Nieuwe Zaanbrug: start april, eind 2023 klaar

Vanaf april 2022 wordt er gewerkt aan de nieuwe Zaanbrug. Eerst wordt een noodbrug gebouwd. Dan begint de sloop van de oude brug. Vervolgens wordt de nieuwe burg gebouwd.

Wat betekent dat voor omwonenden en mensen die van de brug gebruik maken?

De herinrichting van Zaanweg en Lasssiestraat zal wel verkeershinder opleveren, maar als de noodbrug er ligt, zou dat in theorie weinig overlast moeten inhouden. Omrijden is niet nodig, iedereen (behalve vrachtauto’s) mag over de noodbrug. Verkeer dat vanaf de Dubbele Buurt komt, moet verplicht de brug over, rechtdoor op de Zaanweg mag niet meer.

Fietsers vanaf Wormer hebben een apart fietspad op de noodbrug, vanaf Wormerveer wordt er op het autodeel gereden. Voetgangers kunnen van losstaand voetpad gebruikmaken. Scooters moeten op de rijweg.

Bij de presentatie van de plannen leek niet iedereen overtuigd. Dat vrachtverkeer effectief geweerd zou kunnen worden werd betwijfeld. Ook werd sluipverkeer via de Engewormer gevreesd.

De brug gaat maar één per half uur open, en één keer bij het begin van de ochtendspits. Tijdens de spits gaat de brug verder niet open. De Zaanferry gaat niet meer naar Wormerveer tijdens de bouw.

Stikstof

De nieuwe Zaanbrug kan doorgaan omdat het stikstof-probleem omzeild wordt. In de originele plannen werd voor het autoverkeer een omleidingsroute via de Clausbrug voorgesteld. Via een noodbrug was onmogelijk omdat er een verkeerschaos in zowel Wormer en Wormerveer zou ontstaan bij brugopeningen en in de spits. Maar het omrijden leverde extra stikstof op waardoor de bouw onmogelijk werd. Daarop verzonnen de Provincie en de gemeenten een list: alle autoverkeer kon plots wel over de noodbrug, en die verkeerschaos kwam gewoon niet. Bij de Clausbrug zou gemonitord worden of mensen echt niet omreden.

In de laatste plannen is deze monitoring verdwenen. Er wordt wel gemonitord op ‘verkeershinder’ met ‘visuele inspecties’ (af en toe een kijkje nemen) en met ‘tellussen’. Maar niet die op Clausbrug, wel bij Rouenweg (van de rotonde naar de noodbrug). Of de theorie klopt dat er niet omgereden wordt via Clausbrug wordt niet onderzocht.

En als het dan toch misgaat? Dan kunnen er verkeersregelaars worden ingezet en desnoods wegen worden afgezet.

Lees hier alles over de Zaanbrug.

Noodbrug
Verkeer Noodbrug
Verkeer Zaanweg bij noodbrug

ADVERTENTIE

Deel dit artikel:

8 reacties op Nieuwe Zaanbrug: start april, eind 2023 klaar

  1. Kees Huyser schreef:

    “Fietsers vanaf Wormer hebben een apart fietspad op de noodbrug, vanaf Wormerveer wordt er op het autodeel gereden. ”

    De vraag die ons allemaal bezig houdt en waarop we het antwoord met kloppend hart afwachten is natuurlijk “krijgt deze brug ook fliebertjes, en zo ja, van welke hoogte? En, wordt het wegdek geschilderd in het nieuwe Saens Geel en zo nee, waarom niet?”

  2. Leyena van der Laan schreef:

    Een Zaans minuutje in het te slopen brugwachtershuisje zou nog wel gaaf zijn! Jammer dat er geen nieuwe komt, ik blijf ze gaaf vinden!

  3. j de best schreef:

    vraag me wel af waarom je vanaf de dubbele buurt niet rechtdoor mag, stel ik ben bij slager raa en wil naar de action moet ik dus eerst rechtsaf Wormer in daar bij de rotonde rondje van de zaak en terug naar de brug dan mag ik dus wel richting action.
    of zie ik het verkeerd?

    • Cees Bier schreef:

      Staat er toch duidelijk” Omrijden is niet nodig, iedereen (behalve vrachtauto’s) mag over de noodbrug. Verkeer dat vanaf de Dubbele Buurt komt, moet verplicht de brug over, rechtdoor op de Zaanweg mag niet meer.
      We moeten toch ook aan een NOx uitstoot komen, allemaal verplicht een rondje door Wormer goed voor de overschrijding van de norm.

      • Rene Minnebo schreef:

        dit staat er, lekker duidelijk allemaal niet negatief naar u bedoelt hoor:-)

        wat valt op

        omrijden niet nodig huh?? iedereen mag over de noodbrug behalve vrachtwagens, verkeer wat van de dubbele buurt komt moet de over de noodbrug, verplicht rechtdoor op de zaanweg mag niet meer. Oke waar laten we de vrachtwagens dan en hoe zit het met omrijden is niet nodig, tuurlijk rijd je om als rechtdoor is afgesloten en je rechtsaf de noodbrug over moet. via de Ned Benedict brug en via de N246 komt u weer in de buurt van de kerkstraat en dan wijst de weg vanzelf naar de action. Of via de wandelweg dat is iets korter maar daar zal het wel erg druk worden.

        De herinrichting van Zaanweg en Lasssiestraat zal wel verkeershinder opleveren, maar als de noodbrug er ligt, zou dat in theorie weinig overlast moeten inhouden. Omrijden is niet nodig, iedereen (behalve vrachtauto’s) mag over de noodbrug. Verkeer dat vanaf de Dubbele Buurt komt, moet verplicht de brug over, rechtdoor op de Zaanweg mag niet meer.

  4. Bert Versteeg schreef:

    Ik ga echt niet over die noodbrug, ik verwacht daar chaos.
    Het ligt er aan waar moet zijn.
    Als ik naar Wormer wil ga ik vanuit Koog aan de Zaan of via de weg langs de Nauernasche Vaart en over de Clausbrug OF ik ga langs de Zaanse Schans en dan via de Enge Wormer.
    Naar Wormerveer neem ik de Provinciale Weg, dan heb ik 2 mogelijkheden, Stationsstraat of Kerkstraat.

  5. Hans Boon schreef:

    Toen de noodbrug bij Westknollendam in gebruik was kon daar gewoon vrachtverkeer over heen . Waarom kan dat hier niet? Is de noodbrug dan niet sterk genoeg ? Vreemd allemaal. Ook als je van de Dubbelebuurt kom en de weg wil vervolgen Zaanweg dan moet je via de noodbrug eerst naar Wormer en weer terug om via de noodbrug route Zaanweg te vervolgen. Ook daar snap ik niets van

Hier vind je onze regels

Reageren? Ja, graag!

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.