Naoorlogs kunstwerk voorlopig gered

‘Breekbare kunst’ schreven we gisteren over een glaskunstwerk dat al maanden tegen de buitenmuur van een pand staat dat genomineerd is voor sloop. We schreven er niet bij waar het stond omdat we onverlaten niet op het idee wilden brengen het toe te eigenen. Toch scheelde het niet veel: we hadden het bijna zelf ingeladen. 

Het raam stond tegen de buitenmuur van het kantoorpand van het voormalige BAM-terrein aan de Provincialeweg en Mauritsstraat in Zaandam.

Gelukkig kregen we contact met eigenaar Investeringsmaatschappij BS BV uit Wormerveer. Aan het eind van de dag meldde hij: 

Het glas is inmiddels veiliggesteld. En zal aan het museum worden geschonken of worden herplaats in het entree van project de Kroon.

Het ‘BAM-terrein’ was vroeger Dekker’s Houthandel. Het gaat om een kunstwerk dat in 1955 door het personeel (zo’n 380 mensen indertijd) van Dekker geschonken is aan de directie. Ter gelegenheid van het eeuwfeest. De houthandel aan de Provincialeweg in Zaandam vierde de gelegenheid groots. Met de uitgave van een jubileumboek, een schitterend feest in de zalen van het Amsterdamse Krasnapolsky voor de medewerkers en met een receptie voor hotemetoten in het gemeentehuis aan de Burcht in Zaandam. Een jaar later werd de zaak geliquideerd wegens: 

‘onbevredigende winstmarges op hout en board en de stijgende lonen en sociale lasten die in deze branche niet voldoende gecompenseerd kunnen worden.’

Het glaskunstwerk toont onder meer (gemeente)wapens, een schip, vrachtwagens, bomen en de initialen LH. Daardoor was de gedachte dat het gemaakt was door de bekende Lex Horn (1916-1968). Hij was een van de belangrijkste monumentale kunstenaars van na de Tweede Wereldoorlog. We stuurden foto’s van het werk naar zijn dochter Meinke Horn. 

Wie is LH? 

Meinke Horn is gespecialiseerd in beeldende kunst, kunst in de publieke ruimte en cultureel erfgoed. Meinke wist te vertellen dat dit raam niet van de hand van haar vader is. Wel gaf ze aan dat door de kwaliteit van het werk nader onderzoek gewenst is. De vraag is nu van wie de initialen LH zijn. Als je het weet, dan horen we het graag! Mail naar info@deorkaan.nl

Het Zaans Museum is ook geïnteresseerd in het kunstwerk en de achtergrond. Maar de afdeling Erfgoed van Zaanstad zegt niets te kunnen doen omdat het niet op de monumentenlijst staat. In Amsterdam is wel ook voor naoorlogse wandkunst. Daar hebben ze bijzondere objecten in kaart gebracht. 

Het werk ligt ondersteboven. Initialen: LH
Deel dit artikel:

3 reacties op Naoorlogs kunstwerk voorlopig gered

  1. Peter Kruit schreef:

    Op 23 mei ontving Appie Jacobsen van de Rijke Historie van de Zaanstreek een aantal foto’s van Rolf Fockema met het o.a de volgende vraag:
    “Dit pand staat op de nominatie gesloopt te worden om plaats te maken voor een appartementencomplex-hoogbouw.
    Tegen de zijmuur staat een gedenkplaat. Een losse plaat van glas.
    ….. aangeboden door het personeel.
    Het is de moeite waard om die te redden. 1 tik en het is voorbij met de plaat.
    Hopelijk rolt het balletje bij jou verder”
    Hierop is door Appie actie genomen en is de gemeente hiervan in kennis gesteld. Vervolgens is hierdoor door de gemeente niets gedaan wat tot enig positief resultaat heeft geleid.
    Pas nu, naar vijf maanden, gisteren en vandaag, nadat door jullie het nodige voorwerk is verricht om de eigenaar en maker te achterhalen en de gedenkplaat te behouden, is er eindelijk een positief resultaat.
    Het Gemeente archief complimenteerde via onderstaande mail ook de eerdere melder(s) “Beste Appie, ik krijg net bericht over het glaskunstwerk bij Dekker. De huidige eigenaar heeft de plaat veiliggesteld en heeft beloofd dat het of teruggeplaatst wordt in de nieuwbouw of aan het Zaans Museum wordt geschonken. Dankzij de tips van jou en Rolf dus!”

  2. Gré Schotman-Dapper schreef:

    Kan het van Huub Loontjes (1906-1979)zijn?, Nederlandse glazenier, mozaïekkunstenaar, schilder en tekenaar. Studeerde aan de Middelbare kunstnijverheidsschool in Maastricht, trouwde in 1935 met Marie Wisman en verhuisde naar Amsterdam. Opleiding aan de Rijksacademie Amsterdam. Kreeg les van Heinrich Campendonk en Johannes Jurres. Had zelf een atelier in Amsterdam waar hij samen met zijn vrouw ook werk uitvoerde van Berend Hendriks. Buiten de regio liet hij het werk uitvoeren door het atelier van Willem Bogtman in Haarlem, Hubert Felix in Maastricht en Gebr. Den Rooijen in Roermond. Hij was lid van de Onafhankelijken. Zie ook Algemeen Handelsblad 19 juli 1952. Misschien
    de letters L. H. omgedraaid H. L.

Hier vind je onze regels

Reageren? Ja, graag!

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *