Er komen steeds meer klachten over Schiphol bij Zaanstad binnen. Vergeleken met de coronaperiode (2020-2021) wordt er wel meer gevlogen, maar vergeleken met de periode daarvoor niet. Nu ligt het aantal vluchten zo’n 20 procent onder het aantal van voor corona (2017-2019).

In 2022 wordt niet anders gevlogen dan in de periode voor corona. De Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) kon geen afwijkende patronen vinden als die twee periodes met elkaar worden vergeleken. Alleen wordt er ’s nachts meer over de Zaanstreek gevlogen. Maar de klachten betreffen vooral de vluchten overdag volgens de gemeente.

Toch maakt Zaanstad zich zorgen over de hinder van Schiphol en verwijst daarbij naar de Gezondheidsmonitor van de GGD:

“In Zaanstad als geheel ondervindt 43% van de respondenten matige tot ernstige hinder van vliegtuiglawaai. In Krommenie en Assendelft gaat het om 66-80% van de respondenten.”

Wethouder Breunesse (GL) antwoordt op vragen van D66-raadslid Mariam Talim (waar ook veel klachten binnenkwamen):

“Dat het aantal vluchten na corona weer toe zou nemen lag in de lijn der verwachting. Het verschil tussen de relatief stille coronaperiode en het vliegverkeer dat in de zomermaanden weer bijna op volle sterkte overvliegt is echter groot en leidt tot veel hinder. Ook bij de gemeente komen de laatste tijd veel klachten binnen over vliegtuiglawaai.”

Nachtroute

’s Nachts wordt er wel anders (en meer over de Zaanstreek) gevlogen vanwege een nieuwe nachtroute op de Polderbaan die half juli is ingevoerd. De klachten betreffen de dagvluchten, en die vliegbewegingen geven volgens de wethouder voor en na corona eenzelfde beeld. Zaanstad heeft zich overigens in het Schiphol-overleg tegen deze nieuwe route gekeerd.

Breunessse schrijft ook dat Zaanstad en andere gemeenten vinden

”dat het Rijk veel meer rekening moet houden met de gezondheid en leefbaarheid in de omgeving van Schiphol dan tot nu toe gebeurt. Daarbij gaat het niet alleen om geluid, maar ook om de luchtkwaliteit, de uitstoot van CO2 en stikstof. Vliegtuiglawaai in de nacht is extra storend omdat mensen daardoor slecht slapen. In het collegeakkoord is daarom (n.a.v. een motie van de raad uit 2019) opgenomen dat Zaanstad inzet op een nachtsluiting van Schiphol en dit dragen wij ook uit.”

440.000 maximaal

Het maximaal aantal nachtvluchten is nu 29.000 en dat zou ‘op termijn’ naar 25.000 per jaar moeten; het stoppen van de nachtvluchten is op dit moment geen optie.

Schiphol verwerkte in 2017 – 2019 bijna 500.000 vluchten per jaar. In de coronajaren 2020 en 2021 was dat 227.000 en 267.000. In 2022 zal dat weer boven de 400.000 komen. Voor 2023 en daarna heeft het rijk een maximum van 440.000 vastgesteld.

Foto: vliegtuig boven Westzaan (Orkaan)

Aantal vluchten naar en van Schiphol, 1992-2022 (2022 gaat over periode t/m september)