Losse tegels? Zwerfafval? Graffiti? Overlast? Melden!

Klagen zit de Zaankanter (de Nederlander?) in het bloed. En vaak is de gemeente de pineut… die heeft het gedaan, is verantwoordelijk of zou er wat aan moeten doen.

Maar hoe dan? Is de gemeente wel verantwoordelijk? En weet de gemeente het wel?

Hier leggen in het kort – echt! – uit wat je kan doen en welke zaken je bij de gemeente wel en niet kan regelen als je klachten hebt over losse tegels, zwerfafval, graffiti en andere “gebreken en ongemakken in de openbare ruimte.”

Wat kan je doen?

  • Langslopen op Stadhuisplein 100, Zaandam
  • Een brief sturen naar postbus 2000, 1500 GA Zaandam
  • Bellen naar 14 075 (op werkdagen van 8.30 tot 17.00 uur)
  • Whatsapp: 06 1043 4693 (antwoord op werkdagen tussen 08.30 en 17.00 uur)
  • Via Facebook
  • Via Twitter

In vrijwel alle gevallen zal je echter naar het Meldpunt Openbare Ruimte gestuurd worden. Daar kan je kiezen uit:

  • (Ge)bouw of graffiti
  • Afval
  • Brug, tunnel of viaduct
  • Groen en (speel-)voorzieningen
  • Lantaarnpalen en verkeerslichten
  • Verkeer en bestrating
  • Water en riolering
  • Overlast

Bij elk onderdeel kom je in een submenu waar je uit kan kiezen en vervolgens kan je de klacht indienen.

Wij zeggen: doen! (en meld het ons als het niet afdoende opgelost wordt)

Met dank aan Pieter de Vente en de gemeente Zaanstad die via een tweet ons op dit idee brachten (en voor de foto zorgde: losliggende tegels aan de Oostzijde).

Openbaar Ongemak

Op dit bericht kwamen al enkele reactie van Orkaan-lezers. We zetten ze hier onder elkaar, en proberen bij te houden of ze afgehandeld zijn.

Losliggende tegels aan de Oostzijde (zie boven, is inmiddels door de gemeente opgelost)

Zwerfafval langs de Provincialeweg in Wormerveer (opgelost door melder zelf)

Wateroverlast bij station Krommenie. Water loopt niet weg. Is het klachtenformulier van de gemeente gemeld, volgens Zaanstad is het “geen openbare weg” en is het de verantwoordelijkheid van ProRail.

 

Deel dit artikel:

2 reacties

  • Rienk Spiekstra

    Het is ook mogelijk bij Zaanstad een melding te doen op de website ( of is dat al een beetje ouderwets naast Twitter en Facebook). Gewoon op de website van de gemeente (www.zaanstad.nl) zit een groot blauw vlak “melding maken”. Als je daarop klikt krijg je een menu dat gevolgd kan worden. Daar staan dezelfde keuzes als in het artikel. Daar staat ook dat je bij calamiteiten buiten de kantooruren een melding kunt doen “Na 17.00 uur of in het weekend kunt u een calamiteit (spoedmelding) doorgeven aan de wachtdienst via 075-6701701.”

  • Eelco

    Wat ik zo raar vind is dat als je 14 075 belt, dat je eerst moet melden voor welke gemeente je belt. Dat zou toch af te leiden moeten zijn uit ‘075’, of belt heel het land ’14 075′ als hij zijn gemeente wil spreken?

    Melden via Whatsapp gaat overigens lekker vlot. Websites kan ook, maar daar moet je aak 3 schermen met tich vragen invullen, via whatsapp vele malen makkelijker is mijn ervaring. En snel antwoord, binnen de werktijden uiteraard.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *