Nu al te weinig parkeerplaatsen in Gouwpark

In de nieuwe woonwijk Gouwpark (naast ZMC) moeten bewoners zonder eigen parkeerplaats een parkeervergunning aanvragen.

Zaanstad verwacht een tekort aan parkeerplaatsen in Gouwpark en zoekt samen met de ontwikkelaar naar een oplossing. Pas na oplevering van alle woningen zal volgens de gemeente blijken hoe groot het daadwerkelijke tekort is.

In wijk komen 250 woningen, slechts 37 daarvan hebben eigen parkeerplaatsen, dat zijn er in totaal 54 omdat deze woningen elk twee parkeerplaatsen hebben. Zaanstad:

“Dit betekent dat hier straks te weinig openbare parkeerplaatsen zijn. Om te voorkomen dat de bewoners niet in de wijk kunnen parkeren, geeft de gemeente daarom voorlopig geen bezoekersvergunningen af.”

Bezoekers kunnen volgens Zaanstad “parkeren in de twee parkeergarages in de directe omgeving van de wijk.” Op dit moment is er echter maar één parkeergarage in de buurt, die van ZMC/AH. Een tweede (157 plaatsen) komt in Oostzijderpark.

Een parkeervergunning voor bewoners van het Gouwpark kost € 105,60 per jaar. Mantelzorgers en bedrijven kunnen ook een vergunning aanvragen. De regeling gaat per 1 november in.

Volgens de website van Gouwpark hebben bewoners van appartementen een “mogelijkheid tot privé parkeerplaats.”

Oostzijderveld

Bewoners van de in aanbouw zijnde wijk Oostzijderveld/Oostzijderpark (voormalige VVZ-terrein en huidige Zaanlandia-complex) kunnen wel op eigen terrein parkeren volgens de gemeente, maar bezoekers moeten betalen. De eerste bewoners krijgen eind 2022 de sleutel van hun woning. Zaanstad:

“Deze bewoners kunnen op hun eigen terrein parkeren. Zij komen niet in aanmerking voor een parkeervergunning. In de periode dat de woningen worden opgeleverd, zal in deze buurt gefaseerd betaald parkeren worden ingevoerd.”

Dat betaald parkeren geldt dus voor bezoekers en waarschijnlijk ook voor huishoudens met meer auto’s.

In Oostzijderpark komen 530 woningen: vrije sector huurappartementen, middenhuurappartementen, horeca en een parkeergarage met 157 parkeerplaatsen.

Zaanstad:

“De komende jaren komen in deze wijken in Zaandam honderden woningen. De gemeente wil bijdragen aan de leefbaarheid en bereikbaarheid in deze gebieden. Door het parkeren te reguleren, kunnen de bewoners dichtbij hun huis parkeren en wordt parkeerdruk tegen gegaan.”

Foto boven: Gouwpark 18 juli 2021 (Erik Esteie), onder Oostzijderpark in aanbouw, juli 2021 (De Orkaan).

Lees hier alles over Gouwpark of Oostzijderpark.

Deel dit artikel:

25 reacties op Nu al te weinig parkeerplaatsen in Gouwpark

  1. G Docter schreef:

    Aan de kant van architecten en projectontwikkelaars is
    weinig creativiteit en aanpassingsvermogen te verwachten .Alles gericht op zoveel mogelijk mensen op zo weinig mogelijk vierkante meters.Het word teid het woongenot te zekeren tegen megalomane plannen.

  2. Jan Mulder schreef:

    Beste redactie uit het verhaal van het gouw park kan ik nu niet veel halen. Is het nu wel goed of niet goed gegaan? Volgens mij las ik ergens anders dat de ontwikkelaar per ongeluk 74 parkeerplaatsen heeft verkocht in plaats van beschikbaar te stellen voor bezoekers. Dat haal ik niet uit jullie stuk. Kan gebeuren en wellicht zit het andere bericht er naast

  3. Meta Bossers schreef:

    “In wijk komen 250 woningen, slechts 37 daarvan hebben eigen parkeerplaatsen, dat zijn er in totaal 54 omdat deze woningen elk twee parkeerplaatsen hebben. Zaanstad:” Als “deze woningen” op 37 slaat dan zouden er 64 PP’en zijn.
    De zin is wat ingewikkeld door de vele komma’s.

