestuurders die gaan wegrijden vanaf de parkeerplaats een bijzondere manoeuvre doen en daarbij alle andere verkeer voor moeten laten gaan.

    U beschrijft zelf het probleem met de fietsers al die richting het tunneltje willen.

    Nogmaals allemaal herkenbare punten, maar ze hebben niks te maken met de indeling of situatie van het kruispunt.
    Men moet zich simpelweg aan de verkeersregels houden, dan is er niks aan de hand 🙂

  6. Bert Versteeg schreef:

    Meneer Stegenda, u noemt een hekel punt, als iedereen zich aan de verkeersregels houd dan is er niets aan de hand, dat klopt maar in Nederland vallen jaarlijks 700 doden en 20.000 gewonden in het verkeer grotendeels veroorzaakt doordat men zich niet aan de regels houd.
    Op deze kruising zijn ongelukken gebeurd veroorzaakt door de punten die ik aangaf.
    Daar zijn ook ongelukken gebeurd doordat men zich niet aan de maximum snelheid heeft gehouden daarom is het goed dat die nu wordt verlaagd naar 50 km/u maar ook aan die maximum snelheid zal menig automobilist of motorrijder maling hebben en ook menig fietser zal door rood blijven rijden dus ongelukken zullen blijven gebeuren maar hopelijk dragen de aanpassingen aan het kruispunt wel bij aan een veiliger situatie.

Hier vind je onze regels

Reageren? Ja, graag!

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *