Klagen zit de Zaankanter (de Nederlander?) in het bloed. En vaak is de gemeente de pineut… die heeft het gedaan, is verantwoordelijk of zou er wat aan moeten doen.

Maar hoe dan? Is de gemeente wel verantwoordelijk? En weet de gemeente het wel?

Hier leggen in het kort – echt! – uit wat je kan doen en welke zaken je bij de gemeente wel en niet kan regelen als je klachten hebt over losse tegels, zwerfafval, graffiti en andere “gebreken en ongemakken in de openbare ruimte.”

Wat kan je doen?

  • Langslopen op Stadhuisplein 100, Zaandam
  • Een brief sturen naar postbus 2000, 1500 GA Zaandam
  • Bellen naar 14 075 (op werkdagen van 8.30 tot 17.00 uur)
  • Whatsapp: 06 1043 4693 (antwoord op werkdagen tussen 08.30 en 17.00 uur)
  • Via Facebook
  • Via Twitter

In vrijwel alle gevallen zal je echter naar het Meldpunt Openbare Ruimte gestuurd worden. Daar kan je kiezen uit:

  • (Ge)bouw of graffiti
  • Afval
  • Brug, tunnel of viaduct
  • Groen en (speel-)voorzieningen
  • Lantaarnpalen en verkeerslichten
  • Verkeer en bestrating
  • Water en riolering
  • Overlast

Bij elk onderdeel kom je in een submenu waar je uit kan kiezen en vervolgens kan je de klacht indienen.

Wij zeggen: doen! (en meld het ons als het niet afdoende opgelost wordt)

Met dank aan Pieter de Vente en de gemeente Zaanstad die via een tweet ons op dit idee brachten (en voor de foto zorgde: losliggende tegels aan de Oostzijde).

Openbaar Ongemak

Op dit bericht kwamen al enkele reactie van Orkaan-lezers. We zetten ze hier onder elkaar, en proberen bij te houden of ze afgehandeld zijn.

Losliggende tegels aan de Oostzijde (zie boven, is inmiddels door de gemeente opgelost)

Zwerfafval langs de Provincialeweg in Wormerveer (opgelost door melder zelf)

Wateroverlast bij station Krommenie. Water loopt niet weg. Is het klachtenformulier van de gemeente gemeld, volgens Zaanstad is het “geen openbare weg” en is het de verantwoordelijkheid van ProRail.