  4. Ron Bouw schreef:

    Dit gaat gigantische problemen opleveren voor de wijken die er naast zitten, iedereen snapt toch wel: dat met dit beleid van Zaanstad er parkeerproblemen ontstaan. Parkeren in het parkeergaragetje van het ziekenhuis, deze zit zo vol en waar laat de bezoekers hun koets.
    Ondergronds parkeren, zoals op de Zuidas is de enige oplossing.
    Wordt nog veel erger als straks het Oostzijderveld gereed is en wat ze van plan zijn in Hofwijk. Hier is niet goed over nagedacht!

  5. Meta Bossers schreef:

    Ohoh ik bedoel natuurlijk 74

  6. A. de Jong schreef:

    De bewoners en omwonenden zouden de gemeente moeten vragen om te handhaven. Er is niet gehandeld volgens omgevingsvergunning en parkeer verordening dus gemeente moet handhaven.
    Dit doet de gemeente ook bij de Albert Heijn Vos in de koog. En daar was het niet eens noodzakelijk.

    • Erik Stadt schreef:

      Dit is exemplarisch voor Gemeente Zaanstad… Er wordt naar een oplossing gezocht. Dit moet je toch weten VOORDAT je gaat bouwen. Of ben ik te simpel?

  7. Jesse Muller schreef:

    “In wijk komen 250 woningen, slechts 37 daarvan hebben eigen parkeerplaatsen, dat zijn er in totaal 54 omdat deze woningen elk twee parkeerplaatsen hebben.”
    Hele rare zin, maar klopt ook niets van. Ik heb de precieze cijfers niet paraat maar de ‘dure’ woningen hebben twee parkeerplaatsen, de ‘middel’ woningen hebben 1 parkeerplaats en dan zijn er nog ‘goedkopere’ woningen die dus minder dan 1 parkeerplaats per woning hebben. Hier komt o.a. het probleem vandaan en het feit dat er volgens het bestemmingsplan 1.4 parkeerplaats zou komen voor de ‘dure’ woningen, maar in de praktijk 2 parkeerplaatsen zijn verkocht bij deze woningen.

  8. A. de Jong schreef:

    Alle berichtgevingen zijn bijna niet te ontcijferen.
    Volgens mij komt het gewoon op neer dat de parkeer verordening niet is nagekomen. En volgens mij betaalt de gemeente met belastinggeld mee aan de openbare ruimte (die nu is verkocht)

    Ik voel een geheimhouding aankomen….

  9. Jan Schoen schreef:

    Openbaar vervoer, lopen en fietsen. Beter voor alles en iedereen.

  10. P. van Grondelle schreef:

    Dit is toch weer te gek voor woorden! Alleen woningen voor mensen met geld, en die hebben nooit te maken gehad met woningnood.
    Voordat Zaanstad ieder vrij plekje vol bouwt met onbetaalbare woningen, zou het misschien een idee zijn om uit te zoeken voor welke groep de grootste nood aan woningen is en dan daarvoor gaan bouwen.

    • Geert Rijken schreef:

      Eens dat er meer betaalbare woningen moeten komen maar in het Gouwpark worden ook 74 sociale huurwoningen (appartementen) gebouwd.

      Leviaan huurt daarvan 18 appartementen. Dit is een organisatie dat zich richt op het coachen en ondersteunen van mensen met psychosociale kwetsbaarheden. 15 appartementen zijn bestemd voor hun cliënten en drie gebruiken zij als kantoor, medewerkersruimte en zorglevering. De andere 56 appartementen worden verhuurd als reguliere sociale huurwoningen.

      Er wordt dus meer gebouwd dan alleen onbetaalbare woningen.

      zie: https://www.eigenhaard.nl/projecten/gouwpark-zmc/

      • Bep Hogendorp schreef:

        En zonder nieuwbouw gezinswoningen heb je ook geen doorstroom meer.

        • Geert Rijken schreef:

          Er zijn idd. ook nieuwbouw sociale gezinswoningen nodig.

          In Zaanstad hebben we wel een doorstroomregeling voor senioren die van een sociale gezinswoning naar een gelijkvloersappartement willen. Dit is een maatregel om zonder nieuwbouw doorstroom te bevorderen.

      • Agnes Nobel schreef:

        Heel vreemd dat er 3 appartementen worden onttrokken aan notabene sociale huurwoningen voor kantoor, medewerkersruimte en zorgverlening. Kan dat niet ergens anders. bijvoorbeeld op de zorgboulevard, een plek krijgen?

  11. M.vd Poel schreef:

    Het is ook een oplossing om de Heemtuin als parkeerterrein in te richten, bruggetje over en je bent thuis.

  12. Frank Tijdeman schreef:

    Kan iemand mij uitleggen waarom er geen woningen zijn voor starters? Ik bedoel dan, wanneer heeft 20-25 jarige kans op een eigen woning? Ik bedoel dan vooral een huurwoning! Er komen verkiezingen aan in 2022. Is er een partij, die de voor de komende generaties zich hard maakt voor betaalbare huurwoningen????!

    • Menno Barends schreef:

      Frank ik wil je graag wijzen op een aantal zaken, die ik mede vanuit mijn positie in de gemeenteraad heb vastgesteld: Het probleem is groter dan alleen de 300.000 woningen die we tekort hebben. Naast migranten die met urgentie woningen krijgen toegewezen hebben we ook te maken met ouderen die langer thuis blijven wonen door het sluiten van verzorgingshuizen en veel mensen met een sociale huurwoning die door gebrek aan het middensegment, dat in de meeste bouwprojecten ook nog eens het kleinste aandeel krijgt, niet doorstromen. Hierdoor zijn steeds meer starters de dupe van de woningmarkt die helemaal vastloopt. Want de wachttijd voor een sociale huurwoning loopt op, het middensegment is te klein en andere starters die het wel is gelukt stromen niet of moeizaam door.

      Bouwen in het middensegment en voor ouderen in de eigen wijk kan echt helpen. Iemand in een sociale huurwoning die carierre maakt zal misschien wel willen doorstromen, maar als hij gelijk naar het dure segment moet en verdubbeld in huur is de kans groot dat hij blijft zitten en scheefwoner wordt, zoals tegenwoordig regelmatig gebeurt. Hetzelfde merk ik bij ouderen die graag gelijkvloers willen wonen dichtbij voorzieningen. Maar ze willen dan meestal wel in hun eigen wijk en vertrouwde omgeving blijven. Alleen dit soort senioren woningen zijn er te weinig.

      • A. de jong schreef:

        Wat een onzin dat het komt door migranten. Typisch pvv geleuter: elke crisis wordt met de vinger naar migranten/asielzoekers/etc etc. gewezen.
        Dit is zo vaak wetenschappelijk aangetoond dat de woningcrisis hele andere oorzaken heeft.

        • Anja ten Hoope schreef:

          @A.de jong,
          In mijn gemeente is het zo geregeld, de 1e 20 sociale huurwoningen die vrijkomen, zijn voor statushouders en spoedzoekers. Een 25 tot 30 jarige gedwongen thuiswonende, maakt geen enkele kans meer op een eigen start Dus dat pvv” gezwam ” is terecht.

          • A. de Jong schreef:

            Verdeeldheid verkopen is altijd makkelijk en het geloven daarin nog eenvoudiger. Dat is nog het enige wat ons niet onderscheid van dieren.

            #PVV

  13. Paul Kempenaar schreef:

    De parkeergarage van de AH XL supermarkt heeft op dit moment nog wel een surplus aan parkeerruimte, op het 2e parkeerdek. Misschien is er hier voor de bewoners een afspraak of abbonement te maken. Als ik de projectwebsite (https://www.gouwpark.nl/woningen/fase-2/) bekijk lijken de meeste woningen wel een parkeerplek te hebben, overigens.

  14. Theo Dorenbos schreef:

    De gemeente Zaanstad verwacht een tekort aan parkeerplaatsen in het Gouwpark. Het lijkt erop alsof de gemeente hierdoor zelf verrast is. De werkelijkheid is echter dat dit tekort al bij het verlenen van de vergunningen bekend was. De woningen zijn twee jaar geleden in de verkoop gegaan. In de verkoopbrochure is de indruk gewekt alsof er zelfs nog genoeg parkeerplaatsen over waren om bewoners- en bezoekersvergunningen af te kunnen geven. Op 22 september jl kregen de bewoners van de gemeente een schrijven waarin gemeld werd dat er te weinig parkeerplaatsen zijn zodat bezoekers niet mogen parkeren in het gebied. Een heel misleidend schrijven. Vooral omdat het aantal parkeerplaatsen en het aantal woningen al jaren vaststaat. Hier een overzicht van de exacte getallen volgens de verkoopbrochure:
    – 124 appartementen waarvan
    * 28 woningen met eigen parkeerplaats (=22.6%)
    * 96 appartementen zonder eigen parkeerplaats (=77,4%)
    – 124 grondgebonden woningen waarvan
    * 106 woningen met eigen parkeerplaats
    * 18 woningen zonder eigen parkeerplaats
    In totaal zijn er dus 134 woningen (106+28) met eigen parkeerplaats (=54%).
    Het aantal woningen zonder eigen parkeerplaats bedraagt 114 (96+18; =46%).
    In de wijk zijn 63 vrije parkeerplaatsen voorzien.
    Samengevat:
    – het totaal aantal benodigde parkeerplaatsen: 248 (124+124)
    – het totaal aantal beschikbare parkeerplaatsen: 197 (134+63)
    Dit resulteert in een tekort van 51 parkeerplaatsen (248-197) voor de bewoners in het Gouwpark.

    Conclusie: Op het terrein van het Gouwpark is bij aanvang al een tekort van 51 parkeerplaatsen voor de bewoners van het gebied. In de brief van 22 september jl. aan de bewoners zegt de gemeente pas nadat alle woningen zijn opgeleverd (verwachting HSB: start oplevering laatste woningen tweede kwartaal 2022) te besluiten of er meer maatregelen nodig zijn. Dat is veel te laat, de chaos is dan al niet meer te overzien.
    Er is maar één snelle oplossing voor het probleem: bewoners vergunningen invoeren voor de parkeerplaats op het bovenste parkeerdek van AH. Hier zijn 159 plaatsen beschikbaar. Het parkeerdek staat al sinds de opening van de parkeergarage leeg.
    De gemeente Zaanstad kan dan tegelijkertijd de bezoekersvergunning ook gaan uitgeven. Dit om te kunnen voldoen aan de eis dat er minimaal 0,3 parkeerplaats voor bezoekers in de buurt moet zijn. Voor de 248 woningen komt dat neer op 74,4 parkeerplaatsen.

    Zie voor info het bestemmingsplan Gouwpark 2019/19462: https://www.zaanstad.nl/mozard/document/docnr/7097385/bijlage%20-%20toelichting

    En de uitvoeringsnota Parkeren Zaanstad 2016:
    https://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR412352/2

  15. Sonja Blokland schreef:

    Er is nu al een parkeerprobleem in de hofwijk, mede door bezoekers. ZMC en de daarachter gelegen woonwijk, die komen shoppen naar een parkeerplek
    Met gevolg dat bewoners van deze wijk met de beste wil geen parkeerplek kunnen vinden, en het kassa is bij het CJB en de gemeente Zaanstad
    Het zou een oplossing zijn als er een vergunninghouder binnenkort wordt afgegeven om de bewoners die er al tientallen jaren wonen te ontlasten

Hier vind je onze regels

Reageren? Ja, graag!

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *